Nu igen
Sist Ludde fick diaré så berodde det på att han lyckats slicka på hästpiss när vi var bland hästarna. Nu har han diaré igen och jag kan inte sätta kläm på orsaken mer än att jag gissar på att det beror på att han stoppade i sig katternas färskfoder fasst han inte får så nu har vi plockat bort hans mat men tänkte höra med er ifall det finns något man kan ge honom som stabiliserar hans mage?
Fasta en dag, sen ge välkoktris med koktnötfärs,vit fisk eller kyckling. Våran tik gillar kycklingbäst o koka det tillsammans så fick allt en bra kycklingsmak.
Trist att han äter annat som han inte ska, men färskfoder till katter bör väl inte vara så farligt?
#1 Tycker inte jag heller men han har så känslig mage.
2, ursh ja sånt är trist för dom kan ju vara vääääldigt snabba på ta saker dom mycket väl vet om att de inte får äta. Chanel tjuva ostbågar i förgår inte mycket i påsen men iaf inte så bra o äta.
Våran tik var kännsligare förut men jag bytte foder o märkt att hon tål tjuva ett o annat utan att hon blir dålig *peppar peppar ta i trä* Men dom är ju så olika hundar.
Hoppas du får andra tips än jag kan ge dig^^ kanske finns det huskurer :) som itne jag vet om.
#3 Ja jag vill ju få iordning på hans mage. Han har gått så här sedan igår och husse var så smart och gav honom mat i morse, gissa om jag fick skura golv för att inte tala om stanken.
Igår kräktes han också flera gånger men idag kräks han inte så han tycks ha redig magsjuka, igen.

Vet att det även ska finnas nå tabletter man kan ge för att stabilisera magen, tror de heter Canicur eller nått liknande, ska finnas receptfritt hos veterinär eller på apotek.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
4,Det bästa du kan ge och som du kan ha hemma i kylskåpet om han nu har känslig mage är ju,morotspure på burk för bebisar,sen kan du blanda det med lite a-fil när hans mage blivit bättre.
Det finns caroten på zoo-affärrer att köpa också,den är baserad på morötter,man blöter upp en matsked i varmt vatten innan maten, detta är bara nyttigt för dem,och på mindre än ett dygn är dom bra igen.
Vi ska ge honom ris, vet att han kan vara lite känslig för ris enligt förra ägaren jag har dock aldrig testat så jag hoppas det går bra men han får ju matrester ibland som även innehåller ris och det har aldrig varit problem så jag hoppas ris rakt av ska gå bra.
Han är ganska trött idag eftersom han inte ätit på 24 timmar samt att han är lite grinig. Han morrar så snart katterna luktar på honom. Stackars kraken, det är aldrig lätt att ha magsjuka eller gå hungrig men nu så blir det ris och då blir han nog glad igen. 

#7 kom ihåg att det ska vara grötris inte vanligt ris som man ger till hundar med magproblem. Vanligt ris kan göra det värre istället.
_**/Mvh Anne
#8 Tack. Då ska jag genast gå till affären så vovven får käk.
Nu har jag handlat hem grötris och morotspure men nu undrar jag ifall jag skall blanda mjölk i risen som det står på kartongen eller skall jag bara koka upp självaste risen?
Kan inte laga mat så hjälp mig nu. 

#10 koka riset med vatten (mer än det står i anvisningen) så att riset blir överkokt. Blanda inte i någon mjölk, många vuxna hundar är laktosintolleranta.
Däremot kan du om du har hemma koka riset tillsammans med vit fisk (tex torsk), kyckling eller köttfärs.
_**/Mvh Anne
#11 Tack hjättesnälla för hjälpen.

#12 Så lite så, hoppas vovven blir bra snart
_**/Mvh Anne
Ludde har inte bajat än så än vet jag inte ifall hans mage är bra men jag tänkte fråga när magen väl är bra och han skall återgå till sit hundfoder skall jag då vänja honom vid hundfodret succesivt och skall jag blanda lite hundfoder med risen då?

