Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettagility-freestyle-rallylydnad-frisbee
Läst 2176 ggr
Ida94
0

Hur ofta?

Hej :)

Jag undrar över hur ofta man ska träna Agility med en av vårans hundar som snart är 2 år gammal, hur många gånger i veckan ska man träna?

NaimaG
0

Beror på anser jag. Tränar du ensam, i klubb, hur mottaglig är hon för Agility, är hon lättlärd?

Ida94
0

#1 ja jag tränar hemma så då tränar jag ensam och med ibland med hjälp från min mamma, jadå hon är lättlärd.

Karizma
0

Jag har en vän som har en väldigt uppspelt hund hon har fått väntat tills nu, han är 5 år gammal o tränar 2 gånger i veckan om han har en aktiv övrig vecka så 1 gång i veckan. Han blir helt uppspelt o svårt o koppla av därmed fick hon vänta tills han var mogen. Men 1-2 gånger i veckan tror jag är lagom. Det ska ju vara kul med :)

Ida94
0

#3 Okej, tack för ditt svar :)

Karizma
0

hon kör på hobbynivo går till klubben o tränar själv med andra hundar.

Workingdog
0

Jag tränar 2-3 grr i veckan med min tjej. Hon är 2 och ett halv år. Men hon är en väldigt aktiv hund som älskar att jobba och träna allt möjligt. Så jag tränar olika saker varje dag och Agility några gånger i veckan. Men om hunden orkar och inte tröttnar så kan man träna lite när man känner för det, annars så kanske 1-2 ggr i veckan. :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

spikes
0

1-2 ggr i veckan är lagom om man inte ska träna inför en tävling,hunden behöver också slappa dagar,en annan viktig grej vad det gäller Agility är att den är höft och armbågs röntgad om det är en större ras,bra att göra även om den är mindre,det är en väldigt krävande sport för dem.

Workingdog
0

Jo det är sant. Men det tar ju lite tid att lära in dom olika hindrerna, spec. slalom och vippbrädan. Så när man tränar in just tex slalom så behövs det nog lite mera träning än 1-2 grr i veckan. Iaf för min del. Men självklart har vi vilodagar också då vi tar en paus från träningen. Men om jag tar för mycket vilodagar så blir min lilla tös understimulerad :)

/Mvh Jennifer

AnneN
0

#8 Det kan även vara bra att träna annat mellan varven tex spår, lydnad, eller något annat som hunden tycker om för att få en mer varierad träning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Workingdog
0

Jo men vi tränar massor med olika sporter, vi varierar mellan Agility,freestyle,lydnad och upplet. tävlar även i Freestyle och ska debutera i Agility i helgen. Så det är inte bara en sport som gäller för oss inte :)

/Mvh Jennifer

Ida94
0

Tack för erans svar alla :)

AnnL
0

Jag går på agillity kurs med Silver en gång i veckan. Sen tränar vi i gruppen en gång i veckan. Tycker det räcker för det märks dagen efter då vi tränat att han är lite trött o stel i kroppen. Blir alltid en lugn skogspromenad dagen efter träning.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Ida94
0

#12 Okej :P