Söker info om papillon / yorkshire terrier.
Hej!
Som rubriken lyder söker jag information om de två raserna,
då jag snart kommer att få hem en fin kille och vill veta mer om just raserna.
Hittar väldigt dåligt med info när jag googlar.
Har ni någon bra sida att länka eller personlig info om specifika raser / blandningen ovan ?
Tack på förhand!

Har du kollat på rasklubbarnas hemsidor? Där brukar det finnas ganska bra information + länkar till uppfödare där det kan finnas mer personlig info om rasen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
ja jag var inne på papillonringen nyss men hittade ingenting (?) :S
hittade en del uppfödare med de flesta verkar mest skriva samma saker, om var rasen kommer i från osv. Inte mkt om hur den är som hund
Jag har ägt yorkar,vad vill du veta?
Jag vill veta hur de är som "personer", vad de generellt tycker om att göra, vad de bör äta och hur mycket, hur långa promenader.
Sjukdomar som är vanliga och vad man bör ha extra koll på.
Måste alla små hundraser ha kläder? För det känns lite fjantigt (om de nu inte uppenbart fryser)
Nu är ju killen en blandras, men känns för säkerhets skull bra att ha koll på allt. Vill ju att han ska må bäst! Och trivas hos oss!
(jag har ju självklart frågat nuvarande ägare om alla dessa saker och tusen till, men ibland får man inte med alla svar)

#4 Nej alla små hundar måste inte alltid ha kläder, precis som med stora raser så behöver de kläs på endast for att inte frysa då det är kallt ute (vinter).
_**/Mvh Anne
haha vad skönt!
Vad söt han är
Jag har en blandis mellan papillon/york (och 6 % pudel)…
Min är lättlärd, älskar både människor och djur, myser gärna i soffan, har hur mycket energi som helst mellan varven, är nyfiken, gillar att ha jacka eller tröja på sig när det är kallt eftersom han är en liten fryslort och på sommaren älskar han att bada antingen i sjön eller i sin egna lilla pool:) Helt underbart perfekt enligt mig 
Här är han oklippt:
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
och här klippt, som han oftast är då han lätt får klåda när pälsen blir för varm:
/Ingalill
#8 Tack!
Haha det låter som min son du pratar om hehe!
Vilken skön kille han ser ut att vara!
#9 han är helskön:) så här sitter/ligger han med min son framför tv´n nästan varje kväll:)
/Ingalill
mysigt!
4,En York är ett litet paket med väldigt mycket hund i,pigga lättlärda och kopiöst envisa om dom känner för det.
Yorken är en råtthund vilket innebär att, får dom utlopp för sitt jagande nackar dom råttor och mullvadar fortare än du hinner blinka,dom är klart bättre som råttvakt än en katt.En york behöver stimulans och aktivering för att bli en trevlig glad hund.
Pälsen är som människans hår helt utan underull,mina yorkar var alltid kortklippta eftersom jag bara ställde ut dem en gång var,det är mycket lättare att hålla reda på tovor och smuts på det viset.
Angående kläder då……jag har provat olika kläder på mina yorkar men dom stenvägrade gå ut i det,så jag fick ta kortare promenader vid kallt och ruskigt väder,eller helt enkelt stoppa hunden innanför jackan om vi skulle långt och dom stora hundarna var med,när sönerna var små låg dom längst ner i fotändan på vagnen vid kyla och kallt.
Man bör hålla koll på tänderna på en york,för ofta kan dom nya tänderna fastna kvar så dom får dubbla tänder när dom ska byta,det går man till vett med så får dom ta bort dem i så fall.
Sen skulle jag rekommendera en ögonlysning på en york,för jag har fått reda på att nuförtiden har dom får lite problem med ögonsjukdomar.
Ingann mysiga bilder
,här kommer min sista york Rulle som valp
.
vilken fin! :D
och vad skönt att några ville dela med sig av sin info!
Låter precis som man vill att en hund ska vara!!
Någon som har koll på papillon?
13,Tack ja en york är en super härlig hund,långt ifrån fördomar om en ettrig skällig liten hund,om man gör rätt,för en terrier är alltid en terrier
.
Papillon som ras kan jag inte svara på,har aldrig ägt en sådan,men någon annan kanske vet mer….
Ja absolut är det så :D Han har fått en fin grund, som jag tänkte bygga vidare på. =D
Det är skönt att veta ungefär var man ska börja. =)

