Trimmat eller könsålder
Hej på er! Jag hoppas att nån här kan hjälpa oss.
Min syster har en blandrashund som är lite över 1 år. Han trimmades för en vecka sedan och det var andra gången han trimmades. Det gick jättebra, men sen dess har han börjat dra med bakdelen åt sidan både när han står mitt i golven men även mot min syster och mig.
Vad är det som kan ha hänt?
Beror det på trimmningen eller att han är könsmogen?
När bör man kastrera hundar?
Tack på förhand!

Utan att ha den blekaste om hur hundar kan reagera på trimmning då jag inte haft någon sådan hundras så skulle jag vilja rekomendera att ni kollar så han inte har problem med analsäckarna.
Könsmognad tror jag inte att det beror på för det har jag aldrig hört talas om att någon hund gjort så pga.
Om och när hundar ska kastreras finns det många olika åsikter om. Vill ni absolut kastrera hunden så kan ni höra med er veterinär när h*n tycker är en lämplig ålder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Våran tik o grannens hane kan jag gå på hur dom reagerar efter trimmning skitglada o bus just efter sen normalt inte sett dom ändra benställning. Jag har inga tips vad detta kan vara… och hör med vetrinären ang kastrering grannens hund var strax över 1år. en annan granne mitt imot är 8mån o kastrerad. Kan dok säga nu att de är INTE mindre haninga, grannens hund som är nu 3år är som vilken hane som helst dok lider han inte vid löptider det är det ända som hon har kunnat strycka från listan o det var stora problemet med.
Som Anne säger kolla analsäckarna,och har ni kollat masken.
En hund vill gärna parkera sig intill eller mellan benen på någon med baken först,det är deras artiga sida.
Undrar varför du ska kastrera?,finns inget som säger att den mår bättre av det,många fall blir lika jobbiga vid löptikar ändå det ligger alldeles för djup genetiskt på dem för att kunna garantera att man får bort det med kastraktion.
En stor risk är ju också att han kommer att bli attackerad av andra hundar eftersom han inte luktar som han ska vid möten.
Vad bra då ska vi kolla det med analsäckarna och mask.
Min syster funderar på det då hon har fått klagomål från andra att han kissar i deras land. Detta då han går lös när hon är i stallet. Det andra alternativet är att ha honom hemma i sin lägenhet och det vore synd då han tycker om att vara där ute och springa.
4,Men markerar i rabatter och annat gör dom,om man inte lär dom att låta bli,tikar kan ju också markera.
4, Då jag har fått tips från Lena att man kan lära sin hund att man rastar först o sen får man inte gå o skvätta hur man vill så kör jag det med våran kastrerade daghund. Han kan kissa vart han vill enligt han själv. Men jag kör varsegod längar kopplet får han kissa men säger jag åt sidan så går vi på. Så nu slipper jag gå med utdragna armar som spretar åt olika håll :P visst har dom en sniffrunda men då ska båda gå på samma sida o det går jätte bra :) Så vart vill jag då komma :P Jo, kastrerade hanar markerkissar dom med även inne. Det fick jag lära mig då han lyfte vackert på benet inne med. Han har vart kastread sen han var 1 år nu är han 3 år så det är inget man kastrerar bort. Man får lära dom helt enkelt. Tips skaffa lina på hunden ha den säkert slipper man nerkissade rabbater o sur granne :)
Hur har det gått med vovven? Har ni kollat analsäckar och mask?
Att kastrera sin hund har både för och nackdelar. Den största fördelen som jag ser (och är anledningen till att jag ska kastrera) är att man drastiskt minskar risken för prostata-problem och eliminerar risken för testikelcancer.
En ganska bra lista på för/nackdelar finns på Agrias hemsida:
Fördel med kastrering
En fördel är att det blir lättare att göra sig intressant för sin hund eftersom han inte längre kommer att vara så uppslukad av dofter och tikar. Några hanar blir lite lugnare men inte alla. Han kommer att bli mindre intresserad av att leka med tikar eftersom lek mellan två hundar som inte känner varandra alltid är ett förspel till sex. Han kommer även att bli mindre intresserad av andra hanar eftersom han inte längre är intresserad av att hävda sig.
Nackdel med kastrering
Till nackdelarna hör ett större matintresse och en något sämre ämnesomsättning vilket gör att hunden lättare lägger på hullet. Främmande hanhundar kan ha lite svårt att könsbestämma en kastrerad hanhund och därför kan de börja uppvakta kastraten vilket förstås kan vara nog så förolämpande. Fast det är inte värre än att precis som man måste hjälpa sin tik mot överdrivet sexintresserade hundar måste man hjälpa kastraten på samma sätt.
Skrivet av: Memea Mohlin som är utbildad hundinstruktör och arbetar med såväl vardagslydnad som problemhundar och har skrivit flertalet böcker inom ämnet.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner