Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1350 ggr
spikes
0

Betydelser?

Skriver ner lite frågor här,ska bli spännande att läsa alla svarGlad.Frågorna går ihop lite men försök skriva vad ni tänker om varje enskilt ord,är detta något ni använder tillsammans med era hundar osv?.Har dess ord verkligen någon som helst betydelse?.  

1, Vad betyder ord som alfaroll ?.

2,Ledarroll?

3,Dominans?

4,Rangordning?

Karizma
0

Jag svarar sen ska ut med hundarna sen affären o kolla in vad jag ska ha för godis till träning…

Karizma
0

1, Vad betyder ord som alfaroll,Ledarroll,Domenas,rangordning.

Hmm ja du… Alfaroll andvänder jag inte inte något av dessa ord som dufrågare efter. Jag ska ju läsa en bok Anders Hallgrens bok Alfasyndromet, fick dok betälla den så den är påväg till bibloteket. Jag tänke läsa sen är den kanon så köper jag en sen.

Nu är det väl så med alla vissa är mer försigkommna o vissa gör bara som man ska göra. Vet inte om en framot o lite bestämnd hund räknas som domenant för vissa? 

Rangordning kan hundar har lite sånt men inte gämnte mot oss men för att dom ska funka så kanske inte en uppnosig tonåring får göra vad den vill utan blir tillrättavisad. Svåra frågor men tro vi är olika och har olika uppfattningar om detta.

Sen är det någ så att många vill säga att deras hund är domenat fast den kan vara osäker i sig, den gör allså lite utfall mot hundar o vips så är den domenant.

Svåra frågor som jag hade hoppas på hitta i boken :)

Freke
0

Ska svara lite senare.. Om jag svarar nu är det väl så att vissa inte vågar svara sen?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

Tack för ditt svar Karizma,jag tänkte låta flera svara innan jag lägger till vad jag anser om detFlört.

Freke vi får hoppas många svarar för det är intressanta frågorGlad

Karizma
0

Synd att inte fler svara :C

spikes
0

Dom kanske har fint väderFlört,jag väntar lite till och hoppas att flera vill svara,för detta är intressanta ord tycker jagGlad

Freke
0

Eftersom  andra  inte verkar vilja skriva? Så gör väl jag det nu istället

Vad betyder orden:

Alfaroll: Ett sätt att kunna hantera sitt/na djur på annat sätt och en tro om att Människan kan anta den alfarollen som finns i en grupp av djur.

Ledarroll: Att ha en position i en uppsättning/film eller annan produktion.

Dominans: Att tro sig bestämma när det egentligen är den som är undergiven som bestämmer i dessa roller

Rangordning: ett av människan ha en ordning i tävlingssammanhang

Men om man använde sig av allfarollen så som i daglig fostran, så skulle vi aldrig belöna våra djur med godis endast då kan vi i en grupp få det att fungera fullt ut.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

2,Du finner dom i den bokenFlörttack för ditt svar.

7,Konstigt att vi alltid har samma tankesätt vad det gäller voffsGlad,tack för ditt svarFlört.

Hoppas flera vill lägga in vad dom tänker kring detta……man kan faktiskt diskutera detta på ett bra plan om man villGlad.

NaimaG
0

#7 Kunde inte formulera det bättre.

Karizma
0

7, haha du har så rätt. Det är ju gammla ord som tyvärr andväns jag slänger på dövöra när dom talas. Ofta är det personer som haft hundar länge o de kan inte ändra sin uppfattning.

Ska bli kul o läsa boken.

MoaW
0

jag höll på att svara på frågorna när ena hunden blev arg på den andra o jag fick gå o sära på dom Obestämd Då tappade jag lusten att skriva färdogt, men svarar senare…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Karizma
0

11. hoppas det bara var lite gruff.

En fråga om Domenas. Varför säger folk så fort en hund rider på en annan att det har med domenans o göra? Våran tik gör det ibland/sällan på hennes kompis chali. Men så möter man folk varpå ofta unghundar deras hundar rider på andra (olika hundar o ägare) då säger dom att det har med domenans o göra.

