Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1246 ggr
Karizma
0

Rädd för saker.

Jag tänkte kanske kommer vi till något man ser att hunden är rädd för. Barnvagn,moped,buss,traktor,saker,andra djur?! Kan vara en trygg hund i sig men så ser den något som bara ser läskigt ut.

Vad kan vara bra o göra då?

[chouwa]
0

Det bästa är att inte göra någon större grej av det.
Är det t.ex. en barnvagn kan låter man hunden gå fram mot barnvagnen (man får ju naturligtvis förklara och fråga först om det är någon som står med barnvagnen) se först om hunden kan jobba sig fram till vagnen (eller det läskiga) själv först. Gör den det så beröm vanligt och gå vidare. Vill den i alla fall inte gå fram skulle jag gå fram och ta på den för att visa att jag inte tycker att den är farlig. Då brukar hundarna efter en tid klara av att jobba sig fram. TÅLAMOD är nyckeln i dessa situationer :-)

Karizma
0

Jag kan ju säga 2 saker som skrämt chanel

1 hästar i hagen dessa ska man skälla på o nej de springer mot oss.

Då har jag gått sagta satte mig ner i diket allså på andra sidan vägen. Bara lät henne bli lung med mig. Jag är van vid hästar o dessa var ju hästar som jag känner o vart väl glada att jag kom. Vi bara satt där o titta tillslut var chanel så lung att hon ville ha kli på magen. Hästarna tröttna på stå o glo på oss med så de hade börjat gå lite för att beta vidare.

2 på hundklubben har dom mentaltest så ute satt en uppstoppad gubbe på en pall. Den här gubben var farligare än hästar. Jag märkte detta direkt på henne o vad det var hon reagerade på så samma visa här bara sätter mig ner o bra bit ifrån. Hon blir trygg o bryr sig inte om gubben vi skulle inte gå åt det hållet, så jag tyckte nu går vi. Men då vill chanel lite närmare nyfikenheten tog över. Men rädd som är hon med, jag bryter det hela. Jag sätter mig närmare (än innan) o får henne trygg igen,o hon är orädd igen. Samma visa nyfikenhet o rädd då går jag fram har henne lös går o klappar gubben. sakta men säkert kommer hon jag tvingar inte lockar inte utan bara klappar den  trycker lite här o där. Tar av kepan på gubben o lägger den närmare chanel. Så luktar på kepan sen gubben. hon sen vips var gubben i skogen ofarlig.

Jag ska dit imorgon igen jag tror hon kommer reagera då med. Men frågan är gjorde jag rätt?

Jag brukar göra så att jag föröker göra henne trygg tvingar henne inte till något då jag tror att hennes rädsla kan göra det hela som mindre chock. Utan bara sitter o tar det lungt smeker henne inte stackars dig klapp. utan lugnande långa klappar.

AnneN
0

Jag gör som #1 skriver, låter hunden gå fram och undersöka det läskiga, går den inte fram själv direkt så går jag fram och "klappar" på det som är läskigt och pratar lugnande. Då hunden kommer fram och undersöker föremålet så säger jag med lugn röst "Bra" och ev lägger en godis vid föremålet som hunden får ta och därmed kan förknippa föremålet med något positivt i fortsättningen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

3, Efter åt har chanel vart jätte stolt o jag berömmer henne så fort hon vågat sig fram varje steg. hon är väldigt glad efteråt o vill busa så det är något jag gjorde brevid gubben.  hästarna är något hon gärna får akta sig för men rädd är annat än akta sig för. Man kan inte lukta på hästar men jag tog ut hästbajs och tagel som satt fast på stolpe detta luktades igenom väl. tyvärr kunde jag inte klappa hästarna annars hade hon fått luktat på handen. Vi har hästar utanför våran sommarstuga dom kommer jag kunna klappa o hon vara lös, då får hon sniffa på mina händer. Det är staket så varken dom lr hundar kommer in tillvarandre något jag känner mig trygg med.

spikes
0

Du agerade på ett jättebra sätt,jag gör samma som er andra,men skulle det vara så att jag inte har tid att stanna upp eller tex en traktor åker förbi och en hund reagerar så nonchar jag bara det och går vidare,allt kan man ju inte klappa på.

