Hund omkom i singelolycka
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag gissar på att han inte hade hunden i krocktestad bur eller liknande utan som så många andra lös i bilen 
_**/Mvh Anne

_**/Mvh Anne

MIM.se har krocksäkra burar.
Och bälte på hunden är super bra, det har jag på min lilla tjej, skulle inte vilja förlora henne i en krock.
Resistance is futile.
#1 tänkte detsamma när jag läste. Där användes säkert ingen krocktestad bur.
Ger mig en tankeställare, eftersom jag tänkt köpa bältes sele åt Shaggy.
(Har för liten bil, buren rymmer Azlan och Rippe, men Shaggy är för stor så då får enbart han plats i buren.)
Bälte är bra så inte hunden flyger fram eller nåt om olyckan är framme, men blir bilen "ihopknölad", kanske inte bältet räddar hunden. Det beror ju på vart bilen blir "ihopknölad".

#4 Jag tror ju bältessele (krocktestad sådan) är betydligt säkrare än att ha hunden lös i bilen, men långt ifrån lika säkert som att ha den i bur.
_**/Mvh Anne
Nån som vet om det finns "småburar" som är krocktestade, eller om det bara är "kombiburar" som är det? Vi måste ha liten bur för o kunna flytta mellan bilarna, men dom burar vi hittat har jag hört kan "mosas" vid krock 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

#6 På http://www.jeppe.com/ finns det burar för de flesta bilmodeller och jag har för mig att man även kan specialbeställa om det inte finns någon av de vanliga modellerna som passar.
_**/Mvh Anne
#7 tack :) Jag behöver en bur man kan ställa i baksätet, tyvärr är väl inte det det säkraste, men vi har inte plats för alla tre i bagaget. Dessutom kan vi inte har en "fast" bur i bagaget eftersom vi måste kunna flytta den
Det blir väldigt knepigt, men man vill ju ha nåt säkert för sina hundar…
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#5 Javisst måste det vara säkrare ändå med sele (både för hund och passagerare) än att ha lös hund i bilen.
Det blir ju oftare häftiga inbromsningar och bilar som "stuttar i" framför eller bakomvarande bil sker än att bilen blir ihopknölad.
Jag kommer ändå skaffa en All-Safe sele (enda godkända i Sverige)när ekonomin tillåter(det näst bästa när inte det funkar med det bästa), men det är en tankeställare till dom som har val möjlighet, bur eller sele.
Bur är säkrare på alla vis!
Vi har Alftaburen i våran bil.