Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1374 ggr
TjockaBerta
0

Klorna igen

Jag skrev för en tid sedan om min hund som blev kloklippt i en Zooaffär. Han vrålade och skrek och var helt hysterisk när de höll i honom och klippte klorna på honom. Jag blev helt förskräckt och ångrade att jag hade låtit dem klippa.

Här om dagen var vi hos veterinären och tog bort tandsten. Min hund var pigg och glad efter första sprutan med lugnande medel så han fick ytterligare en spruta. Tandstenen gick bra att ta och sen var det dags för klorna.

Trots all lugnande som hund fått blev han riktigt upprörd. Han morrade och försökte bita veterinären. Han skrek och drog åt sig tassarna och bar sig åt på alla sätt och vis.

När det hela var klart sade veterinären: Man måste ju säga att han är väldigt rädd om tassarna.

Stackars stackars lilla hund. Vad har hänt min snälla omplacering i hans tidigare liv.

>>>Malum domesticum<<<

AnneN
0

Stackarn, men klorna måste ju tyvärr klippas ändå…

Har du funderat på att klicka in det?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Säkert har det både med hans förra ägare att göra,men även zoo affären har ju skrämt honom,själv skulle jag aldrig klippa klorna på en sådan hund,OM jag inte får den lugn först utan lugnande medel osv,vilket jag lyckats med för varje rädd hund jag hjälp, eller haft som omplacering.

Klicka in det är nog ett bra tips i detta lägetFlört

MoaW
0

stackars vovve Obestämd Jag har haft problem med min hund vid kloklippning, men hittade ett sätt som funkade, klicker och belöning. I massor! Har skrivit mer noggrant här. (Beskrivningen är kanske lite konstig, inte så bra på att skriva Flört)

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

TjockaBerta
0

Det var väldigt bra beskrivet. Och jo, jag orkade läsa hela allt ihopa. Skrattande

Jag kan hålla i klorna en liten stund på honom. Jag brukar sitta och pilla med hans tassar. Så det kanske inte är långt kvar med klicker träning. Men jag skulle aldrig våga klippa. Och jag har svårt att se var man ska klippa och allt är hårigt och svart. Jag har inte heller klippt klorna på mina andra hundar för jag vill inte göra fel så det gör ont på dem.

När jag jobbade på zooaffär klippte vi smådjuren som folk kom in med men då fick ägaren själv hålla och de har ju mjuka små klor som man lätt ser igenom. Mina fåglar har jag också klippt men hund, nej det törs jag inte och eftersom jag är rädd bör jag inte skrämma hunden ännu mera genom att försöka och misslyckas.

Jag känner ingen som kan hjälpa mig och vara med och visa eller bara vara stöd. Tyvärr. Då kanske det skulle gå lättare om man hjälps åt.

Det får väl bli veterinären nästa gång också.

>>>Malum domesticum<<<

Freke
0

Men när, om du klipper..

Tveka aldrig, för tvekan skapar ännu mer obehag och obekvämhet hos hunden, sen tyck inte synd om den för även daltande skapar större problem hos hunden och du bygger ännu större problem

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

MoaW
0

#4 ja kan du hålla i tassarna så är du ju iaf en bit på väg, min hund blev galen om man rörde hans tassar Tungan ute Nu ger han tassen frivilligt Flört

Men även om du inte vill klippa så kan du ju börja träna in att leta fram klon ur all päls (bara det kan ju sätta igång en hund som tycker kloklippning är obehagligt) och belöna, och sedan träna att hålla en klotång emot klon (eller börja med en bit ifrån). Du behöver ju aldrig ta längre steg än du känner dig bekväm med, för det känner ju hunden. Om jag känner när jag håller tången mot klon att han kommer bli galen om jag klipper, så belönar jag istället att han var lugn när jag bara höll tången emot klon, och avslutar sedan.

sen är det ju som #5 skriver, men det är svårt när man själv blir nervös.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

TjockaBerta
0

Jo det är sant. Jag känner mina begränsningar och avstår från sånt jag förvärrar.

Vi börjar nog öva med klippmaskinen och klickar in tassklippning istället. (Och benen är väldigt lurviga också.) Glad Annars lägger han sig ner och njuter när man klipper kroppen.

>>>Malum domesticum<<<