Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1022 ggr
[Vargnatt-]
0

Klicka eller inte klicka?

Det här kanske är en dum fråga egentligen men jag ställdes inför något nytt idag som jag inte vet riktigt hur jag ska tänka om.

Vi var ute och gick med Aramis nyss, ser en hund komma närmare, tar upp klickern och klickar när Aramis tittar på mig istället för hunden. När vi kommer ungefär mittemot varandra på varsin sida om vägen stannar ägaren till andra hunden (som nu skäller och har sig) och säger att jag inte ska använda klickern när de går förbi för det är det som får igång deras hund?

Jag vet att den här hunden skällt och så mot Aramis redan innan vi skaffade klickern, den gjorde utfall mot honom från deras gård en gång när vi gick förbi utan något klickande för då såg jag inte ens hunden så jag tycker inte det kan bara vara klicket, men vad vet jag.

Nå, i alla fall, det jag undrar är, hur ska jag göra här? Ska jag sluta träna med klickern just vid de här hundmötena? Eller fortsätta med det som går så bra för mig och Aramis?

Menar absolut inget illa mot den andre ägaren, jag blev bara ställd och förvirrad inför den här nya situationen.

Kickilu
0

Hade det varit jag så hade jag fortsatt med det som funkar för mig och min hund. Lite upp till den andre hundägaren att träna hundmöten med sin hund som funkar för dem tycker jag. Jag kanske är egoistisk men efter att jag fått min hund förstörd vid just hundmöten där den andre ägaren inte har koll på sin hund så känner jag starkt att man ansvarar för sin egen hund. Där emot inte sagt att man ska "jäklas" med flit med någon men det tycker jag inte du gör om du klickar.

Tixy
0

Jag tycker definitivt att du ska fortsätta klicka. Det är din hund du tränar, inte den andres. Det är upp till ägaren själv att träna sin hund, punkt slut.

Sedan får väl hon säga vad hon vill, och om du är snäll så kan du ju erbjuda hjälp, att då gå med din hund som 'övningshund' mot hennes, så att säga.

AnneN
0

Kan bara hålla med #1 & 2, fortsätt du träna din hund på det sätt som fungerar för er, det är upp till den andra hundens ägare att träna sin hund och klara de inte det för att någon annan använder klicker i närheten, ja då kanske de ska gå på ställen där de slipper möta andra hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Du kan inte ta hänsyn till att dom inte har ordning på sin hund,det var det dummaste jag hört på länge!,strunta i dem totalt.

[Vargnatt-]
0

Då var jag inne på rätt spår i tankarnaGlad Känns som jag bara kan ta ansvar för min hund, och det gör jag ju när jag jobbar med klickern som får honom att koncentera sig på mig istället för den andre hunden. Vill inte gärna riskera att vi tar steg bakåt i träningen bara för att jag inte kan klicka alla hundmöten. Tack för svaren Glad

spikes
0

5,Stå på digFlört

Kickilu
0

#5 Håller med 6, Stå på digKyss

Freke
0

Kan bara hålla med de andra som tycker att du ska s..ta i den andre!
För som sagt är det din hund du tränar och inte den andras.

Tänk va skönt det skulle va om alla ägnade sina egna hundar lite mer tid och uppmärksamhet än att kritisera alla andra. Tror vi skulle ha ett bättre hundsamhälle då, framför allt så skulle vi kunna se vilka reaktioner våra hundar har mot andra hundar istället för att vänta på reaktioner ifrån den andra innan vi reagerar på vad våran hund svarar.

Lycka till Vargnatt och stå på dig.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

pippa__
0

Håller me övriga! Kan me tänka onda tankar om mötande ägare och deras hundar ibland, men det är ju faktiskt upp till MEJ att sköta min hund vad som än händer. =)

AnneN
0

Något OT men ändå kul kuriosa…

Jag har satt google alarm att skicka info varje dag till min mejl på olika sökord… Idag dök denna tråd upp i det mejl som gäller för sökordet klicker Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!