Sen varför rider hundar?

(kanske har detta tagis upp innan man hör det om o om igen domenans o domenat hund)

spikes
0

12,Också en gammal skröna som folk inte släpper,en dominant hund behöver inte bevisa det annat än att den ger ut sådana signaler,med svans och kroppshållning,dova morrningar men inte alltid.

Dom kan rida av olika orsaker det kan vara på lek,det kan vara att dom inte fått lära sig var gränsen går i samvaro med en annan hund,vanligtvis biter den andra hunden ifrån då och talar om att den inte accepterar ett sånt beteende,sen finns det dom som tolererar det också.

Är det en löptik så beror det ju på att hanen vill para sig,men det visste du säkert redanFlört

Karizma
0

13, då har jag uppleft det helt rätt det är när dom leker hon gör det, han fick göra det men nu säger hon ibland nej till hans ridnidning. Och detta är försåss inte vid löp :D tror inte hon skulle släppa till änds då faktis är hon som som inte uppmanar parning eller lockar till sig hanar hon anser dom ofta som jobbiga.

Kom på en till sak jag fick höra ang domenant. Lukta i baken det gillar ju ofta hundar då dom hälsar. Men chanel sätter sig ner o fick höra att hon minnsan var domenat att sätta sig ner. Jag sa bra att jag ska läsa en bok o att jag tror inte på gammala skrönaor Flört Detta var i förrgår jag hörde aldrig hört det innan.

spikes
0

14,Det är bra det,när mina kommer upp i unghundperioden,så har jag lärt dom av med sådant direkt.

Baken är hundens artiga sida,där får dom reda på vem den andra hunden är och vad den har för avsikter genom dofter,det finns hundar som är mer rädda om sin bak än andra,och då har det oftast hänt något som gjort att det blivit så,då gör dom som din sätter sig ner.

MoaW
0

#12 vet inte vad det var, han var allmänt tjurig

Kan börja med att svara på frågan om dessa ord har någon betydelse tillsammans med hundar, och det tror jag inte. Alla ord är väl ord som har använts för att beskriva relationen mellan djur i flock, men hur väl de stämmer finns väl disskusioner om.

1, Vad betyder ord som alfaroll ?.

Med alfa antar jag att man menar "ledaren" i en flock. På vilket sätt finns väl delade meningar om, och jag vet inte ens om man fortfarande använder det ordet om djur i flock?

2,Ledarroll?

Ledarroll går väl att tolka på många olika sätt, när det handlar om hundar finns det många som tänker en stabil ledare som tar hand om sina djur, någon som bestämmer och har kontroll över övriga i flocken.
Beroende på hur man tolkar ordet tycker jag det går att använda inom hund, fast mer som en "riktlinje" än en stenhård regel.

3,Dominans?

Dominans tycker jag är väldigt svårt, har läst alfasyndromet och allt jag kommit över på nätet, men har fortfarande inte fått helt klart för mig exakt vad som är dominans, om det finns mellan hundar, och vad det innebär.
Som jag uppfattat det så uppstår inte dominans mellan hund/människa. Huruvida det uppstår mellan hundar och hur det isåfall visar sig vet jag inte.
Jag har en hund som ofta tolkats som dominant, han ska gärna bestämma och blir lätt arg. Har senare lärt mig att osäkerhet ofta tolkas som dominans. Dock är jag inte helt säker på att det endast är osäkerhet som styr hans beteende eftersom han kan bete sig likadant i situationer där han borde känna sig trygg.
(vet inte om det är skillnad på dominant och dominans?)

4,Rangordning?

När jag hör ordet rangordning så tänker jag en inom flocken bestämd ordning för att undvika bråk. Dock så tror jag att det är mycket mer komplicerat än så i verkligheten. Jag tror inte att en hund utan regler eller uppfostran som fått problem har det för att den "klättrar i rang" eller har "tagit över", utan helt enkelt för att den inte vet hur man beter sig. Har för mig att jag läst att det inte finns någon fastställd (strikt) rangordning, men om det finns någon annan slags rangordning vet jag inte.
Det är svårt att skilja fakta från teorier.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.