Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundgodis-recept
Läst 13320 ggr
empan-hampus
0

Frolic?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder Frolic som belönings godis till Detso, och han bara älskar det! Nu har vi tänkt att ge Frolic som foder till vår lilla hund Oscar.. för han äter inget annat.. Det står att man kan ge det som foder..

Använder ni Frolic till era hundar?? Som godis eller som mat? Alla hundar jag bjudit på Frolic (eller vars ägare har Frolic) bara älskar det! Skrattande

Gullan402
0

Jag använder det till att ha som godis på träning. Brukar klippa ringarna mitt itu innan så blir de inte så stora.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

empan-hampus
0

#1 Okej, jag bryter av den i fyra delar. Dom är så mjuka så det är inga problem Flört

Gullan402
0

Är nog lite snurrig Oskyldig, jag klipper först mitt itu och sen mitt itu en gång till =4 delar. Men jag kör med sax och klipper många i taget.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Kattmynta
1

Mycket biprodukter i… Eller? Mer än vanligt menar jag? ;)

Blandisfantast
0

Jag använder oxå Frolic som godis (delar oxå dom i 4 bitar). Men vår förra hund fick frolic som foder ett tag då han vägrade äta, men han behövde inte äta det så länge innan han åt vanligt foder igen.

empan-hampus
0

#3 Haha okej, snurriga är vi alla ibland Flört

[alena]
1

Frolic får mina vovvar bara som godis.

spikes
0

Frolic slutade jag ge då jag tävlade agility…det är för mycket biprodukter förgämne kalorier och proteiner,för att jag ens skulle ge det som godis….man kan tydligt se om en hund käkar frolic som foder för dom bajsar oranget…..jag skulle inte rekkomendera det som foder,obs detta är bara vad jag anser sedan får man ju naturligvis göra som man villFlört,talar bara om vad jag vet om detGlad

Mischa
0

Gav till och med frolic som foder till en gammelhund jag hade som inte ville eller kunde äta annat, vidare bra i magen var hon ju inte, men hon var också på sista versen.

≧◔◡◔≦

empan-hampus
0

#8 Så det är inte bra att dom bajsar "frolic" för Detso gjorde nämligen det ett tag när jag tränade hårt med honom.. Alltså ganska mkt godis..

Eija
0

Jag gav min lilla hund frolic som foder eftersom han åt inte något annat…..han var jättejobbig med maten….och han verka klara det bra…..

Men min andra hund får det bara ibland som godis, han älskar det men blir lös i magen om det blir för mycket….men han äter så bra andra foder med

sagalisa
0

Jag har bara gett frolic som godis, håller nog med #8 om att det inte känns bra att ge som foder till hunden.

spikes
0

10,som jag skrev så är det i mina ögon för mycket dåliga produkter i frolic….varför jag jag skrev så beror ju på att kollar man av bajset emellanåt när dom bajsar så ser man vad som kommer ut och om dom är bra i magen…..frolic ger den färgen pgr av för mycket färgämne vilket jag inte vill stoppa i mina hundar,det är alltså inte braFlört

empan-hampus
0

#13 Okej Glad

Eija
0

Är det någon som vet vad dessa ämnen i frolic kan ge för biverkningar….att min andra hund blev lös i magen, det vet jag var  en reaktion…..men finns det mer som dom kan få av denna foder…

Varför jag frågar är att min lilla som åt just Frolic som foder, p g a att han åt inga andra sorter….(Har en hög med olika sorter fortfarande hemma)….Han hade njursten, men jag vet ju inte hur länge han hade haft det, om han hade det innan jag fick honom och att det blev värre just nu…

Fick bara denna tanke nu när jag läser om att det tydligen innehåller mycket ämnen…och då vore på plats att det finns en varning om detta

[Vargnatt-]
0

Ger det som godis, delar i fyra delar

Åsa S
0

Fast är det verkligen så hemskt mycket tillsatsämnen i Frolic, vad jag har förstått så är det mycket få tillsatser som är tillåtna att stoppa i djurmat. Man får använda vissa konserveringsämnen och man får färga djurmat med naturliga färger typ karotin från morötter. Är det någon som har en påse Frolic som kan skriva ner innehållsförteckningen??

