Lite valphjälp tack! :)
Gör ett försök här inne också med hopp om fler svar än på hundar.ifokus.se :) Igår tingade jag en väldigt efterlängtad liten valp och min lycka är total! Lille Ludde flyttar hem till mig den 5e juni, jag kan knappt bärga mig! Ludde är chihuahua med 25% pudel och sötare valp finns inte :)
Har lite frågor angående hur jag ska göra första tiden då detta är min första hund, så jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite :)
* Låter ni er valp ha tillgång till hela huset med detsamma eller avgränsar ni ett rum eller ett mindre område som den kan vara på tills den blivit rumsren?
* Hur sover ni med valpen? Låter ni den vara i bur, hundbädd eller i sängen? Jag vill sova med honom i sängen men funderar på om det blir massa kisserier där i början… ;)
* Går ni upp mitt i natten för att låten valpen kissa? Hjälper det rumsrenheten?
* När börja ni koppelträna? Lilleman kommer hinna bli hela 12 veckor innan han flyttar hem till mig. Kan jag börja träna med detsamma?
* Hur lång tid bör man vänta innan lille valpen kan följa med på saker som t.ex. till stallet eller hem till en kompis?
Ja, det var nog det mesta tror jag. Jättetacksam för alla svar :)
Det är ju olika hur folk gör,men jag kan delge dig hur jag alltid gjort under alla mina år med hund
.
1,Ja hunden har tillgång till hela hemmet på en gång,viktigt att den har en egen bädd/filt som den kan vila på när den behöver.
2,Har man bur så måste den vara öppen,det är enligt lag förbjudet att stänga in en hund i en bur av en sådan anledning.Jag har som sagt bädd/filt,mina hundar har alltid fått vara i sängen,men jag har aldrig lyft upp dem,utan dom har fått hoppa upp när dom är stora nog att kunna ta sig upp och ner själv,enkom för att förhindra skador som kan bli om valpen får för sig att hoppa ner när man sover.Den kan ju kissa på sig eftersom den inte kan kontrollera blåsan ännu,men självklart har jag tagit upp dem innan och gosat med dem en stund.
3,En del gör det,men jag har aldrig gjort det,utan sett till att rasta rätt sent och i ställt väckarklockan tidigt på morgonen efter,annars blir ju en liten risk att hunden får som vana att gå ut mitt i natten.
4,Det beror ju på om du måste ha koppel på en gång,behöver man inte det så kan man ju vänta med koppel en vecka tills hunden börjar känna igen sig i sin omgivning,det bästa är ju att redan då dom är små börja med en lekfull inkallning,du kan ju låta hunden ha koppel,men du kan ännu inte ställa krav på att den ska gå fot,däremot kan du börja träna på lek med kontaktövningar.
5,Valpen bör få vara hemma minst ett par veckor innan man börjar ta med den på äventyr,det viktigaste är ju att den får komma till ro hemma,det är ju en bebis som flyttar ifrån sin mamma och eventuellt syskon.

Vad kul med en ny familjemedlem
Hoppas att allt ska gå bra med valpen.
* Låter ni er valp ha tillgång till hela huset med detsamma eller avgränsar ni ett rum eller ett mindre område som den kan vara på tills den blivit rumsren?
Jag har låtit valpen vara i hela bostaden utom de rum där den inte ska få vara alls (tex badrumet där katterna har sin mat), men på dagarna har jag stängt sovrumsdörren då jag inte ville att valpen skulle gå och kissa i sängen i något obevakat ögonblick.
* Hur sover ni med valpen? Låter ni den vara i bur, hundbädd eller i sängen? Jag vill sova med honom i sängen men funderar på om det blir massa kisserier där i början… ;)
Velvet hade jag i sängen redan från första natten. Första 1-2 veckorna ställde jag väckaren så jag klev upp och rastade henne varannan timme på nätterna. Visst kan det ske någon liten kissolycka i början, men det finns ju tvättmaskin.
* Går ni upp mitt i natten för att låten valpen kissa? Hjälper det rumsrenheten?
Som sagt så gick jag upp varannan timme första 1-2 veckorna och sedan hade hon lärt sig att väcka mig då hon var nödig.
Kan starkt rekomendera att sova med kläderna på första nätterna och ha skor som går snabbt att få på sig, för då valpen väl visar att den vill ut så går det undan.
* När börja ni koppelträna? Lilleman kommer hinna bli hela 12 veckor innan han flyttar hem till mig. Kan jag börja träna med detsamma?
Velvet var 9 veckor då jag fick henne och eftersom jag bodde i lägenhet med stor bilväg och järnväg nära så fick hon ha koppel på sig redan från dag 1.
Har du bra kontakt med uppfödaren så kan du be h*n att vänja valpen vid halsband eller sele och koppel redan innan leverans.
* Hur lång tid bör man vänta innan lille valpen kan följa med på saker som t.ex. till stallet eller hem till en kompis?
Normalt så brukar jag rekomendera att de ska fått 12-veckors vaccinet, men då brukar valpen redan varit hos ägaren några veckor.
Jag skulle vilja säga att du bör vänta iallafall 1 vecka innan du bjuder hem folk att titta/hälsa på valpen hemma hos dig och kanske ytterligare 1-2 veckor innan du tar med den till stall, vänner, mm.
Valpen bör först vara helt trygg tillsammans med dig och känna sig hemmastad hemma hos dig innan den börjar följa med på andra äventyr.
