Morrhårsfråga
Det här tycker säkert ni är en dum fråga. Men jag frågar ändå för jag vet inte riktigt.
Jag har en blandras hund som håret växer på väldigt fort han är skäggig typ som en schnazer eller hur det stavas. Min fråga: är det någon nackdel om man skulle råka klippa av några morr hår eller ska man sortera. Han gillar inte när jag klipper han i ansiktet så jag försöker göra de så fort som möjligt inte så att han bits men han knorrar och försöker fly.

Till att börja med… Det finns inga dumma frågor! 
Nu är jag inte helt säker, men jag tror inte det är någon fara om man råkar ta med morrhåren en aning så man trimmar hunden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 Tack för supersnabbt svar
. Då han är blandras har han lite olika hår kvalitet en del mjukt och en del lite strävare hans skägg är lite virvlat så ena sidan står upp och andra ligger ner. Fast han e söt endå. ha en bra söndag

#3 Bara tänkte att de kanske hade någon funktion som försämrades när man tog bort dem. Tror på nått sätt att de är till något. Ville veta om det fanns någon nackdel med att ta bort dem.
4, ja viss funktion har dom väl men inte som katter hunden jagar inte om natten/mörker inte så ofta iaf. men våran hund hittar sin matskål om natten :D utan sina morrhår. Och håller med 1 ingen fråga är dum/onödig :)

#5 Tack för hjälpen
. Vill ju inte göra något han skulle lida av.

Brukar aldrig vara någon fara. Hunden märekr oftast ingen skillnad. Många klipper ju av morrhåren med flit för att hunden ska se slätare ut. Så klipp du av allt på honom :P
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Jag tror inte det har någon betydelse. Jag har inte märkt någon skillnad på min vovve iaf:) Han har också blandad mjuk/sträv hårtyp och just skägget är väldigt strävt. Skulle jag sortera när jag klipper det så skulle jag få sitta en hel dag med bara nosen
Han gillar inte vare sig sax eller trimmer i ansiktet men sax går bättre än trimmern iaf då saxen inte låter…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Mina yorkar har jag klippt morrhåren på,och det gör ingen skillnad alls

#1 - De var trevligt skrivet!
Min blandrasfia som e ett yrväder har råkat bränna av sig sina morrhår flera gånger (ljus på bordet) och kan dessutom i lek lyckas förstöra Tiras morrhår :-P

Tack till alla ni som svarat. Nu klipper jag utan tvekan.