Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1874 ggr
Maja2
0

Igen

Mymlan
0

Man ska lära barn att inte hälsa på främmande hundar.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Maja2
0

#1, självklart ska man det, likväl är man som hundägare strikt ansvarig. Frågan är väl hur vi alla, hundägare och inte, ska hjälpas åt för att förhindra att sånt här händer?

Mymlan
0

Det roliga är ju att de jag fått skälla ut som klappar min hund då hon varit utanför en affär är vuxna människor, de jag kan tycka ska ha mer vett innanför pannbenet. Skedde även då jag bodde i sandviken och min schäfer var ung. Jag kan personligen tycka de vuxna som klappar en kopplad hund då ägaren ej är i närheten har sig själv att skylla och att de då kanske lärt sig.

Maja2
0

#3 Men man kan ju å andra sidan se det såhär: LÄMNA ALDRIG DIN HUND UTANFÖR EN AFFÄR!!!! Lämna helt enkelt inte hunden utan uppsikt. Det är DITT ansvar.

Mymlan
0

#4 Tagga ner och du har ingen andledning att skrika. Jag skrev/sa då jag bodde i sandviken och min schäfer dog aug -05

Lägger ner denna diskution…

Maja2
0

#5, jag skriker inte, jag bara förtydligar det jag tycker är viktigt i meningen.

Karizma
0

Jag har träffat en new founland som bara flög mot min dotter som tur var tog kopplet slut. Jag fattar inte hur man kan lämna en hund utanför affären heller om jag går o handlar själv så för hunden vara hemma. Är jag ute o går o kommer på 1 liter mjölk måste jag köpa går jag hem med hunden sen går o handlar mjölken. Jag är petnåga då jag inte vill reskera allt vårt arbete och hund på en sån simpel sak. Tragist att detta händer men alla barn går itne fram till hundar utan blir bitna ändå. Pga hunden vackat o kanske avskyr barn. Jag har dok sagt till ägaren till founlanden att inte binda den utanför pga den attakerar barn. Sen sa jag med att man bör inte låta en hund stå utanför själv bunden pga det kan hända något och hon har ansvaret. Har inte sett den mer o hoppas jag slipper med.

Tragist att detta hände som TS visar.

Maja2
0

#7 ja, ibland är det hunden som beter sig galet, ibland är det den som går fram som beter sig galet…. man kan aldrig lita på en hund till 100 % att den inte gör nåt. Likväl som det finns såpass många knäppgökar att jag aldrig någonsin lämnat min hund utanför affär el liknande utan uppsikt.

Linnea
0

Det står ingenstans att den lämnades utanför en affär.

Föräldrar har ansvaret för sian barn, släpp inte ut dom ensamma.

Skynda långsamt så går det fortare.

Maja2
0

#9 Det var en forts. från svaret på #3

Det står väl ingenstans att barnen var ute ensamma heller. Det var inte DET som var själva grejjen tycker jag, utan mer: Hur kan vi hundägare se till att det inte händer.

Linnea
0

Det står att tvååringen var ute med en sjuåring. Det nämns inga föräldrar vilket det borde gjort om dom var med.

Visst hundägare kan sluta lämna hundarna utanför affärer ( jag tycker inte om att man lämnar dom så) men varje förälder har ett ansvar för att ens barn inte går fram till främmande hundar oavsett om de är bundna eller står med sin ägare.

Om jag ex säger till någon att de inte får klappa min hund och dom ändå gör det och hunden biter, skulle det då vara mitt fel? Eller om jag står nånstans med hunden och när jag inte tittar på hunden så kommer det nån fram och klappar den utan att fråga?

Maja2
0

#11 Jomen jag tänkte, var ingen vuxen där, inte ens hundägaren. Det framgår ju inte nåt av det. Men… är det offret som är den skyldige? Är det föräldrnas ansvar? Som hundägare har du Strikt ansvar. Även om någon sparkar din hund och den biter, så har du som hundägare ansvar. Jag säger inte att man inte ska lära sina barn att inte klappa främmande hundar, absolut inte, men vad kan Vi hundägare göra? Bevisligen måste Vi åxå göra något, och inte lägga skulden på den som gör fel för att de inte vet bättre.