De allra flesta tillsatser som man får använda till människor är ju förbjudna i djurmat ex. azo färgämnen, glutamat och liknande. I detta fallet verkar det som om man från myndighetshåll är mera rädd om djuren än våra barn som faktiskt får i sig dessa förbjudna ämnen i sånt som godis, glass,  mat, läsk, det är ju inte det minsta bättre för hälsan hos människor.

AnneN
0

Jag vet inte hur stor sanningshalt det är i detta men jag har hört väldigt många säga att frolic kan vara allergiframkallande.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kickilu
0

Jag gav det mycket förrut som godis. Vovven tyckte om det men jag tycker de blir hårda så fort om man har dem i fickan. Nu får han det ibland för att det ska vara "vanligt" godis och extra gott godis dvs lever som jag gör själv.

spikes
0

15,några av biverkningarna från frolic som jag känner till…är lös mage,allergier,viktökning trots hård träning,pälsavfall….de 2 sista var de jag själv upplevde när jag fick upp ögonen då jag tävlade förr….

17,Visst är det så att vissa ämnen är förbjudna både i människo föda och djurföda,men som i allt annat ska man vara vaksam, det går inte att alltid lita på vad som står på påsen,även för djuren….det kommer ju ideligen larm om olika födoämnen som uppmärksammats i hundmat.

18,det har jag sett bevis på anne,och det var till följd av färgämnen och för mycket kalorier i det…allergin på den hunden (alltså inte min),försvann bara dom slutade med det.

Jag vill nu understryka att jag absolut inte dömer någon för att de ger frolic utan talar bara om varför jag inte gör det, och vad jag själv har för erfarenhet av det,det är upp till var och enFlört…….måste bara berätta att en granne som har på tok för tjocka hundar här,vägrar inse att det beror på frolicen och den dåliga motionen dom ger sina hundar,och jag bryr mig inte utan har bara sagt vad jag vet till dom…dom har försökt ett antal ggr att ge min snodden frolic,och han tar den på tungan och riktigt spottar ut den varje gång(poff)!…dom kan för sitt liv inte begripa vilken snorkig hund jag harSkrattande,och jag skrattar gott åt det varje gång,och ger dom tipset att byta till leverplattor Skrattande

rulda
0

Jag gav frolic som godis till tusse men när han hade fått för mycket så såg det ut som om han bajsade modellera.
Han är inte heller speciellt förtjust idet…

silvery
0

vi hade frolic till våran schäfer, men sen kommer jag itne håg vart, men hörde massa dåligt om det… sök på google =)

Brynhilde
0

Min veterinär sa för flera år sen att Frolic var ett dåligt alternativ att ge hunden. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hon gav som förklaring. Jag har inte använt Frolic sen dess.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Pilon
0

Hej alla hönsmammor, jösses säger jag bara.

Att ge sin hund frolic som foder är det mest korkade man kan göra.

Skaffa ett normalt och bra helfoder.

Finns på granngården, vissa veterinärer har, djuraffären brukar ha. Royal, Proplan vad vet jag.

Läs på innehållsförteckningen, det ska vara mycket köttbiprodukter inte mycket spannmål som tillexempel Pedigree kör med (som för övrigt få hundar att prutta mycket av någon anledning).

En normal, frisk hund svälter inte ihjäl. Äter hunden inte så har du skämt bort den eller så har du gett den Hills. Ingen hund gillar hills, Antagligen för att det smakar som medicin för dom.. Hills har koncentrerat sig för mycket på att göra det nyttigt än att det ska vara gott för hunden.

Äter inte hunden Eukanuba, Rubur, Proplan eller liknande foder och han/hon ÄR frisk enligt vet. så har du antagligen skämt bort den.

