Labradoodles
Det verkar inte vara så många i Sverige som känner till den här blandrasen. Den har en rätt intressant historia. Labradoodles var framtagen för blinda med allergier. Rasen är nu mycket vanlig i Australien, Nya Zealand och USA. Här är en länk till dom som började att avla dom för 20 år sedan.

Tack för länken, riktigt intressant läsning =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Bra och intressant läsning!
Synd att hundarna inte är speciellt vackra (enligt mitt tycke).
Påminner om en annan ras… kommer inte på vilken nu… hmm.

Och jag tycker det är så synd att de valt ett så dumt namn! Jag hade nog kunnat tänka mig avla på den (i det lilla formatet) om jag slapp kalla den för något som påminde om cheesdoodles 

#3 jag tror inte det är någon bra idé att blanda en liten pudel med en labrador.
_**/Mvh Anne

#4 Jasså inte? Hade för mig att Labradoodlen fanns i pudelns storlekar dessutom. Ska kolla detta igen… (men som sagt, avskyr namnet…)
#2 Smaken är som baken som tur är. Men som Valpar är dom väl lika vackra som alla andra hundar.
#3,4 Namnet låter inte lika dumt på engelska. Du har även Cavoodle, Spoodle mm. Det går faktiskt fint att blanda lite pudel med labrador. Dom blir i storlek som en mindre labrador. Det bästa med den här rasen är att dom är mycket lättlärda precis som labradorer men samtidigt får dom det smarta från pudeln. Det gör att dom är utmärkta som hundar för blinda, döva och handikappade.
#6 Alla Valpar är söta, oavsett hur de ser ut som vuxna.

Finns i standard, liten o mini. Mini ska väga ca 12 kg - 16 kg.

Du har även Cavoodle, Spoodle mm.
Vad är det för raser?
#9 Cavoodle är pudel, charles cavalier. Spoodle är cockerspaniel, pudel. Det finns andra också men jag kommer inte ihåg fler.

Det jag menar är att man inte ska blanda hundar med allt för stora storleksskillnader, så jag tycker att ska man blanda labbe och pudel så ska man använda stor pudel inte mellan eller dvärg.
_**/Mvh Anne
#11 Jag håller med dig i princip. Idag är det ju så att det finns många mindre labradorer och man har använt en sådan stam och korsat med mellan pudeln. Det roliga är att den första pudeln man använde i korsningsprogrammet var en svensk vit pudel.
#10 är inte cocker spaniel + pudel = cockerpoo också?
Nu hittade jag listan. Jag har kopierat den här.
Spoodle - Cocker Spanial x Poodle
Aussiedoodle - Australian Shepherd x Poodle
Poochon - Bichon Frise x Poodle
Boxerdoodle - Boxer x Poodle
Cavoodle - Cavalier King Charles Spaniel x Poodle
Chipoo, Poochi - Chihuahua x Poodle
Doodle - Dachshund x Poodle
English Boodle - Bulldog x Poodle
Eskapoo, Eskipoo, Pookimo - American Eskimo Dog x Poodle
Goldendoodle - Golden Retriever x Poodle
Jack-A-Poo - Jack Russell Terrier x Poodle
Labradoodle - Labrador Retriever x Poodle
Lhasa Poo - Lhasa Apso x Poodle
Moodle - Maltese x Poodle
Papi-Poo - Papillon x Poodle
Pekeapoo - Pekingese x Poodle
Pom-a-poo - Pomeranian x Poodle
Poochin - Japanese Chin x Poodle
Poogle - Beagle x Poodle
Poo-Shi - Shiba Inu x Poodle
Puffapoo - Chinese Crested (Powder Puff) x Poodle
Pyrapoo - Great Pyrenees x Poodle
Schipper-Poo - Schipperke x Poodle
Schnoodle - Miniature or Standard Schnauzer x Poodle
Scoodle - Scottish Terrier x Poodle
Shepadoodle - German Shepherd Dog x Poodle
Shih-poo - Shih Tzu x Poodle
St. Berdoodle - St. Bernard x Poodle
Terripoo - Terrier x Poodle
Weimardoodle - Weimaraner x Poodle
Westiepoo- West Highland White Terrier x Poodle
Whoodle - Soft Coated Wheaten Terrier x Poodle
Yorkiepoo - Yorkshire Terrier x Poodle
Usch, så många vackra raser som ska korsas med pudel.
Inget påhopp, bara ogillar pudlar och aööd vad det innebär.
Pyrapoo var ett rätt lusigt namn, och Poo-Shi!
Du verkar ha många fördomar mot pudlar. Om du jämför en pudel med en labb eller schäfer så är pudeln mycket smartare. Jag älskar labradorer men den är inte alltid den smartaste hunden på jorden men blandar man den med pudel så får man en otroligt snäll, tillgiven och lekfull hund som är smart.
Jag undrat också vem som har kommit på alla dessa namn.