Hoppas på att få höra hur det går för dig med lille Ludde då han kommer hem till dig.
Och har du fler frågor så var inte rädd att fråga oss, det är bara roligt att se att folk vill ta reda på saker 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
*** Låter ni er valp ha tillgång till hela huset med detsamma eller avgränsar ni ett rum eller ett mindre område som den kan vara på tills den blivit rumsren?
**Aramis har fått vara i hela huset på en gång. Fast vi satte kompostgaller för trappan när han var liten så han inte skulle springa upp och ner hur som helst. Men när vi var på övervåningen fick han vara där, och när vi var på nedervåningen fick han vara där.
*** Hur sover ni med valpen? Låter ni den vara i bur, hundbädd eller i sängen? Jag vill sova med honom i sängen men funderar på om det blir massa kisserier där i början… ;)
**Aramis sov på en filt på golvet bredvid vår säng. Vi hade spärrat av en del av rummet så han inte skulle gå iväg och göra behov på natten utan istället väcka oss när han behövde gå ut.
Aramis väckte oss när han behövde gå ut på nätterna, så det kunde variera mellan 3-4 gånger per natt första tiden.
*** När börja ni koppelträna? Lilleman kommer hinna bli hela 12 veckor innan han flyttar hem till mig. Kan jag börja träna med detsamma?
**Efter en vecka kanske vi började, minns inte riktigt.
*** Hur lång tid bör man vänta innan lille valpen kan följa med på saker som t.ex. till stallet eller hem till en kompis?
**Vänta iaf någon vecka innan valpen börjar träffa andra människor, så ni hinner vänja er vid varandra och den hinner bli trygg i sitt nya hem och med dig. Andra hundar kan den träffa när den fått vaccinering vid 12 veckor, så gjorde vi med Aramis :)
Tack så jättemycket för era svar! :D
Tänker nog låta honom sova i sängen redan från början och prova första natten att ta en jättesen kisserunda och en jättetidig kisserunda… så får vi se om han klarar hålla sig, annars får vi gå upp mitt i natten också :) Men han är ju så liten så han kan inte hoppa upp och ner ur sängen själv, men det känns väl tryggare för honom att vara i sängen istället för att vara nedanför och inte kunna hoppa upp? Kan ju dekorera golvet med lite kuddar om det skulle vara så ;)
Sen tänkte jag också höra när jag ändå är igång, Falsterbo Horse Show (jättestor hästtävling med massvis med folk och spektakel) är v. 27 (dvs Ludde hinner bli 17 veckor) är han för liten för att följa med på det då? Vill inte utsätt honom för något som inte är bra. Sen tänkte jag även åka till landet nån gång i mitten av juli och vara där typ en månad, är det okej för den lille tror ni eller är det taskigt att byta miljö så där helt plötsligt?

#4 Att ta med hunden till något så pass stort som tex Falsterbo Horse Show skulle jag knappt ens utsätta en vuxen hund föroch änn mindre en lite valp, är allt för mycket folk, höga ljud, och andra saker som kan vara både stressande och skrämmande för hundar.
Att ta med han på semester ute på landet tror jag nog ska gå alldeles utmärkt, då har ju även förhoppningsvis redan hunnit bli trygg tillsammans med dig och då kan det vara bra att börja miljöträna lite. Se bara till att ta med en bädd eller något annat som han brukar sova med som kan ge lite extra trygghetskänsla i lantstället. 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Emil fick gå runt som han ville. Har satt en stopp till toan där katternas kattlådor står. Annars har han strövat runt fritt. Han ville ju mest vara med oss iaf när han var liten.
Emil har en egen bädd nedanför sängen, men nu när han lärt sig att komma upp, kommer han när vi har somnat. ;) Det är väldigt olika från hund till hund men Emil kissade aldrig i sängen om han var där, då väckte han oss och vi kunde gå ut och kissa.
Emil väckte oss när han behövde ut. Men under en period ställde jag klockan för att han var dålig i magen några nätter. Det kom väldigt fort och då kändes det bättre att jag gick upp några gånger så han hann ut. När han väckte mig hann vi inte ut och det märktes att han tyckte det var jobbigt.
Det beror så på vad du lägger i att koppelträna. Vi satte kopplet på Emil gick ut och kissade och så var det inte mer. Att han skulle följa med fint i kopplet började vi med när han varit ett tag hos oss.
Emil har varit med oss överallt efter att han fick den andra vaccinationssprutan. Det är så olika vad man har för hund och vad man ska på. Emil var med oss och tittade på en agilitytävling när han var 14 veckor. Det gick jättebra. Men samtidigt var vi väldigt lugna och höll oss lite i utkanten av folkskaran.
Har gått på marknad, men då har jag haft Emil på armen.
Som sagt det beror lite på hunden. Vår Emil är väldigt lugn och trygg och älskar att träffa folk. En valp som är mer försiktig och räddare av sig bör man ta det lite lugnare med och träna på såna situationer på ett annat sätt.
Hoppas allt går bra för dig och valpen.
4, ser man på fälttävlingen är det väl mer okej, men jag hade inte tagit med skaffa hundvakt är ett tips om man vill åka dit :) kanske färäldrarna kan ställa upp lr en kompis. Åka på semester där är inga problem. Vi har sommarstuga så våran hund älskar åka dit, även kommer våran valp följa med på detta.