Lägg fram skålen på morgonen om han ska äta då, vänta tills han/hon visar intresse och luktar på skålen. och ta bort den innan han vänder bort huvudet. Och Samma sak vid nästa måltid.

en frisk hund förstår ganska snabbt att, äter han inte vid dom tillfällena så tar det lång tid till nästa måltid och han/hon får gå hungrig. Eftersom inte det finns något annat att äta under dagaren. Så Hon/han kommer börja äta då.

Sen är det så med chefrar, speciellt med chefrar har jag märkt, att deras aptit styrs mycket av hur aktiva dom varit under dagen. Ingen aktivitet = väldigt låg aptit. Och så är det ofta med andra raser med. Och också väldigt logiskt. Hundar är logiska.

Äter din hund ändå dåligt så skulle jag om jag vore du kolla med kanske en annan veterinär också och inte bara den som jag brukar gå till. För det händer ibland att ens ordinarie veterinörsklinik missar något som en annan veterinärklinik hittar hos hunden.

kanske har något fel med tarmarna? hjärtat. Det är ett gott råd - ta hunden till 2 helt olika veterinärer. och tala inte om för veterinärerna att du redan har varit hos en annan.

spikes
0

24,En himla gammal tråd du drog fram,ditt tips om att ta bort skålen osv skulle jag inte rekommendera,en hund äter olika fort,och dom precis som vi måste få den tid dom behöver.

Sen har inte det specifikt med chäfrar att göra alls,det gäller alla raser.Vad ger du själv för foder? och hur många har du provat?,vad har du för ras/raser??.

Ingen härinne är höns mammor för att dom vill sin hund bästa,så det utalet får stå för dig själv.

Pilon
0

Jag sa inte att man skulle ta bort skålen när hunden äter. Så klart ska man inte ta bort skålen när hunden äter. Men när man kommer till det att man får hålla på och byta foder och greja med en normal, frisk hund så handlar det ofta om att man har daltat mycket.

Jag skrev inte att det är specifikt så med chäfrar, jag skrev att det är mycket så med just den rasen, men att det också gäller andra raser.

Vad spelar det för roll för dig vad jag ger min hund? :P

spikes
0

26,Eftersom du verkar veta så mycket så vore det intressant men du kanske inte har någon hund alls?,och i så fall så kanske du egentligen inte vet så mycket om foder?.

Nu menade jag detta du skrev…..

Lägg fram skålen på morgonen om han ska äta då, vänta tills han/hon visar intresse och luktar på skålen. och ta bort den innan han vänder bort huvudet. Och Samma sak vid nästa måltid…..

Visst kan det vara svårt när man kommer in i en ond karusell av foder byte,men det behöver inta alls vara av orsaken dalteri som du skriver,det kan finnas många bakomliggande orsaker till det.

Pilon
0

Nämn några?

ja tar man bort skålen innan hunden tittar bort så ser hunden att skålen försvinner, det handlar (hur befängt det än kan låta) lite om dominas också. Hunden ser att, Alla hundar jag provat på har det funkat galant.

Sesta detta i en vecka med en hund som matvägrar så ska du se att det funkar.

men man ska också vara konsekvent. en hund är ju inte dum. Om man lägger fram en skål och har den framme hela dagen så vet den att maten alltid finns och tar man bort skålen och ger den korv eller matrester eller nåt sånt sen istället så klart tusan att den inte äter sin egen mat.

Smakar bättre med korv än med torra kulor. Finns väl säkert hundar som tycker tvärt om.

Om man själv fick välja så skulle man ju så klart ge och och köttbiprodukter varje dag (och sånt som är den mest naturliga födan, som dom mår allra bäst utav. men det är inte många som har råd med det eller nära till ett slakthus tyvärr.

Redigerat av Medarbetare Lena(spikes)

spikes
0

28,Vill du göra en analys av mig,så kan du pm,a,privata diskussioner tas via pm på denna sajten,jag har redigerat ditt inlägg eftersom du inte aktiverat din sida så kan jag inte skicka ett pm och berätta det.