Du säger: om jag säger till någon att de inte får klappa min hund och dom ändå gör det och hunden biter, skulle det då vara mitt fel?

Jag tror inte att DET är det vanligaste scenariot. Inte heller att någon bara störtar fram när du tittar bort. Isåfall kanske du måste skärpa uppmärksamheten mot hunden mer när ni är ute.

Linnea
0

Vad tror du är det vanligaste scenariot då? Jag har varit med om att vuxna människor klappat min hund på huvet när jag gått förbi dom.. Dom har inte ens hälsat på mig först. Visst har man en hund som man vet kan hugga försöker man ju gå längre ifrån men man sträcker inte fram handen till okända hundar!!

Jo det är säkert så att om nån sparkar min hund och den biter och den bitne polisanmäler så får jag säkert böter men så är det ju så i det här landet att om du får inbrott och slår ner inbrottstjuven så kan du få fängelse..

Maja2
0

#13 Jag tror ett vanligt scenario är att hundägare inte tror att just Deras hund kan bita. Många märker att deras hund har lite märkliga beteenden stundvis, men menar att deras hund ju är såå snälla i övrigt. Man ska ju åxå komma ihåg att inte alla hundar biter, men det kan ju inte vara så enkelt att man ska skylla på offret. Det blir ju lika illa som att säga att tjejer som våldtas inte skulle klätt sig på ett visst sätt, eller inte gått ensamma.

Linnea
0

Nej våldtäkt är en helt annan sak, tjejerna går väl inte fram till en man som har en tröja där det står "våldtäktsman" på?

Man går inte fram till okända hundar utan att fråga ägaren först. Punkt. Du vet inte hu den hunden är. Den kanske är jättesnäll men pga en olycka för tillfället har ont precis där du rör den. Då kan man inte skylla på ägaren. Ska man inte få rasta hundar som har ont eller ogillar folk där det finns folk? Måste man gömma dom? Eller sätta ett täcke på dom där det står RÖR EJ?

NaimaG
0

Dra parallell med våldtäkt var nog lite att ta i.

Enligt min mening borde barnet ha vetat att man inte klappar en okänd hund och om den nu ska klappa bör den fråga ägaren först precis som barnen här i området gör när de ska klappa Ludde. Sedan kan jag tycka att en vuxen borde ha varit med barnen ute med tanke på att en normalt funtad människa inte lämnar en 2-åring utan uppsikt även om hon i detta fall hade en 7-årig syster med sig. Sen måste ju någon ha sätt hunden eftersom de nämner en beige schnauzer liknande hund, tror varken 7-åringen eller 2-åringen kan beskriva en hund på det sättet.

Maja2
0

#15 Du är alltid ansvarig över vad din hund gör. Har du en hund som har ont, låt ingen klappa. Har du en hund som inte gillar folk, måste du ju vara ÄNNU mer observant så att ingen kommer i närheten. Det är DITT ansvar, ingen annans.

#16, det var inte tänkt som parallell med våldtäkt på det sättet, bara på det sättet att inte se offret som den skyldige. 

Enligt lag så är hundägaren strikt ansvarig för vad hunden ställer till med. Vad jag skulle vilja är att alla hjälps åt för att det inte ska hända, inte bara skylla ifrån sig.

NaimaG
0

#17 Tror nog alla som är här inne tar ansvar för sina hundar. I detta fall framgår det inte att ägaren till hunden skylt ifrån sig.

Maja2
0

#18 Har aldrig påstått att ägaren i detta fall skyller ifrån sig, men en del i tråden vill gärna skylla på barnet, eller föräldrarna till barnet. Ingen verkar helt på det klara med att man MÅSTE som hundägare se till att det inte händer.