Sen får man ju kanske sålla lite vad behöver dom ha respekt för eller så,en collie jag hade blev galen på traktorer och anföll dem så fort de stod stilla,han var egentligen rädd för dem,så han tog det säkra före det osäkra och anföll om den stod still,så honom fick jag lära att inte bry sig om just dessa,och jag anser ju inte att en hund måste gå fram till en traktorFlört

[chouwa]
0

Jag vill bara skjuta in med en sak!
Att sätta sig ner med hunden kan misstolkas Starkt.
En hund "sänker sig" när den tycker att något är jobbigt eller farligt och om vi gör detta kan vi stärka den känslan. Sätter vi oss har vi också genast gjort en sak av det. Det bästa är (enligt mig!) Alltid att göra en så liten sak av det som möjligt. Börjar vi dalta med hunden när den blir rädd reagerar den likadant som ett litet barn som man gör samma sak med.

spikes
0

6,Där säger jag emot dig,att sätta sig ner eller stå har ingen betydelse,det är hur du agerar och sänder ut signaler som avgör om hunden blir fortsatt rädd,du har alltså rätt i att inte dalta med hunden,men behåller du ditt lugn och visar din hund att det är ingen sak av detta så lugnar den snart ner sig.

[chouwa]
0

Detta är en sak vi gör på varje valp och grundkurs.
Vi har en stor hotande lejoonstaty som vi låter hundarna jobba sig fram till. Jag har sett mer än ett exempel på att hundarna reagerar Starkt när man sätter sig ner, hur lugn och fin man än är. Självklart finns det undantag men jag, min chef och många andra hundtränare jag vet har samma åsikt och den åsikten måste ju grundats i någonting. Jag tycker Alltid att man skall försöka göra så liten sak av det som möjligt. Men sedan är det självklart situationsbundet. När min Salsa sprang in i ett elstaket var hon mer skärrad än vad jag någonsin sett henne. Inte stog jag bara rakt upp och ner och sket i henne då utan satte mig hos henne tills hon lugnade sig. Men i en sådan situation att hon är rädd för ett föremål har jag aldrig satt mig ner utan gjort en liten sak av det tills hon inser att det inte var något hemskt.

Karizma
0

8, nja det tror jag inte hon upplever otrevligt eftersom hon är så van att jag bara setter mig ner ofta ute på gräset även under promenader. Hon är inte så att hon anser att jag behöver beskydd heller när jag sitter lr ligger ner. Och eftersom hon är 40cm hög så anser jag att jag ger mer trygghet än behöva huka mig. Det hela går ju mer framåt än bakåt, o tid är något vi har. Detta är en omplaceringshund tols med att nämna. Vet allså inte riktigt vad hon är van vid mm

spikes
0

8,Jag håller inte med dig alls,har också jobbat som hundtränare och även haft en del omplaceringar som verkligen farit illa och varit rädda,det har ingen betydelse om du sitter eller står,det är dina signaler hunden läser av i sluttampen.

Gör hunden däremot utfall för att den är rädd så är det läge att absolut stå upp för att inte rasa,men fortfarande är det signalerna från dig hunden läser av.

Skulle jag komma ut på en klubb och någon satt upp en hotande lejonstaty,så skulle jag faktiskt gå därifrån,det är ju de vardagliga som hunden måste lära sig att vara rädd för,en staty är inget man stöter på dagligdags precis.

[chouwa]
0

#9: Precis som jag skrev finns det alltid undantag. Och är det så man känner att det är rätt att göra så skall man göra det. Jag ville bara skjuta in med detta för att det är något Jag undviker och som jag ser ofta kan hjälpa. Är det habituering som gäller så skulle jag också kanske sätta mig. När min omplaceringstik kom var hon rädd för bussar och lastbilar. Vi satte oss i gräset en bit ifrån vägen där vi satt någon timma varje dag. Tills hon helt enkelt inte brydde sig längre. Så den delen är jag Helt med på. Som jag skrivit tidigare, när hunden är rädd för ett föremål t.ex. "åhnej, en barnvagn" så skulle jag Inte sätta mig ner!
Du verkar ju redan klar med vad du gör och vad du vill göra så kör på det om det känns rätt.

[chouwa]
0

#10: Skulle du gå därifrån? Herregud.
Statyer finns det massvis av i stan om man går där. Det handlar ju om att stärka hundens självförtroende, få den att känna att den klarar av det och lära den att arbeta sig fram mot det som känns läskigt.

Ja, den läser av signalerna du ger - att sätta sig ÄR en signal.

När jag lade in detta om att jag är hundtränare har det specifikt Ingenting alls att göra med frågan utan om vad vi har gjort på kurserna. Jag vet att även Skövde BHK brukar åka in för att låta valparna hälsa på denna staty. Omplaceringar har jag haft i hela mitt liv så och jag har aldrig hållt på och satt mig ner så fort ett föremål är läskigt. Och ingen av dem är rädda idag. Så jag tror det fungerar utmärkt utan det.