Ja jag nämner några…..stress kan vara en,hundar som är kräsna en annan,sen kan det vara hundar som är under någon form av utredning,och då kan det ta lång tid innan man vet vad hunden behöver,finns flera men det var några…..

Alla hundar är olika individer,det kanske funkar för dig men inte för andra,ser absolut inget som kan likna dominans över detta alls.

Visst ska man vara konsekvent med vissa saker,men man ska alltid ge var och en chansen att äta innan man tar bort skålen,själv har jag aldrig maten ståendes framme, det skulle bli härsket eftersom jag alltid gett mina rå föda.

Det är inte dyrare att ge färskfoder till hundar idag än vad det är att ge torrfoder,och det finns återförsäljare i stort sett hela landet,kika in under artiklar där jag gjort en artikel om för och nackdelar med färskfoder,där har du länkar till olika försäljare och priser på deras hemsida.

Pilon
0

jag registrerade mig för att göra ett inlägg till denhär tråden.

Jag menade iofs inte färskfoder, menade helt färskt kött som är direkt från slakterier.

Och det är svårare o få tag på eftersom det är svårt att hitta nära belägna slakterier.

Jo förstås, en stressad hund får svårare att äta, men samtdigt, när en hund är på riktigt hungrig så äter den till slut.

naturligtvis ska inte försöka få en stressad hund att äta, utan få ner stressen någorlunda först innan utfodring.

Bara du inte accepterar att den är kräsen.

Jag skrev som sagt inte att man skulle ta bort skålen när hunden äter, läs vad man skriver, tack.

Tar man bort skålen efter att hunden ätit eller när den inte äter så inser den att den är tvungen att äta, att det inte lönar sig att vara selektiv/kräsen.

Visst ska man se till hundens behov, men vissa går över drivet långt med det, anser jag.

Ska man hålla på o byta foder och så, det är ju att dalta.

Sen är det många som har en liten hund kanske som dom går med korta promenad, 40min åt gången eller nåt långsamt långsamt, runt kvarteret

kastar lite boll eller nåt,

tror att det ska räcka och sen när dom kommer hem och hunden ska äta så har den 0 aptit och husse/matte tror att det beror på fodret och byter och tror att det ska hjälpa.

Men i vissa fall förstår jag nästan hur det där fungerar. Faktumet är att alla helt enkelt inte är tillräckligt intresserade eller brydda om sina djur på det sätt en hundgalning är eller så har man en lite felaktig uppfattning om hund och jämför med människan för mycket. och då blir det så.

Redigerat av Lena Medarbetare på BIF.

Pilon
0

*obs obs obs* förlåt, jag menade naturligtvis inte att ni är mindre brydda om era djur, menade att man tänker på ett annat sätt än en hundgalning bara

Mexxie
0

Jag skulle inte ge Frolic till min valp.

Jag gav det till min tax, hon blev lös i magen och bajsade oranget, bajset var så löst att det inte gick att plocka upp. Äckligt och pinsamt när man gick därifrån, gräset var alldeles oranget D:

spikes
0

31.Jag tror nog att det flesta härinne är sk"hundgalningar" du är på ett hundforum.

Angående färskfoder så heter det färskfoder för att det är färskt kött från slakteriet som det tillsätts en del viktiga ingredienser i ,så det är lika färskt som det från slakteriet,förutom att det är nedfryst för försäljning.

Jag har alltid i alla mina dagar använt rått kött vom direkt från slakt,men sedan vi blev med i eu,så får man inte sälja vomen hur som helst,därför gick jag över till färskfoder som är detsamma i stort sätt.

32,ja det är hemskt när man ser sådana bajshögar liggandes ute,man vet ju direkt vad hunden har ätit,tur att du slutade med detför det är ju inte ens nyttigt för demFlört

Mexxie
0

#33 Nje, det är inget jag kommer ge igen.