#16 namnen verkar bara vara ihopslagna av de raser som blandas tex så blir labrador + pudel (poodle) labradoodle
_**/Mvh Anne
#17 Det roliga är att ibland har dom använt första delen av pudel som tex Westiepoo och ibland den sista delen som i labradoodle
#16 Jag har inget gott att säga om pudeln. Inte mycket gott att säga om labbar heller.
Om en hund är smart eller inte spelar ingen roll, för mig spelar det roll om den är trevlig.
Jag har haft en pudel, jobbat med pudlar, känner folk med pudlar, familjs grannar har pudlar. INGEN av dessa har jag gillat.
De är jobbiga, skälliga och otrevliga att ha att göra med, hua!
Sen tycker jag de inte är vackra helt enkelt.
Vad gäller labbar så har jag träffat tre av säkert ett hundratal som har vart medgörliga.
Två av dessa är mina labbeblandisar, en annan en labbe jag jobbat med. De är tråkiga om jag ska vara ärlig, vackra, men lite tråkiga.
Vet att mycket har med ägaren att göra, men vad gäller pudelägarana i bekantskapskretsen har de trevliga hundar, bla terriers och stora sennenhundar. Pudlarna inte så trevliga.
Inget påhopp mot pudelägare, och det är inte så att jag vägrar att jobba med dem eller vara med dem. Bara jag slipper dem ha dem under en längre tid eller ha en själv är jag nöjd.
Jobbat med… hmm kanske 10 pudlar av alla storlekar, sen träffat en hel massa pudlar.. Inget för mig, varken att titta på eller äga.
Schäfer har jag inget ont att säga om, växt upp med schäfrar och har mycket schäfrar omkring mig, bla i min egen hund och svärmors blandras.
Jag har inga dåliga erfarenheter av schäfrar. Men som jag sa tidigare, att en hund är smart spelar ingen roll..