#13 Har ingen pappillon själv, men en av mina kompisar har 2 st som är lättlärda, arbetsvilliga, aktiva och som hon tränar mycket både mentalt och fysiskt (långa promenader, Agility, lydnad, mm). En stor hund i litet paket.
_**/Mvh Anne
Lena: Vad gullig Rulle var:) Min brorsa uppifrån norrland var här nere och hämtade en liten yorkvalp i höstas och passade på att besöka oss samtidigt och jisses vad liten Rudde var
Jag hade inte träffat en 8-veckors york innan;) Han var knappt högre än kaffemuggarna 
Här är Rudde (Rudolf):
/Ingalill
åh vilka vackra pluttar.
#16 ja raserna verkar vara rätt lika varandra ändå. Riktigt härliga.
Är det någon som ha bra tips på enklare övningar som vi kan göra på dagarna?
17,Så söt man smälter direkt när man ser dem
,
18 när hunden vant sig lite vid erat hem,så kan man ju låta den söka lite godis under matta eller ute om man vill tex.
#19, ok. ja det är ju en enkel grej. =D
20,Mycket enkel en valp ska man leka in enkla saker med
jag köpte en aktiveringsboll för kaniner eftersom Åskar var så liten:) Den älskar han fortfarande (han blir 3 år i oktober) att rulla runt och få godis ur:) Efter någon vecka började jag gömma godis medan min son höll honom i knät och så fick han leta rätt på alla bitar och efter bara ett par gånger kunde vi gömma godiset utan honom i rummet så han nosade rätt på allt:)
sitt, ligg, kom och sånt tog vi vid varje rastning så att han såg det som en lek så det lärde han sig väldigt snabbt… Det mesta gör man ganska automatiskt när man är ute och går eller leker:)
Trix kan du köra direkt valpen är hemmastadd som roliga lekar inomhus…
Din är mer lik än papillon än vad min är;) Ändå är min 75% papillon 
Åskar 8 veckor:
/Ingalill
Häftigt att du också ska skaffa york/papillon!
Det ska jag nämligen idag med
Först trodde jag att du var en av köpa en av de andra valparna men han såg inte lik ut dem.
Tyvärr har jag inte så mycket info att ge till dig (:
#23 GRATTIS!
Du måste sätta in bild sen så vi får se hur din ser ut
Undrar om vi är fler med den blandningen här:)
/Ingalill
#24 Vi hann bara besöka den en gång och jag glömde kameran oturligt nog men idag kommer det bilder, han får nog en egen tråd.
Men han ser inte ut som TS hund, utan ser mer ut som en papillon.
#25 vad kul:) ganska otroligt hur olika utseendet kan bli trots samma ras-innehåll 
/Ingalill
#26 Jo, såg att TS hund var mer yorkshireterrieraktig, min ser mest ut som en lite feltecknad papillon.
#27 jag tycker TS hund är mer åt papillonhållet än york
Min är mer york däremot;)
/Ingalill
Ja nu är ju Buddha (som han heter) mer än ett år gammal så han räknas väl inte som valp längre? ;D
Tycker själv att hans utseende avslöjar ganska bra vilka raser han har i sig ;)
men det är sant som ni säger med vardagliga saker, blir också en slags aktivering.
Aha… vet du vem som fött upp honom? Han påminner lite om en hund till en tjej jag känner som haft Valpar.. En av de valparna heter Buddha och bör vara över året 
/Ingalill
Nej jag vet faktiskt inte vem uppfödaren är, mer än att hon är från enköping!
Buddha bor just nu och har gjort sedan han flyttade från uppfödaren hos min sons biologiska pappa.
Ahh.. men då är det samma
Inte konstigt att han såg bekant ut på bilden och att namnet var detsamma:) Jag är uppväxt i enköping;)
/Ingalill
#31 satt precis nu och tittade på bilder från han var valp… vad ljus han blivit sedan dess
Nu är han lika ljus som sin mamma 
/Ingalill
Oj vad roligt!
Jag ville nämligen få kontakt med uppfödaren om hon vill?
Intresserad av kullen föräldrar osv.
Ja visst har han blivit ljusare?! Men han är jättefin! =D
Han kommer bo hos mig och sonen i bålsta from 1/7e
Vi ser fram emot det som tokar, har varit störtförälskad i buddha sedan de fick honom!
#34 jag skriver ett PM till dig med hennes namn:)
/Ingalill
Tack!
Nu har jag hämtat min Yorkshireterrier/Papillon valp, också från Bålsta :)
mexxie, fanns det uppfödare i Bålsta? vilken dålig koll jag har, vet du av vem?
#38 Jag köpte min av en i Bålsta, tror hon fortfarande har en tik kvar.
Skicka mig ett PM så kan jag visa annonsen.