Jag gav det som godis någon gång ibland, men det gick åt skogen.

Freke
0

Är det nu man ska sticka ut lite..

Eftersom Frolic påstås innehålla allt nyttigt en hund behöver?
Så får jag väl som den hund jag själv är testa.. Vilket jag gjorde -85 när jag låg i lumpen då vi där använde frolic som belöning vid träning samt att vi hade i stort sätt obegränsad tillgång, men själv hade vi 1,2kg mat i veckan men benfickorna fulla av frolic, så klart man testade.

Och jag kan säga att i tre dagar var magen allt annat än rolig, men som allt annat man vänjer sig, fast jag kommer aldrig att köpa frolic och ge en hund det? Nää.. kan nog ge den vad som men inte det…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Nellie-Jessica
0

Min hund äter frolic som foder hon gillar inte någon annan mat men frolicen älskar hon. Har inte märkt av något med magen förutom att jag tycker hon har blivit bättre i den.  Tror det är olika från hund till hund. För oss funkar det kanon :)

Sen vet jag att min mammas hund inte kunde äta det eftersom frolic är "starkt" för magen som vetrinären uttryckte sej. Men peppar peppar ta i trä för Nellie funkar det:)

[Mariaaaaaa]
0

Min hund älskar dom, man måste dock vara noga med att återförsluta påsen för annars "torkar" dom och blir stenhårda. Men hon får dom bara som godis, och av de bitar hon får ibland så brukar vi inte se någon reaktion, tror det beror lite på mängden, vilken hund man har osv. :)

spikes
1

Det är ju naturligtvis upp till var och en att använda vad dom vill,men jag håller mig till godis som är nyttigt och samtidigt gott för dem,en hund kan ju inte välja i affärn,utan det blir vi som väljer åt dem,så jag tror mer på att det blir en vana att använda frolic.

Jag lade av helt med det som godis 1990,då det kom bättre godis på marknaden,och jag upptäckte att min hund gick upp i vikt trots väldigt små bitar frolic,sen har jag svårt för alla färgämnen som inte är bra för hunden i det…..min åsikt.

[alena]
0

Det verkar som om alla hundar gillar Frolic.

Har hört att Frolic innehåller för mycket salt, så njurarna kan ta stryk.

Vet inte om det är sant, men mina vovvar har bara fått det som godis nån gång ibland…aldrig som foder.

antar att det är alla färgämnena som färgar bajset.

MoaW
0

#39 min hund gillar inte frolic Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

scth
0

det som jag kan komma att tänka på när man pratar om matvägrande hundar( min har varit tidigare) är hur onaturligt det är för hunden att dag ut och dag in få samma mat, hoppressade små kulor i en skål.. Inget undersökande, inget slitande, inget val. Ser vi till Vargen så jagar den, undersöker bytet, vad är ätbart vad är det inte, äter olika typer av böda och tuggar och sliter isär bytet.

Detta har ju även våra hundar mer eller mindre behov av, speciellt den delen att hunden skall få undersöka maten kan vi ju lätt berika, blanda hundens mat med småsmå bitar av någonting annat, kan vara både någonting gott, neutralt och äckligt.

Meningen är att hunden skall få intresse för maten och att det ska bli roligare.. Dvs vi blandar inte för att hunden skall få en god smak på alla foderkulorna ( då skämmer vi bort hunden) Sedan vi har börjat göra såhär har våran hund fått mycket större aptit då det blir en förväntan vid varje måltid. Nu äter hon varesig vi blandar i köttbullebitar eller saltgurka, för att det blev spännande =)

Meningen är att bitarna skall vara så små att de måste letas fram och att de inte stör näringsbalansen så det är mycket små mängder vi talar om.

Maja2
0

Använder frolic som träningsgodis. Delar i 32 delar

AnnL
0

Vet inte om Silver gillar frolic. Har inte provat och tänker inte göra det heller.

Han mår bra på sitt färskfoder. Glad

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.