#11 Ja man väljer ju inte en labbe hane på toypudel tik…………..
#14 det där är inte raser :p
Som fd storpudelägare förstår jag inte överhuvudtaget vad en storpudel saknar som en labbe har i det syftet….
≧◔◡◔≦
#19 Det är helt okey att tycka om olika hundar. Själv har jag inte pudel men tycker om blandningen med labbe då det blir en mycket fin hund. Har jobbat mycket med schäfer men är inte min favourit pga att dom har för dåligt självförtroende. Men det betyder inte att jag inte tycker om dom. Jag gillar alla slags hundar.
Du säger att du inte gör några påhopp men tyvär låter det så.
#14 Nä det är inte raser utan blandraser. Men en dag så kanske någon eller några av dom blir upptagna som raser. Alla renrasiga är ju blandhundar från början.
#22 kan inte låta bli att störa mig på uttrycket "alla renrasiga är blandraser från början" då kan man lika gärna vända på det och säga alla blandraser kommer från rashundar.
Det kan ju inte funnits blandraser innan det fanns raser.
≧◔◡◔≦
#23 Varför stör du dig på det faktat. Om du sen tror på evolution så har väl hunden utvecklats från ett annat djur. Det jag stör mig på är det snobberi som ofta förekommer bland dom som avlar renrasiga hundar gentemot blandraser. Vissa av dom renrasiga hundarna är ju total sönderavlade med många hälsoproblem som inte drabbar blandhundarna på samma sätt.
Boxerdoodle - Boxer x Poodle
English Boodle - Bulldog x Poodle
Eskapoo, Eskipoo, Pookimo - American Eskimo Dog x Poodle
Pyrapoo - Great Pyrenees x Poodle
St. Berdoodle - St. Bernard x Poodle
Hm… hur ser dessa ut? Hur är de i temperament?
Varför används inte pudlar till brukshundar? Eller är de smarta på annat sätt, på ett mer lekfullt sätt? Det är väl inte så vanligt att tex pudlar är knarkhundar och lydnadshundar ELLER? Eller kan man tolka klokhet på olika sätt? En kanske tycker att en klydig hund är klok medan en annan tycker att en påhittig hund är klok…
#19 Jag skrev att det inte var ett påhopp, just för att missförstånd inte skulle förkomma. Misslyckades tydligen trots att jag informerade om detta.
Anyhow, de schäfrar jag träffat är mycket stabila hundar och har inte dåligt självförtroende. Har också jobbat med många schäfrar.. senast igår faktiskt.
Schäfer är ingen favoritras här heller. Mina två favoriter är dogo agrentino och dobermann. Västgötaspets är också högt upp på listan. Dobermann mest för att den är så jäkla vacker, men får den rätt uppfostran är det en underbar hund, lika med dogon.
Västgötan är en ras jag gillar för de är friska, lättlärda och allämt trevliga hundar, ganska söta också.
Nu är det OT. Så vill du fortsätta disskutera föreslår jag att du skriver ett inlägg till mig, eller startar en ny tråd :)
#25 Jag vet inte hur dom ser ut eller vilket temprament dom har.
Till knarkhundar använder man hundar som har förmågan att kunna lukta sig fram till saker utan att bli distraherad av andra dofter. Pratade med en på flygplatsen som jobbade med hundarna i tullen. Fick veta att dom hundarna som blev godkända kanske inte kunde känna lukten bättre än andra men dom blev inte distraherade av alla andra lukter.
Det jag har kommit på med pudlar sen jag började intressera mig för dom är att dom lär sig otroligt snabbt. Lydnad eller trix är dom otroligt snabba att lära sig. Varför dom inte används som lydnadshundar vet jag inte.

På lydnadstävlingen jag var på sist så deltog både mellanpudel och storpudel. Och jag tror absolut kombinationen pudel/labrador ger förutsättningarna för finfina servicehundar.
#27 ja det är nog inte för intet som de är vanliga på cirkus… de är pigga aoch snabba…