#14 Då han blivit bra igen så kan du börja vänja in med fodret, och göra precis som du skrev, blanda det med riset.
Börja 1:a dagen med 1/4 av den normala fodermängden.
Dag 2, 1/2 fodermängden.
Dag 3, 3/4 av fodret och dag 4 ska du kunna ge han som vanligt igen.
För att han i fortsättningen ska få tåligare mage så kan du börja ge caroten som tillskott i det dagliga fodret.
_**/Mvh Anne
#15 Vad kostar caroten på ett ungefär?

#16 Jag har ingen aning om pris, men vet att det ska finnas att köpa i en del djuraffärer eller kanske på hälsokostbutiker.
_**/Mvh Anne
16,lite olika,allt från 99 kr till över hundralappen ca 130-140 kr,men det är drygt räcker i över ett halvår til en hund som är i din storlek,så det är värt pengarna
#18 oj räcker det så länge för stora hundar. Ja då är det värt det.
Ludde har fortfarande inte bajsat. Han har bara kissat på hela dagen sen är han välldigt hängig inomhus också men inte utomhus så nu börjar jag blir orolig främst över att han inte bajsar.
19,Ingen fara med bajset,han har ju rensat allt han har så han kommer inte att bajsa förrän tidigast i morgon,se till att han dricker som han ska,ge eventuellt lite fil så får magen något att jobba med.
#20 Fil har jag mycket hemma så det kan han få.
21,Vad bra det är bara nyttigt
Liten uppdatering.
Morgonrundan han fick har han bara kissat, han bajsar alltså inte än. 
Nu ska han få ris och sitt foder blandat samt lite fil för att få igång hans mage för skiter han inte idag så börjar jag allvarligt misstänka förstoppning, är så förbasskat orolig. Däremot är han helt klart piggare idag och börjar bli sitt riktiga valpiga jag.

#23 Efter en diaree och diet så kan det ta upp till 3 dygn innan magen kommer igång igen, så bara han mår bra i övrigt så tror jag inte det är någon fara ännu.
_**/Mvh Anne
#24 Ok.
Blir lätt orolig när min hund inte mår bra.

#25 Jag är likadan om mina djur blir sjuka… Är mycket lättare att vara lugn och saklig då det gäller andras djur 
_**/Mvh Anne
25,Klart man blir orolig,vill bara påminna om att dom kan vara hårda i magen när dom bajsar de första gångerna efter att dom haft diarre,men det är ingen fara det heller.
Pussa på plutten från oss
Han har skitit nu!! Låter lite fel när man blir helt exhalterad utav det men vilken lättnad. Lite fel färg på skiten men det är inte löst så det går åt rätt håll. 
28,jamen då är det ju över
#29 Jo. Ska bara få rätt färg på skiten också, just nu är den gyllenbrun. (gud så man känner sig som en idiot när man pratar om hundens avföring
)
Näää, nu blir jag banne mig galen. Ludde är lös igen. Och byrackan har återigen norpat katternas färskfoder. 

#31 Vart har du katternas mat?
Velvet är ju som 17 på att stjäla kattmat om hon får möjlighet, så vi har ställt katternas mat i badrummet och satt en kedja på dörren så katterna tar sig in, men inte hundarna.
_**/Mvh Anne
#32 Deras mat står i köket.
33,När jag hade katt tillsammans hundarna så hade jag kattmaten uppställd på bänken i ett litet grovkök jag hade….kanske kan vara ett tips
#34 Min första tanke var tvätt stugans diskbänk problemet där är att min Skogkatt inte får plats därpå pga hyllorna ovanför och kökets diskbänk är så liten och där vill jag inte ha dem. 
35,Det går inte att ta bort någon av hyllorna ?
#36 Jodå men ytan under är bara 40 cm bred åt alla håll.