Jag känner inte att diskussionen leder någonstans alls. Jag tycker såhär. Du får tycka precis vad du vill men jag tycker att mycket av det du säger är väldigt konstigt.

Glamgirl
0

Jag håller med chouwa och annen.
Jag gör inte heller någon grej av det om han är rädd för någonting och skulle heller aldrig sätta mej ner.

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

spikes
0

12,Men man går väl på en klubb för att lära sig ta hand om sin hund alternativt träna/tävla med den?,ska man vänja dom vid statyer så kan man ju gå en social prommis på stan i så fall.

Att sätta sig är en lugnande signal i vissa avseenden alltså inget negativt alltid,ingen sa att man alltid skulle sätta sig vad jag vet?.

Jag tycker inte vad jag vill,jag har själv sett det och prövat det live,så jag har min vetande klart för migFlört.

Glamgirl
0

#14: Varför hade en klubb med detta att göra? jäkligt konstigt..
O oav så är det ju jätte bra om man får lära sig på en kurs hur man ska agera om hunden blir rädd för ett föremål!

/ Lina

[chouwa]
0

Haha, jag undrar faktiskt också vart klubbdiskussionen kom in i bilden. Men när vi ändå är igång kan jag ju berätta att detta hör ihop med våran social/miljö promenad som vi har. Som också brukar vara den som uppskattas mest och som det står mest positivt om på våra utvärderingar.
Jag har gång på gång sagt att det är situationsbundet och olika, missade du kanske att läsa den delen?
När du säger att "du har ditt vetande klart för dig" får du det att låta som att du har rätt och det andra är fel. Du kan säga att "detta är vad som fungerat för mig och jag vill göra så" men att säga att du vet att det är så man skall göra är bara…ja. Inte någonting jag tycker att man gör.

spikes
0

15,Läs inlägg 8 innan du frågar….

Alla har vi olika åsikter och erfarenheter,så ser livet utFlört

Karizma
0

klubben tog ju upp  i inlägg 8 forsatte fram till 14 med klubb o statyn.

Jag håller med att man inte ska göra större grejj av det hela många gånger med men jag anser att jag ska kunna gå i skogen runt klubben o träna därmed vill jag göra hela området tryggt för det som finns där.  Jag argerar lite olika bla en sköldpadda som är en staty i ett stor rabbat i en park, denna ville hon fly från jag gick fram o klappa den strunta i sätta mig ner prata lungnade. Hon kom sakta men säkert fram o lukta fick beröm o sen har den vart ofarlig. 

Jag ser på min hund att sitta ner gör henne trygg, står jag visst samma visa trygg men hon är så kort så jag får huka mig ner därmed tycker jag sitta (sitter på huk) är enklare. Kan även krypa utan att hon upplever mig anorlunda.

Här har vi tränat på mycket att göra en massa ovanliga saker här. Många tycker väl jag är lite knäpp men jag vill få henne tycka matte är "normal" i olika ställningar. :D Fast ska jag ge lugnande intryck är det förståss stå och sitta som gäller.

Och jag tror att man får läsa av sin hund lite samt lära sin hund läsa av en annan med. Alla är vi olika även våra 4-benta vänner :)

spikes
0

16,Tyckte du sa att du skulle avsluta diskussionen(läs 8 du med,det var ju du själv som drog in det),vill du diskutera mera så är du välkommen att pm,a migFlört.

Denna tråden handlade om hur Karizma gör med sin hund,och det funkar ju uppenbarligen för henne,och enligt mitt sätt att se det så är det helt rätt.

18,Precis och har man en mindre hund så är det bra om man försöker hålla sig på låg nivå emellanåt.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
spikes
0

I egenskap av medarbetare här på BIF,vill jag nu att ni återgår till trådens ursprung!,allt personligt tas via pm!.

Lena

Glamgirl
0

#17: Jag LÄSTE inlägget men tycker fortfarande att du blev OT, inte vi.

Karizma - jag håller med dig!
Hundar bör vänja sig vid allt. Man vet faktiskt inte vad man träffar på i vardagen. Att undvika saker för att man tror att man inte skall stöta på dem är inte logiskt för mig.
Du verkar ha en sund syn på hur du bör läsa din hund o när du kan sitta ner o när du bör stå, ignorera det eller eventuellt gå fram till det.

/ Lina