jag vill bara säga att jag inte tyckte att det lät som ett påhopp alls. och det säger jag som helt oberoende som bara läser och inte har någta som helst känslor för eller emot pudlar och labbe, inte mer än vad jag har för hundar i allmänhet. vet inte så mycket om dom. och i mina ögon så lät det inte som något påhopp. hoppas jag inte drar upp något igen nu som är gammalt och bortglömt.
lustigt vilka blandningar. jag tycker det är spännande med blandraser. i första generationen så får man ju bort många ärftliga sjukdomar och sådant när man blandar, då de brukar vara recessiva (om jag inte förstod det fel när jag läste en bok) och det är ju bara positivt. och såkan man få en hund med ett aldeles unikt utseende. jag har bara träffat en hund som var riktigt lik vår nicki, och dom var ändå långt ifrån identiska. i mina ögon ser många rashundar exakt likadana ut. :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#30 Håller med dig ang. blandraserna.
Gillar deras unika utseende och sen är de i regel sundare än renraser, bara att många inte vill/vågar erkänna det för det är "fult" att äga en blandras.
Jag är en stolt blandrasägare till två stycken, och jag har haft både renrasiga med stamtavla och blandraser.
Jag gillar blandraser bättre helt enkelt,
Känns som att man bara har en av ens hund, och inte 14 andra ;)
I en blandraskull kan ju alla ungar se olika ut. Tror det var Anne som visade ett exempel på någon sida. :)
ang. renrasiga hundar kanske dem är lika på utsidan (enfärgade hundar) men på insidan är de alla olika.
om blandraserna har jag hört att ska man skaffa blandis så att det bäst att köpa från den första generationen (renras+renras), när det blir andra, terdje, fjärde och femte generationen ska man passa sig då det är då alla sjukdomar dyker upp. så att en blandis skulle vara en "friskare och bättre hund" tycker jag inte stämmer alls. sedan kan man aldrig vara riktigt säker på vad man får i kopplet.
#32 Enfärgade bara? Så rottweilers, bernen sennen m.f räknas inte ;)
Jo, så sant, men det var utsidan jag menade :)
Jo, det stämmer.
Min tik är första gen.
Min hane är pappan renrasig och mamman blandras (1.a gen.)
Min första blandras var också så, pappan renrasig, mamman blandras första gen.
Du tycker inte det stämmer, men det pratas på vet.senarium att första gen. blandraser är i regel sundare, och över lag också.
Nej, man kan inte vara riktigt säker, men kan du vara säker på att din shetland sheppdog blir en "rastypisk" shelti?
Jag föredrar som sagt blandraser, tycker de är mindre tråkiga om jag kan uttrycka mig så utan att någon tar illa upp. Kom inte på något bättre sätt att säga det på :)
shetland sheepdog*
#33 man kan aldrig vara säker på hur rastypisk en hund blir, inte heller hur mycket en blandis kommer likna den ena rasen och mindre den andra. däremot är sannolikheten större att en renrasig sheltie blir rastypisk än att om man köper en blandis med te.x labbe och pudel att den blir mer lik labbe och tvärtom.
hur menar du med att blandraser är roligare? är det för att du inte vet vad du får?
jag har absolut inget emot blandraser, så länge man vet vad man gör när man parar olika raser, men där är det nog många som håller med mig. =)

