min hund har dålig syn
Hej jag har en rottis hane på fyra år som nästan är helt blind. Han är världens underbaraste, men pga hans syn reagerar han mot mäniskor som han inte hinner uppfatta. Då han är en stor herre blir folk jätte rädda för honom när han skäller å verkar tycka att jag snacka skit när ja förklarar varför han gör så å varför dom inte får hälsa på honom. Jag tvingar aldrig in honom i situatinoer han inte käner sig trygg i, han ska lita på att ja skyddar honom för allt ont. Undrar nu om nån har något tips om hur ja kan visa allmänheten att han har ett handikapp och även tips om hur jag kan förklara för människor på ett bra sett för hur ja än förklarat verkar folk ta mig fel… Tack på förhand!!
Jag har inga tips tyvärr, men du låter ju som en bra person för din synskadade rottis :) Synd bara att folk inte förstår vad du menar. Jag tänkte kanske att du skulle ha en väst på honom, med någon text: Jag är Blind får ej hälsa. eller liknande.
Och jag förstår om man ser dåligt är man lite mer på sin vakt med. Hoppas du får mer tips från andra :)

Att få folk runt om att lyssna och förstå kan vara svårt, speciellt då många ofta bara ser vad det är för ras och själva beteendet och redan då har bestämt sig för vilken uppfattning de vill ha.
Mitt råd är att istället för att lägga energi på att försöka få främlingar att förstå situationen, lägga den energin på att träna hunden så han känner sig säkrare och därmed slutar skälla oavsett om han ser folket eller inte.
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av att träna synskadad hund, men kan tipsa om att balansövningar och nosövningar som tex spår kan stärka hundens självförtroende. Sedan kan det vara bra att miljöträna han genom att tex sitta på en bänk i stan och bara göra ingenting, då går det förbi mycket folk och han får vänja sig vid att det inte är någon fara, speciellt om du inte låter någon komma fram till han då ni sitter där.
Beröm och belöna massor då han är lugn och skäller han så försök bryta det med att tex locka med något roligt som en favoritleksak eller annat som han gillar.
Önskar dig lycka till 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för alla goda råd, blir super tacksam..
Det är som sagt en tuff situation men så länge han är lycklig är jag det.. Och om man ska se något positivt i det dåliga förstärks vårat band imellan mer och mer för varje dag, och jag ska ta vara på varje dag han är hos oss…