Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 3344 ggr
[imaginepeace]
0

Hur lång övergång när man byter foder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min valp Vilda (11 veckor idag) har ätit Doggy Junior hela sitt liv. Jag bestämde ganska på en gång att hon skulle få byta foder då jag tycker att maten bara går rätt igenom och hon skiter alldeles för ofta.

Det har tagit ungefär tre veckor att ta mig igenom denna förvirrande foderdjungel och jag har äntligen bestämt mig för vad hon ska få äta Glad Det blir Bento Kronen Medium Growth. Skrutten fick smaka nån liten foderkula och har sedan dess stått och slickat på fodersäcken Tungan ute

Iallafall, hur lång övergång? Antar att det är lite individuellt, men på ett ungefär iallafall. Tips?

AnneN
0

Det där är lite olika från foder till foder också, en del rekomenderar en övergångs period på upp emot 1 vecka medan andra rekomenderar att man byter rakt av.

Står det inget om det på fodersäcken eller tillverkarens hemsida?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[imaginepeace]
0

#1 Har letat nu en stund men hittar inget alls. Varken på säcken eller på hemsidan. Eller så är jag bara tillfälligt blind Flört

[chouwa]
0

När jag gör foderbyten så låter jag det alltid ta minst en vecka oav om jag har en hund som klarar av ett foderbyte rakt av. Jag skulle börja med 1/3 av det nya fodret de första 3-4 dagarna och därefter 50/50 i 3-4 dagar. Ingenting blir illa av att dra ut på övergången :-) Hoppas du blir nöjd med ditt nya foderval!

[imaginepeace]
1

#3 Tack för snabbt svar! Glad Tror jag gör ungefär så.

Jag hoppas att fodret passar Vilda! Men man vet ju aldrig och det är väl det som är så svårt.

Hur länge bör det dröja innan man kan se ev förändring på pälskvalitet och så? Nån som vet?

[chouwa]
0

#4: Får jag nyfiket fråga vad det är som gjort att du valp just det fodret?

Hur lång tid innan man kan se skillnad? Oj, det tror jag är väldigt olika. Det har i alla fall varit olika på mina hundar. Vill du hjälpa hud och päls lite extra rekomenderar jag fiskolja, kapsel eller flytande. De är toppen!