NaimaG
0

#19 Min Collie jag tidigare hade anföll ett barn och bet det i benet men barnet i det fallet hade där hon skulle klappa hunden smällt till min hund med ett rack i huvudet, av försvar anföll min hund henne. Föräldrarna gjorde ingen anmälan utan skällde istället ut sin unge och bad mig om ursäkt. Barnet fick ju inget mer än upprivna byxor dock. Min poäng i det hela är att det är en vuxens ansvar att se till sitt barn, hunden kanske anföll i försvar liksom min Collie gjorde. Hundar kan också göra utfall ifall de är osäkra eller rädda. I detta fall vet vi inte om hunden blev rädd eller hur barnet hanterade situationen i att klappa en hund, hon kanske bara rusa fram till den skrikandes. Givetvis är det hundägarens ansvar också men det hade aldrig hänt ifall en vuxen sätt till barnet att inte rusa fram och klappa en okänd hund. Det var ju knappast så att hunden sprang till barnet när den såg det och anföll hade så varit fallet så hade allt ansvar legat på hundägaren.

spikes
0

Hallå! det är ju det ni alla menar,alla ska ta sitt ansvar hundägare som förälder,det är varken barnets fel eller hundens!,jag tror ni missförstår vad ni skriver lte här,för alla menar ni ju samma sak egentligen.

Maja2
0

Tack spikes. Äntligen!

spikes
0

22,Så lite såFlört

ingann
0

#19 Jag tror att de flesta hundägare är medvetna om hur sin hund är och säjer ifrån om någon vill klappa om det finns en risk för att hunden ska bitas…  Men vad gör man om ungarna inte lyssnar? Sparkar bort dem?

I den här artikeln så står inget om hundägaren men jag reagerar starkt på 2 saker.. En 2-åring och en 7-åring ute ensamma? (Dessutom inte ens i sitt bostadsområde där de eventuellt känner till hundar och personer) Och att föräldrarna inte verkar ha lärt dem umgås med djur på rätt sätt.. Dvs ALDRIG gå fram till främmande djur…

Lär man som förälder sina barn denna mest grundläggande sak så undviks nog många såna här olyckor…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
0

24,Det är ju det även 22 menar,men det har blivit missförstånd i tråden,så jag hoppas vi kan diskutera det på ett annat plan nu.

Linnea
0

#17 Har försökt säga det här flera gånger men du verkar inte läsa mina inlägg riktigt. Flera personer har klappat min hund när vi passerat varandra på promenad. Så länge jag inte har gett tillåtelse år ingen klappa min hund. Du säger att jag inte ska låta nån klappa den men det har jag inte heller gjort, gett tillåtelse alltså. Man ser bara snabbt en hand som sträcks ner mot hunden och sen är den borta igen. Är det då mitt fel om hunden biter? Vi kanske går på en smal stig och hunden bryr sig inte om folk sålänge dom inte klappar?

Jag tror att det är ganska få hundägare som inte tar sitt ansvar men föräldrar har alltid ett ansvar för sina barn. Man kan inte släppa fram dom till främmande hundar utan tillåtelse från ägaren och sen polisanmäla för att hunden bet.

Jag reagerade precis som ingann skriver i #24. Barnen var ute ensamma! Och ingen av oss vet hur barnen gick fram till hunden (skrika och springa, vifta med armarna??) eller vad barnet gjorde. En 2-åring kan mycket väl "klappa" rättså hårdhänt. Om inga föräldrar ar där så hur kan dom du veta att barnet klappade snällt?

Dessutom, som någon skrev längre upp, hunden beskrivs som schnauzerliknande. Tror inte barnen kan beskriva en hund på det viset så någon måste ha sett vad som hände, såvida inte föräldrarna pga något vet vilket hund det är. Isf är det ännu konstigare.

monsi
0

Blir så trött helt klart föräldrarnas fel o hunden fick lida.

