Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 3177 ggr
Karizma
0

Blanda, blanda inte!?

Tänkte kolla lite vad Ni har för smak på raser Flört

Vad skulle du vilja ha för raser och vilka/en ras bör man inte blanda med. Vi utgår att detta gäller bra avel allså uppkollade fäderdjur så friskt avel o hela den biten finns.

Karizma
0

Jag själv vill ha pudelmix mellanstor eller liten. Just mer än pudel vet jag inte men den ska inte ha korta ben som en limpa iaf :)

Ras jag tycker man ska låta vara är väl jack russel, dom är bra som dom är men har ju sett söta blaningar på dom med :)

Kakan81
0

jag skulle inte vilja blanda "krockraser". Tex. att man blandar två skälliga raser. Det kan bli bra, men det kan oxå bli krock. Det vill säga att det blir väldigt svårt att träna hunden att inte skälla för allt.

Ett annat exempel; jag skulle inte vilja ha en blandning mellan jack russell och en annan terrier ras. Båda raserna är trevliga hundar, men i kombination kan det bli en väldigt envis hund som kanske inte passar i alla familjer.

Jag skulle kunna ge mer exempel, fast egentligen är det nog inte så mycket ras utan mer egenskaper som jag tänker. Alltså oavsett om man avlar blandis eller renrasigt så tycker jag att det är viktigt att hunden har bra mentalitet och det är inte alla hundar som har och därmed kanske inte borde avlas på…….

LinnSam
0

Jag vet eg. inte eftersom jag bara har två blandraser, snart en tredje på intågande..

Men en vännina har tre UNDERBARA dobermann/schäferblandisar, så baserat på dem skulle jag utan tvekan kunna ta en 50/50.

Annars gillar jag ju mina malamutemixar, med de är trevägskorsningar så även om de är friska, kollade och så, så OM det blir en till blandras så blir det nog en 50/50.. Schäfer/dobermann.

Någon om vet någon/har själv/haft själv..?
Dobis/schäfer alltså..

Karizma
0

3, Dobis/schäfer har jag med träffat flera st dom har vart kalasfina både se o vara med. Att jag glömde bort dom Oskyldig Om jag inte minns ´fel är det några som har denna blaning här inne… men minnet kanske sviker Flört

Vad jag menar lite med denna tråd är drömblanding kanske man vill hitta en "ovanlig blaning", som kan blir riktigt fullpott Glad 

Har ni den blaning som andra anser lite drömhund så in med bilder för det är så trevligt o se vovvar!

Vill säga att vi har en hund som passar oss kanon bra bättre än henne kan vi någ inte hitta så nöjd o stolt över våran prinsessa..

LinnSam
0

#4 Ja, de är så vackra.. Hade inte… vad heter h*n.. Hilo(?) en sådan mix..?

AnneN
0

Jag har väl ingen direkt drömblandning (förutom mina egna vovvar), men tycker att de flesta schäferblandningar jag träffat har varit stabila och fina hundar.

Vad man ska blanda för raser tycker jag beror helt på vad målet med aveln är, vill man tex ha en bra vallhund så ska man nog inte blanda med jaktraser tex och vill man ha en familjehund till sällskap och lite vardagsträning så är väl inte högaktiva raser som bc eller liknande att rekomendera, inte heller alla terrierraser anser jag passar som familjehund.

Sen tycker jag det är ett stort NO NO att blanda hundar av totalt olika storlekar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bunn
0

Tycker inte man ska blanda stor och liten hund. Framför allt inte om tiken är den lilla. Såg en annons på blocket för några år sedan där tax och dalmatiner var blandat.

Att blanda brukshundar med stora, tunga raser
tex. Berner sennen/Sankt bernard tycker jag inte heller är någon bra kombination.

spikes
0

Vit herde hund och långhårig collieFlört

Freke
0

Kan nog stå ut med dom flesta blandningarna men har lite svårt för blandningar där kända problem föreligger

Så som Grandisar då deras magar och leder redan är känsliga har även lite svårt för blandningar med Alaskan Malamute då dom ofta är nervöst lagda, finns givetvis undantag men blandningar kan förvärra problemen.

Men överlag så innebär nervositet ett grundproblem vilket ger mer jobb och mer kritiska ögon hos säljare om man nu är seriös så vill man väl djurens bästa.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

matte-mi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller med om det här med att inte blanda stora och små raser. Har också sett blandningar mellan tax och stor hund.

Min drömblandning, eller en blandning som jag tyckte var bra är nog min förra hund (Han var även min första). han var Tax/ shetland sheepdog, han var mest lik en korthårig sheltie med taxöron. Det tråkiga var att han fällde som en sheltie.

Han var snäll, lättlärd och älskade alla barn och djur.

Karizma
0

8, Har du hittat nån sån blanding? Jag har testat googla då bara för att se hur dom kan se ut, (är ju olika men iaf se en på bild) men har itne hittat någon. Dok har en tjej en blaning mellan schäfer-vit herde-collie. den ser ut som en nätt chäfer fast nättare hela hon långhårig o underbar päls.

9. visste inte malamute var nervösa av sig. lite bra o veta .

10, ovanlig blaning, mycket fin var han med.

spikes
0

11,Nix det har jag inte,men kan tänka mig att det skulle se ut som en terveurens fast med andra färger,chäfer vill jag absolut inte ha i min blandning,finns inget jag gillar med dom i dagens lägeFlört

[Hilo]
0

Är sällan här inne, men fick ett snällt mail av LinnSam som efterfrågade en bild på en dobermann/schäfer..

Så varsågod Linn.

[Hilo]
0

Framifrån..

Karizma
0

12, vet vad du menar.

13, jätte fin kul att du visar bilder.

LinnSam
0

Hilo

Åh tack så mycket!
Vilken vacker tjej!

Trollhassel
0

Skulle inte ha något mot en sloughi/whippet.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

scth
0

#9 är malamuter är nervösa? Vilken olika syn man kan ha :P, tycker att de generellt är så långt från nervösa man kan komma .. heheh

Mymlan
0

En blandis som jag vill ha igen är en där mor o far är renrasiga, det jag vill ha är en blandis mellan: Papillon/Sheltie. Haft sådan blandis i 14 år en helt underbar hund, Laikka hette hon.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you