Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 2410 ggr
spikes
0

Han beteenden kring löptik

Jag har nu haft hanar sedan 1991,och ingen av dem har jag kastrerat,alla har dom haft olika stark könsdrift som individer.Jag är helt emot kastrering om det inte finns en medicinsk orsak,så det är jobb och åter jobb med hunden som gäller.

Jag tänkte att detta kan vara en fråge tråd kring det,jag delar gärna med mig av mina erfarenheter,och är glad om flera kommer med bra inläggFlört

Tixy
0

För att få igång frågorna lite då… Vid vilken ålder (dvs redan som valp eller vid könsmognad) ska man börja träningen, och hur ska man göra?
Förstår att det kan vara olika från hund till hund, men tänkte nu generella tips. Glad

Jag har ju bara haft en hanhund, och jag var 8 år när vi skaffade honom, så var väl mer min äldsta bror och min pappa som hade honom. Han var ett monster med löptikar första två åren som könsmogen, sedan skärpte han sig skapligt.
Med tikar överlag skötte han sig bra och var som en gentleman. Tungan ute

Maja2
0

:)  Spännande att de haft olika starka könsdrifter. Jag menade, i den andra tråden, precis det Den ts menade: hur jobbar man bort att hanen vill kliva på en löptik, som bor i det egna hemmet?

spikes
0

1,Börja träna när du ser att hunden börjar bli könsmogen,jobba hela tiden med kontakten och lär in från början när han får hälsa på tiken/andra hundar.

2,Tror vi missförstått varandra lite,vad jag skrev i andra tråden var att jag inte skulle skaffa en tik eftersom det redan fanns 2 hanar,som uppenbarligen hade problem med hundmöten.

Det enda man kan göra i det egna hemmet är att spärra av under löp,men jag anser att det är elakt både mot tiken och hanen.

Maja2
0

#3 Jag menade åxå i den andra tråden att det inte går träna sina hanhundar såpass att man kan lita på att de inte kliver på tiken när hon är på löpen.

spikes
0

4,Ok,men det gör det….börjar man träna kontakt när dom blir könsmogna,och även umgås mycket med andra tikar,ser till att hanen inte fastnar på lukter ute,och att du själv är den intressanta hela tiden,då kan man ha hanen lös trots löptik,men det vill då till att tikägaren håller sin tik så pass att den inte jagar efter hanen också.

Snodden går lös med löptik,men självklart har jag ett extra öga på honom och han får inte gå för långt ifrån mig,till slut kopplar han bort det och leker som vanligt,dock ej med tiken som löper…..

Kickilu
0

#5 Himla intressant det du skriver. Ska tänka på det. Min omplacering börjar bli könsmogen nu.

Maja2
0

#5, jo men nu gällde det ju en tik man har hemma, alltså äger. Plus två hanar i två-årsåldern, som ju hinner bli äldre innan tiken kommer i första löp. Jag tror säkert att man kan träna en hane så att han kan hålla sig mot tikar han bara träffar, men att lita på att han inte kliver på tiken hemma när de bor ihop, att man ska kunna lämna dem ensamma, DET tror jag inte går.

spikes
0

6,Ja det är så skönt att ha sånt gjort även om det krävs en hel del beroende på hur hanen är,men det är värt allt jobb framåt senFlört.

7,Men jag tror fortfarande att du missförstått det jag sagt i den tråden.

Jag släpper nu den tråden, och svarar att jag tycker samma som dig i den frågan…..

[Forest]
0

Tycker att alla som har hanar ska träna dom man ska uppföra sig väl vid dammöte. Jag o chanel har råkat ut för många hanar som bara rusar på för lukta o ska bara vara på på på. Har påpekat ägarna efter dom kommit springande fram, sagt har man inte mer pli på hunden ha den inte lös. Ni ska vara glada att chanel inte är en argsint hund för då hade det inte vart så roligt.

Vad jag tycker är synd är väl att många inte tränar sin hund alls utan dom blir ju yxtokiga vid tikmöte o värre när dom löper.

Våran hane vi hade som barn kunde uppföra sig bra vid hundmöten o skötte sig bättre med tikar visst kunde han vänta på om de bjöd in (han hoppades på det med) men gjorde inget o led inte vid löp osv. Detta pga mamma träna in detta hans kompis Kickan som var 1 år äldre, så hans könsmognad fick han lite dövöra men inte så farligt.

Med denna träning tror jag han slapp lida så som många andra hanar gör. Kan ha fel men min mamma tror det tog upp detta löp o kastrering med henne samt Bamse/våran hund :)