Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1853 ggr
zickan
0

Tass hjälp

Kanske finns tråd om detta redan. Men hittade inte.
Jag brukar smörja in hundens tassar med en grön burk jag nu inte mins vad det heter. Men den är bra.
Dock har jag hittat ett sår mellan tassarna i dag på honom. Vet inte för att han varit torr eller smällt i. Hundgården vi brukar ha hundträff i har sand. Kan det vara orsaken?
Något jag kan göra med som ev kan skydda till sår mellan tramp dynorna?

Samt vilka knep man kan köra på när/om det blir väldigt varmt och asfalten blir en plåga för tassar. Nu i stan är det svårare att utnyttja gräs, stigar och lantvägar när man måste till jobbet, dit hunden alltid medföljer.
Funderade på om man ev kunde köra på barnstrumpor igen?.  körde det under vinterns värsta tid.
Eller om det finns något annat som kan minimera riskerna med brännskador på trampdynor?
Någon skyddande salva?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

AnneN
0

Är såret stort/djupt? För att skydda såret från att det ska komma in smuts i det så rekomenderar jag att ta på hunden en strumpa då ni går ut.

Samma sak för att skydda tassarna mot den heta asfalten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pippa__
0

Är det försvarets hundsalva du menar?

spikes
0

2,Tjärsalvan tippar jag på eftersom hon sa grön burk.Flört

0.Jag skulle rekommendera dig att köpa skor till din hund om den går mycket på varm asfalt,och en bra salva är "jaga lätt" om man behöver en sådan.

zickan
0

#1 verkar bara vara yligt. Som att han slagit till eller blivit torr och fått självspricka.

#2/3 får kolla när jag kommer hem i kväll. Noll minne på vad det heter. Ende jag mins är att den inte ska smaka gott så hunden låter bli att slicka av. Men det är synd att min hund inte kan läsa :-P. får alltid ta tassarna innan man ska sova. Kan man ligga och hålla i han i famnen tills han somnar och glömmer bort salvan.

Det var en som jobbade här förre året med hund. Den hunden brände sönder tassarna helt. Slapp det själv men bra att gardera sig ifall sommaren blir stekhet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.