Folk ska ge 17 i andras hundar o hålla rätt på sina ungar.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

MoaW
0

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7161687.ab

En till artikel med lite annan information.

Dom skriver att dom vill att andra hundägare ska ta lärdom av det som hände, och att hundar som inte går att lita på ska ha munkorg. Jag tycker snarare att det man ska lära sig av det här är att man ska aldrig gå fram till en främmande hund, utan lov. kan inte media gå ut med det istället för att skrämma upp fok? Dom är ju så bra på att spida information, kan dom inte gå ut med hur viktigt det är att inte klappa främmande hundar, istället för att tjata om farliga hundraser, dåliga hundägare och munkorg osv? Det vore nog mer effektivt.
Det borde vara självklart för ALLA att inte klappa en främmande hund, nu var detta en 2-åring, men jag menar mer allmänt. Man skulle aldrig gå fram och peta på någon annans bil bara för man tycker den är cool, varför räknas inte hundar in till mitt o ditt?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Linnea
0

#28 Håller med.

Maja2
0

#26, jag har både läst och förstått vad du skriver, men jag håller inte med. Det är ingen fara på taket, vi FÅR tycka olika.

Linnea
0

#30 Jo det får vi men om nån klappar min hund utan lov och den biter (oavsett om dom frågat eller ej och oavsett om jag håller hunden eller inte) så anser jag inte att det är mitt fel. Man klappar inte främmande hundar.

spikes
0

31,Nej det gör man inte,men svenska lagen säger att det är ditt fel i så fall,därför har föräldrarna det största ansvaret vad det gäller sina barn.

Linnea
0

Föräldrar har ansvaret för sina barn, ja.

monsi
0

Har skapat en ny tråd med ny artikel o info.

Hade inte sett denna när jag gjorde min tråd.

Länk

[

](http://blandrashundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=3337b40e-51ea-4201-8371-8f8cb28ae2f0)

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ingann
0

#25 Nej, det är inte så #22 menar.. Hon menar att det  är hundägarens ansvar och att man inte kan skylla på föräldrarna… Det har hon skrivit upprepade gånger både här och på HiF där hon har samma tråd…  I #30 säjer hon rakt ut att hon inte håller med…

#30 Ja, det är strikt ägaransvar för hundägare i Sverige… Men gå då till Föräldrabalken så kan du läsa att vårdnadshavaren har det yttersta ansvaret att se till att sina barn inte far illa…  Vilket denna mamma inte gjort som inte stoppade sitt barn från att springa fram till hunden.

Att skylla på att man är gravid och inte kan springa så fort är för mig ingen ursäkt.. Hon ska föda i september, vilket innebär att hon bara är i 5e månaden…  Då bör man inte vara stor så att det ska hindra en språngmarsch på 10 meter…

Hundägaren är den enda som tagit sitt ansvar om man läser föräldrarnas utsago i AB…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
0

35,Mycket möjligt men hon har ju sin åsikt och det får hon ha precis som alla andra,och om nu diskussionen har hållits på Hif så är det inget av vårat intresse härinne,finns ingen andledning att fortsätta en diskussion från en sajt till en annan.

Och nog kan jag se att hon håller med om att det även är förälderns ansvar i en del inlägg,så inget mera snack nu,utan kommentera gärna artikeln i stället.

Nu återgår vi till trådens ursprung!.

Lena Medarbetare på BIF

Denna kommentar har tagits bort.
AnneN
0

Konflikter/bråk mellan medlemmar ska skötas privat och aldrig öppet i forumet.

Detta står klart och tydligt i sajtens skrivregler!

Ser ni att någon bryter mot skrivreglerna, känner er påhoppade eller något sådan så är ni välkomna att skicka ett PM antingen till den medlem det gäller och försöka lösa det själva eller till mig så försöker jag hjälpa er att lösa det.

Nu vill jag att denna tråd återgår helt och hållet till sitt ursprung!

//Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!