Vad blir Shih Tzu och Tibetansk terrier då? Tibshih? :)
#24 vad för fakta? från början fanns inga raser, då fanns enbart tamhundar, när det senare framkom olika användningsområden blev till hundtyper, det är ett fåtal raser som tillkommit genom ihopkorsning av specifika raser, dom flesta är framtagna genom lokala hundar utan härstamning.
Jag ser inget snobberi i att se oseriösiteten i en uppfödning utan mål och som använder djur som inte genomgått test för ev sjukdomar.
Hellre en rashund där man kan kolla upp bakgrunden och sjukdomsbilden i släkten än en hund med härstamning man inte vet något om.
Likaså hellre en bastard från hälsokontrollerade föräldrardjur än en rashund utan det.
≧◔◡◔≦
#37 Nä från början fanns vildhundar. Jag skulle väl ha varit klar och sagt att alla renrasiga hundar som finns idag har kommit fram genom korsning av olika raser. Är det ok. Varför är det oseriöst att avla blandrashundar och vem säger att det är utan mål. Eftersom den här tråden handlade om labrador/pudel blandning så är det ett bra exempel på en blandras avel med specifikt mål och kontroll. Det finns idag flera andra blandningar som avlas för ett specifikt mål och med kontroll.
Om man skall vara ärlig så finns det massor av dåliga uppfödare som föder upp både renrasiga eller blandningar. Men det är väl inte det vi pratar om. Det enda jag sa som tydligen retade upp dig (och jag skulle vart klarare) är att alla renrasiga hundar som finns idag har utvecklats genom korsningar.
Jag såg också att du inte förstod vad som blev bättre med att blanda pudel med labbe. När det gäller hundar för synskadade eller andra handikapp så fungerar det utmärkt med labradorer. Tillägg av pudel var för att göra dom allergifria.
#35 Javisst, men kommer blandrasen av två trevliga raser (50/50) så för mig spelar dte ingen roll om min hund blir mer lik schäfer, eller labrador. Sen att hon påminner mest på en dobermann fast hon inte är det är ju lite roligt.
Jag menar att de är roligare, för att de ser oftast inte ut som en annan ras, man kan ana, men man vet aldrig.
De flesta tror min tik är dobermannblandning. Det trodde vi också innan vi kom i kontakt med uppfödaren. Andra tror att det är rottweiler i henne.
Min hane ser ut som vilken labbe som helst, han är 50% labrador, 25% golden och 25% flat. Han är enligt mig en mindre rolig blandras, då han ser ut som en renras för de flesta.
Sen att man inte vet vad man får, har man en första gen. blandras kan man ju inte få på så många olika sätt.
Min tik är en jaktglad, vattenälskade vakthund.
Ungefär som vi trodde att hon skulle vara, även med dobermannen i som hon inte var, utan labbe då.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det hela utan att någon tar illa upp. Har jättegärna renraser, men det känns för mig inte lika roligt som med en blandras.
Se det som att vissa gillar schäfrar mer än weimaraner eller tvärtom…
Ja, jag kollar alltid upp vad för människor som föder upp mina hundar. Har aldrig köpt en hund utan att hålla kontakt och få papper eller så.
Vad blir det om man parar en renras med en 1.a gen. blandras?
Som hannen min, där är ju pappa renrasig, och mamman 50/50.
Köper inget från människor som korsar hejvilt på hundar utan papper, eller som korsar blandraser. Min första blandras var 50% risen, tiken var tre raser, alltså ena föräldern renrasig, och andra blandras 50/50. Han var ett resultat av tjuvparning, men han kom från en bra ägare innan oss, så vi hade inga problem med det.
#38 vilka vildhundar pratar du om nu? vargar?
Vilka raser korsades för att få mastino napoletano ifrån? vilka raser korsades för att få skotten? vilka raser korsades för att få storpudeln?
Många raser härstammar från någon utdöd ras eller lokal typ men få har klara, medvetna inblandningar av andra raser som man är medveten om eller spekulerar i.
Förr tog man ju dom hundar som var bäst lämpade oavsett härstamning, skulle dom inte lämpa sig var dom i vägen och fick sig ett nackskott, det var lättare att välja ut bäst lämpade djur, sånna metoder är inte speciellt accepterade idag.
Dom enda som är ett resultat av medvetna korsningar är ex dobermann och dogo argentino men även där hade man ett mål med sin avel, något man strävade efter.
Jag känner till syftet med "labradoodle" i australien, men hundar som marknadsförs som "labradoodles" här är ju knappast för det syftet.
Anledningen till varför jag ifrågasätter hurvidare en storpudel inte skulle kunna klara jobbet lika bra är för att man använder såväl labbar som storpudlar till syftet här, anledningen till experimentet måste ju nästan vara att dom har kassa storpudlar nere i australen.
≧◔◡◔≦
Undrar om Azlan (Afghan/Saluki) är Saghan eller Afluki?
Dom enda som är ett resultat av medvetna korsningar är ex dobermann och dogo argentino men även där hade man ett mål med sin avel, något man strävade efter.
Golden Retriver framtagen på mitten av 1800talet. Blandning retriver/vatten spaniel.
Schäfer framtagen på slutet av 1800talet. Blandning av olika herdehundar.
Boxer. Sent 1800tal. Mastifftyp ras blandat med andra raser.
Bullmastiff. 1800talet. Mastiff med bulldog.
Rhodesian Ridgeback är ett annat bra exempel på ras som togs fram på 1800talet för att få en hund som klarade sig bra i Afrika. Där blandade man dom europeiska hundarna som boerna hade med sig med en inhemsk ras.
Dom här och många fler var medvetet framtagna och man vet också i många fall vilka personerna som gjode det var.
Naturligtvis så marknadsför labradoodles inte för det som den var designad till men det görs ju sällan med någon annan ras heller. Labradorer säljs ju inte för att hjälpa fiskare att ta in nät. Bulldog säljs inte för att ha ihjäl tjurar och bordercollie säljs mer som familjehund istället för att driva får. Så jag förstår inte vad du menar med det.
Det är mycket möjligt att dom inte hade bra pudlar i Australien men resultatet blev otroligt lyckat.
#42 fortfarande är det hundtyper som nämns och "utdöda raser" som spunnits vidare på, du ser inga tweed spaniels idag eller white terrier däremot en hel del ättlingar.
Labradorer säljs visst för prestation, men i jaktsammanhang sk. jaktlabbar, blodsporter är förbjudna och där dom används finns lämpligare raser än bulldogg, border collies avlas uteslutande för vallning, har båda föräldrarna inte gjort godkänt vallanlagsprov så får inte kulle reggas.
Hurvidare resultatet i australien blev lyckat eller ej är väl svårt att avgöra här då folk väl knappast har importerat dessa hundar utan gör egna förstagenerationer?
≧◔◡◔≦
Hurvidare resultatet i australien blev lyckat eller ej är väl svårt att avgöra här då folk väl knappast har importerat dessa hundar utan gör egna förstagenerationer? Det är sant så du får väl lita på en som har en tredje generationen labradoodle och känner många andra både tredje, fjärde och mer.

