Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 1956 ggr
[Liiillap]
0

check lista inför hund köpet?

hej har ni någon checklista eller några komentarer vad man behöver innan man skaffar hund.. har fått hjärnsläpp.. och vet inte riktigt allt vad man behöver kan ni hjälpa mig ?

AnneN
0

I denna artikel finns lista över sånt man kan behöva, mm, funkar oavsett om det är valp eller vuxen hund man skaffar Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

Då har jag andra tips på bädd våran hund har 2 olika ställen ena är avkapad skum madrass i passande storlek efter smak lite störe har vi valt så har jag påslakan enkelt o ta bort o tvätta. Samt lite andra skydd jag gjort själv med resorband då. Den andre är bäddmadrasser som jag sytt i hop 90-200cm vikt dom 3 gånger denna gillar hon skarpt, samma sak där påslakan + egensyda skydd. Glad Skaffar man mindre model på valp kan man sy bra korgar iglo mm med fin kudde i även mindre hund. Man kan gära bra egna dynor själv om man skaffar korg det behöver inte kosta mycket våra har vart helt gratis eller inte köpt en massa nytt.

[Liiillap]
0

1 # Tack har läst igenom tråden nu :)

[Liiillap]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2# tack ska kolla hemma om vi har en gammal skum madrass .. eller om någon när stående har det :P

Hunden som jag ska skaffa räknas nog inte som den mindre modellen då hon är 55 cm i manke :P

Har lite saker att köpa in till augsti :P då jag vill vara väl förbered innan hon kommer

dom kommer föresten med henne från spanien och har adoptera henne genom ada-hundar.org  :)

Karizma
0

4 man kan även köpa skummadrass som är till spjälsäng men de kanske är för små. Min syster gjorde egen säng/korg i madrass det var kanter hon klistra fast kanterna o sen hade på eget skydd om, jätte fin o poppis är den till deras collie :)

Maja2
0

Jag har min Kelly som jag adopterade från Portugal. HOn kom i början på februari, och har inte ens provat ligga i bädden jag hade köpt. Så… lägg inte ner så stora pengar på sånt, utan fixa själv :)

Karizma
0

6, haha ja det är lite dit jag vill komma chanel rata sin dyra bia bädd men den köpte grannen till sin hund :) Men han gillar mer sin gammla det var en stor kudde som hans matte gjort själv  Flört

[Liiillap]
0

6 -7 # hundar kanske känner det symboliska i bädden.. kanske känns mysigare att sova i den då dens matte / husse har gjort den sj ;)

matte-mi
0

En bra grej är att ha en pärm där man samlar alla hundens papper. Jag har en pärm till hundarna med plastfickor där jag sparar besiktiningspapper, vaccinationskort, försäkringspapper med mera. Då är det lätt att hitta när man behöver det

spikes
0

Snodden har ingen bädd,han snusar på mattan,men oftast ligger han på mina joggingkläder som jag alltid lägger bredvid sängen när jag ska sova,han är en collie och allt annat blir för varmt,är det en kylig dag så ligger han i soffan eller sängen.

Spike har en bädd,men använder sängen och soffan mest.

Jag sydde en gång en jättekudde och stoppade i hans eget hår när han fällde(snodden),den var populär tills han växte upp,sen var den inge bra mera.

Karizma
0

8, Glömde ju säga fin hund hund ni ska skaffa Glad är det en vuxen hund? ser ut o vara från utlandet pga palmen/trädet  bakom. 

9, bra tips, här har vi en bra plastmap/väska alla viktiga djurpapper samlade

10, Ovanligt o stoppa hår men den måste ju vart kanon skön :)

matte-mi
0

#11 Ja det är bra att ha det. För om något akut händer och man är skärrad så vill man inte börja leta runt. Fick erfara det i måndags då min lilla hund bröt benet Gråter, något man aldrig tror ska hända (har skrivit om det i en egen tråd). Då var jag så skärrad att jag inte kunde tänka. Bara lossade plastfickan med hennes papper ur pärmen och tog med hela den.

[Liiillap]
0

8 .. jo hon är 3,5 år . ska adoptera henne från spanien :)

9 .. tack för tipset ska nog fixa en pärm till henne :)

Trollhassel
0

Jo, något man bör ha när man skaffar hund är tålamod. Man får intala sig att den första tiden kan bli lite turbulent innan hunden och man själv har landat och kommit in i rutiner. Ladda ordentligt inför hemkomsten och lycka till!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Liiillap]
0

tack :) har nog tålamod så det  räcker och blir över  :) .. har juh kattar som jag har tränat på att lära sig olika saker ;)

Maja2
0

#15 något du åxå kan ha i åtanke är att de två första veckorna kan hunden vara VÄLDIGT lugn… för att sedan våga göra mer och mer, våga komma ur sitt skal. Det gäller att inte, i sin iver att göra hunden trygg och att den ska trivas hos en, glömma bort regler och att vara den som bestämmer.

Karizma
0

15, Kul har en vuxenomplacerings hund fast är från sverige :)

Det är nu hon blivit mer hemma tror jag, svårt då jag byggt upp mycket med hennes självförtrående o massor annat med. Nu mera vågar hon saker vi bara kunde drömma om o kul är det, snäll som tusan vi är stolta ägare kan jag säga :D Hoppas att det går bra med eran med våran var i samma ålder (3.7 mån då) haft henne sen aug -09.

[Liiillap]
0

# 17 jo jag hoppas verkligen att det går bra :P.. och vet att man måste har regler som är fasta och som ska följas ;)..

spikes
0

18,Men du vet också att det kan ta upp till 1 år ibland mera innan en omplaceringshund anpassat sig hos dig?,så första året är det mycket att läsa av hundens kroppspråk.

Karizma
0

19. Och även hunden ska lära sig mitt o övriga familjens kroppspråk, man får anpassa sig lite jag får inte visa mig arg. Då jag snabbt såg att hon reagerade rädd. Fått lära henne att damsuga då kan man sova tryggt även i sin bädd :) Många enkla saker :P  Jag körde inte med regler utan det var att ha rutiner på gå ut och rutiner på promenader. Lära henne vara trygg hemma och ute. Vi har inga regler mer än att hon inte ska sitta o tigga när vi äter då ligger hon på sin bädd. Sen var det övningar som söka godis i pappersmuggar och lite enkla övningar i början. Jag lärde henne inte något först utan det fick vänta, lärde henne leka något hon inte gjort innan. Nu leker hon o bjuder på lek till oss och även till andra hundar.

spikes
0

20,Precis man får gå på känn många ggrFlört.

[Liiillap]
0

20 21 # förstår vad ni menar.. men jag menar bara att man ska lära hunden från första början att visa saker inte accepteras i huset.. och vägleder henne vad hon får göra och inte göra.. Och såklart få rutiner och lära dom att husshålls apparater som låter inte är farliga fast dom åter illa :P

Karizma
0

22, jag tor du blir en bra hundägare. Ser verkligen fram mot se lite bilder o läsa hur det går med dig o din vovve sen. Jag skrev visst lite rörigt ser jag i inlägg 20, men hoppas du förstår lite iaf :)

[Liiillap]
0

23 # jag tror oxå jag blir det nackdelen med mig. är väl kanske att jag är för snäll ibland ;).. SÅ jag blir nog inte för hård mot henne ;)