Hjälp! -Parning
Hejsan.
Det är som så att min tik ska paras. (Köpte henne på fodervärdsavtal, där den förra ägaren hade rätt att ta kull på henne). Nu har vi kommit till tiden då det börjar dra ihop sig. För en vecka sen började tiken bli svullen där bak, som fon brukar vid början av löp. Tiken började i lördags visa, och hanarna började springa efter henne. Idag har hon börjat ställa sig och vill ha med killarna på utflykt. Hon har alltid haft tysta löp, och likaså denna gången.
När tycker ni man ska para henne?
Vi kom överrens om att vi skulle räkna från lördagen och då para henne 10-15 dagar efter det.
Tack på förhand.
Mvh / Sanna

Para henne då tiken är redo för det, en del kommer in i höglöpet efter 9 dagar och andra efter 18 dagar, det är individuellt.
Ett sätt att se om hon är redo är då hon ställer upp sig för hanen och viker undan svansen. Är ni osäkra så kan man göra ett test hos veterinären för att se ungefär när ägglossningen sker.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Alt. om du har möjlighet att ha hanen hemma hos dig. Då kan du låta dem gå ihop. Tysta löp är alltid jobbiga eftersom man inte riktigt vet var man har dem.
Medarbetare på jack russel terrier
Jag åkte med min tik till hanen när hon var i dag 10-12 i löpet, under de dagarna var hon inte mottaglig. Fick ta hem hanen och i dag 14-15-16 var hon i höglöp och parades 2 av de dagarna morgon och kväll och sista dagen enbart morgon.
Hon konstaterades dräktig och de hade tagit vid de första parningarna på henne, hon har nu 8 friska stora Valpar som nu är inne på sin 3e levnadsvecka. Lycka till!
Hejsan.
Tack för era svar.
Hanarna här hemma visar sig intresserade, och hon ställer sig direkt med svansen åt sidan.
Kom med överlåtaren att jag ska åka upp med henne till Stockholm (där dom bor) och stanna där under den tiden hundarna behöver på sig, så de garanterat tar sig. :)
Men vi väntar till helgen. Hanarna brukar vara som besatta när hon verkligen löper på riktigt, vilket dom inte riktigt är än. Dom går bara och putsar henne och nosar ännu.
#3, Grattis till dina Valpar. :)

#4 Låter som en bra idé att åka dit och låta henne vara med hanen några dagar 
Önskar er lycka till med parning, valpning och allt vad det innebär.
*nyfiken & glömsk* Kan ha frågat förr, men vad är tiken för ras/raser? Är hanen samma ras/blandning?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
0, Tystlöp är svårt o säga eftersom man lätt missar när dom började löpa. Men ställer hon upp o dessutom tar svansen åt sidan är det nu hon bör paras + några dagar. Jag har fått lära mig att man oxå kan känna att underlivet är mjukare vid höglöp. Jag är inte så inne på parning lr valpning men iaf så är det intressant o kunna den biten med :) Hoppas det går bra hos hanen, äger uppfödaren hanen med tanke på man bör vara kunnig på parining så allt går bra till.
Nyfiken med på ras/er samt hanen :D har du bild så visa gärna alltid kul o se 
#5, Tack så mycket! 
Shiva (tiken) köptes som renrasig Chihuahua, men visade sig vara 25% Chihuahua, 25% Tax och 50% Dvärgpinscher.
Hennes make är en renrasig chihuahua. :)
Jag hoppas verkligen allt kommer gå bra och att det blir fina Valpar. Går allt bra så ska jag ha en valp också.
Jag lovar att skriva och uppdatera så fort något hänt. :)
#6, Tack för dina tips. Tror du det blir bra att vänta till helgen, eller bör det ske snarare tycker du?
Här kommer bild på Shiva (tiken) 
7 jätte söt. Vad jag menar är bjuder hon på parning nu är det läge nu för paras sen avaktar nån dag lr 2 för ta omparning. Det tåls å nämna som sagt var att jag är inte ett dygg hajj på parning med läst samt vart med en tik o hane som parades då en väninna där fick jag lära mig detta med att deras pulla vart mjukare först är de så svullna sen lugnar det ner sig. Ofta ser man på tiken att hon inbjuder hanar på detta :P = är redo. Sen tystlöp ja då ser man ju inte riktigt när dom börja löpa, annars ska blödningen avta mer vid höglöp men våran tik löper igenom hela sitt löp. Så de är ju så olika ingen följer riktigt en regelbok för varje prick.
Kan säga att chanel har haft kull i sitt förra hem men då vart hon parad sent dag 18 o det tog sig så hon löper ganska länge.
Ett ganska lätt sätt att se om tiken är redo för parning är att lägga handflatan på ryggslutet, precis ovanför svansroten. Viker hon svansen åt sidan då och ställer upp sig bör hon helst paras inom 48 timmar…
Höglöpet (östrus) kommer oftast på dag 11-14 och varar ca 4-12 dagar, men självklart finns det normala avikelser som kan variera från 3-21 dagar..
Lycka till!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
10. jaså är det så länge dom kan höglöpa 4-12 dagar oj kul vet man det :) lär man få akta sig för hanar lite till 
#11 här kan du läsa lite om löptider och stadier 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Har parat dag 10 och 12 eller 11 och 13.