mingdie, det är fel prata om att man korsade för att få fram raser. Från början fanns bara typer av hundar, och linjer. Det var väl först på 1800-talet man började skriva standard och sedan har man korsat för att få fram något nytt. Men att tro att en sheltiepoo eller liknande skulle komma att bli en ras är naivt. Krävs oändligt mycket mer arbete än bara korsa två raser o kalla det något fånigt.
Men Gille, jag har väl aldrig pratat om någon sheltipoo. Det enda jag har pratat om är labradoodle som har avlats i 20 år i ett specifikt syfte och under strikta regler. Som alltid så är det uppfödare som inte bryr sig om regler och avlar för att tjäna lite snabba pengar men sån skit finns ju i alla raser.
Så varför skulle inte labradoodle kunna bli en egen ras i framtiden. Som du själv skriver så är en hel del av raserna inte så gamla.
Och jag vill på den här blandrasens vägnar be om ursäkt för det fåniga namnet och att vi inte är så speciellt vackra.

Du skrev: Nä det är inte raser utan blandraser. Men en dag så kanske någon eller några av dom blir upptagna som raser. Alla renrasiga är ju blandhundar från början.
Jag ser redan Labradoodeln som en ras (tycker de är fina också). Men inte alla de andra blandraserna med amerikanska påhittade namn. Visst kanske de beskriver vad det är för korsning men tycker bara det är missvisande. Bättre då med % 

Verkligen intressant tråd, denna.
Det finns en till blandning som inte fanns upptagen i uppradningen, nämligen:
Bordoodle.
Att man hellre vill använda ändelsen doodle istället för poo, hänger ihop med att poo på engelska helt klart förknippas med hundlort= poh
På bilden en blandisvalp, 50%pudel,25%bordercollie,25%engelskspringerspaniel
Flera kort finns på min sajt

Hade en labradoodle på jobbet för många år sedan. Han var importerad och en av de första som kom till Sverige. Ingen hund som tilltalade mig, varken till utseendet eller till psyke.
Hade dessutom höftfel. Har inte läst inläggen i tråden så noga, men det jag har hört är att denna blandras inte är speciellt allergivänlig. Vill man få fram det, så är nog inte labradorer rätt ras att blanda in.

En blandras som jag har varit lite nyfiken på det är Golden Retriever+ Pudel, utav dom bilder som jag har sett på sådana hundar så har jag jag gillat dom..
I Australien är det en styrd avel med oranisationer:
The Australian Guide Dog Association föder fortsättningsvis upp en eller två kullar av Labradoodle per år på grund av att det är en sådan populär ras.
Den Internationella Labradoodle Föreningen (The International Labradoodle Association, ILA) grundades 2004 och sammanförde den Australienska Labradoodle Föreningen (The Australian Labradoodle Association, LAA) och den Austalienska Labradoodle Föreningen i Amerika (The Australian Labradoodle Association of America, ALAA) för att säkra Labradoodlens framtid. Deras mål är fokuserat på att vårda utvecklingen av den australienska labradoodlen samt att stödja en gemensam rasstandard för att försäkra sig om hälsan och integriteten hos rasen.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en pudel korsning.
Känner en kvinna som haft många vinthundar, men just nu har hon bara en Saluki + 3 pudlar i olika storlekar.
Naturligtvis ska de korsas, så ska de användas hundar i samma storlekar…annars är det absolut ingen bra idé.
#53 - Förresten, ignorera min hand på bilden, den ser helknäpp ut ;)
#54 SÅ söt så, inte helknäpp! 
#55 - Tack :)