Ta efter äldre hund
Vi funderar på att skaffa en till hund utav mindre varriant. En hund som behöver komma till ett nytt hem dvs omplacering precis som Ludde var.
Ludde blir 5 år i januari och vi har funderingar på att skaffa hunden till jul eller nästa sommar. Nu till min fråga, tar hundar efter varandra i beteenden?
Jag har för mig jag läst att en yngre hund kan ta efter den äldre men vet inte riktigt ifall det stämmer? Jag tycker det ändå borde bero på hur hunden/hundarna uppfostras.
Jomen visst tar dom efter, men dom tar efter varandra.
Dock inte i allt,viktigt är att dom får ensam tid och får möta livet utan varandra ibland,då ger man dom chansen att bygga upp sitt självförtroende och bemöta saker på egen hand.
#1 Ok tack för svaret. Då har jag blivit klokare på den fronten.
Är det inte lite så med att dom lär sig många bra saker med, exp ena hunden förstår inte hur en akterveringsboll fungerar ser den andre hur h*n gör o vips så apar dom efter?
Jag har sett skillnad som nu daghunden lärt henne, puttar med rumpan när den andra kommer bakifrån för bus (dom är lösa o leker) hon la sig aldrig ner för bus men vips så gör hon det eftersom han visat henne. Även lockar på lek mer o mer hundvis på mig då hon sett hur han o hans matte leker. Även leker hon med bollar o pinnar som hon helt struntat i förut. Även apat efter fler saker :) men det är dom jag kom på.
Till detta hör oxå att hon blivit mer framot i mycket tar för sig lite mer som jag tycker är jätte bra, men det ahr vi tränat på oxå. :)
Min man vill dock ha en renrasig hund medan det för min del inte spelar någon roll, dock har jag ingen som helst aning om vilken renras som kan tänkas passa oss men vi har väll varit inne på tollare.
4, Tollare är fina :) min man gillar dom skarpt jag till utsendet men är lite väl mycket fågelhund i dom har jag fått förmig :)
#5 Fågel och vatten hund. 
Min erfarenhet är att valpen/den yngre tar efter den äldre:) Så har man lyckats bra med uppfostran på den äldre så underlättar det jobbet med den nya…
Det har även funkat på min trots att jag bara har en;) Han har lärt sig av grannens rottis att man stannar på gräsmattan när man inte har koppel.. Innan de flyttade in så kunde man inte släppa min utan att han stack till lekparken brevid för att leka med barnen, men nu efter ha studerat rottisen genom fönstret och ute under lek så bryr han sig inte alls om barnen:)
Här står han och spanar på sin kompis..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ja Ludde har ju inga olater längre så det finns ju ingen risk för att hunden skulle ta efter på så vis och Ludde är jordens lugnaste hund så en valp eller vuxen hund skulle nog dra nytta utav det.
7,Haha står på vakt ser det ut som fin bild
,Jovisst är det så,Snodden har ju verkligen fungerat som läromästare till många andra hundar,men så är han ju uppväxt med 2 stycken,och en varghund som han var bästis med
8,Vad som är riktigt bra med 2 hundar speciellt om man får hem en valp,är ju att valpen redan kan signaler som andra hundar ger,där har man ju mycket vunnet.
#9 Ja, han ser skitrolig ut när han balanserar på soffryggen
Jag trodde han skulle hoppa ner när jag gick förbi för att hämta kameran men han var fullt fokuserad på sin Heidi utanför:)
En kompis som aldrig vågat släppa sin hund provade idag här utanför och det gick jättebra:) Åskar höll koll på både henne och småbarnen så de inte sprang ut på parkeringen
Han börjar bli en bra barnvakt nu 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner