Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2443 ggr
fridaas
0

Matstrejk?

Celine har alltid slängt i sig maten sen vi bytte till färskfoder, men nu, sen i söndags har hon inte velat äta, visst hon äter en halv portion men sen vill hon inte ha mer.

Har hon tröttnat på maten? Godis äter hon mer än gärna och även tuggben och märgben.. kan tilläggas att hon får max en godisbit efter varje promenad, så det är inte stora mängder det handlar om.. märgben får hon ett 5cm varje söndag..

Kan det vara värmen som gör att hon inte vill äta?

Hon verkar inte ha ont någonstans..

Någon som kan ge tips på vad vi ska göra för att få henne börja äta igen?

flytta gärna tråden om den ligger fel..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Kickilu
0

Min hund hela sitt liv haft sådana perioder. Böt i början foder men efter ett tag blev det samma igen oavsett om han fick torrfoder eller färskfoder. Brukar kunna sitta i några dagar sedan äter han igen. Svårt att veta varför men nu har jag accepterat att det är så för han är inte heller sjuk.

AnneN
0

Kan vara värmen som gör det… Dricker hon ordentligt? (normal mängd vatten är ca 1dl per kilo & dygn)

När löpte hon senast?

Hur är hon i övrigt? Lika pigg som alltid eller lite slöare? Bra i magen? Kollat tempen?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

Det kan vara värmen och löp, våran chanel fick med sina matperioder o konstigt nog åt hon med godis med glädje. Du kan även dela upp maten till henne ge halvportion o sen andra halvan på kvällen. Det kan hjälpa visst är det trist när dom slutar äta :/

fridaas
0

#1 då kanske det inte är någon fara då, men man blir så orolig när hon redan är ganska mager och vi kämpar med att få upp henne i vikt så slutar hon äta =/

#2 Lite slöare är hon, och ja dricker gör hon, lite mer än vanligt, men nu är det ju sommar så tror det är därför hon dricker mer. Bra i magen är hon, men vi har inte kollat tempen, vad ska normal temp ligga på?

Senast hon löpte var i början av december..

AnneN
0

#4 normal temp för hund är ca 38 grader, är hon lite slöare än vanligt så skulle jag rekomendera att kolla tempen. Har hon normal temp så kan man avvakta ett par dagar och se om det blir bättre.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

vickan1976
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min valp matstrejkar också. Det var samma här att hon slängde i sig färskfodret ibörjan och nu äter hon nästan inte alls. Hon är annars som vanligt, men jag misstäker att hon snart ska löpa för första gången.

vickan1976
0

Hoppas det löser sig!

fridaas
0

#5 Okej tack så mkt, har bett husse köpa hem en termometer då den gamla försvann i flytten

AnnL
0

Silver är likadan. Han äter också som en kratta i perioder även nu när han har färskfoder. Men jag bryr mig inte så mycket, han har inga problem med att hålla vikten.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

fridaas
0

Normaltemp har hon, fick i henne två burgare med färskfoder igår istället för de 5 som hon vanligtvis får.. och det var efter nästan 20timmars svält..

Igår åt hon en massa gräs som hon spydde upp sen.. ska till veterinären nästa vecka och vaccinera så ska be henne kolla igenom Celine så det inte är något fel på henne, ont i halsen eller nått..

fridaas
0

Verkar som matstrejken är över för denna gången iaf :) För nu i morse slängde hon i sig maten precis som vanligt!

Troligtvis beror hennes matstrejk på att hon var hård i magen, för nu på promenaden lassade hon ut 4stora högar, i vanliga fall är det bara 1. Likadant igårkväll bajsade hon flera gånger när hon fick springa fritt uppe hos svärföräldrarna.

Nu är hon helt och hållet sig själv igen, busig och gosig. Det enda som hon är förändrad med är att hon lyssnar på mig när det kommer till inkallning och inte på pojkvännen lika mkt Tungan ute