Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 1852 ggr
JohannaCullenEnvall
0

Några frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag ska snart få hem en liten valp, så jag undrar några saker :)

1. Hur ofta och hur länge ska man gå ut med valpen den första tiden?
  2. Vilken sorts foder rekommenderar ni?
  3. När kan man låta valpen träffa andra hundar? (Hans syster från en annan kull ägs av min bästa vän, som bor några hundra meter ifrån)
  4. Hur pottränar man valpen på bästa sätt?

Jag vore väldigt tacksam om någon kunde besvara åtminstone några av frågorna :) Har aldrig haft hund förut, men jag har velat ha det ända sen jag var jätteliten, så sedan jag lärde mig att läsa har jag läst på om hundar. Självklart får jag mycket hjälp av min kompis, men jag känner på mig att hon kommer tröttna på mig efter ett tag :P

Slänger in en liten bild på Dino (Som han heter) också. Och ignorera att min hand ser helt vrickad ut, hehe ;)

Jag visste inte vilken grupp jag skulle lägga det i.. :S

Karizma
0

Kul att du hitta hit. Just rumsren kräver att man tar ut valpen ofta, när valpen vaknat,ätit,lekt så ska den gå ut man säger ungefär 1 gång i timen men om den nu sover ska man inte väcka den utan låta den sova.

Och man bör vänta till dom har fått sin 2a vaccenering innan de träffar andra hundar.

Jätte söt liten valp du ska få hem snart :)

JohannaCullenEnvall
0

#1 - Ja, det var ju du som tipsade mig ;)

Tack för svaren :D

Valpar
0

1 En valp ska inte motinoneras men självklart kan du gå ut på små promenader i valpens tempo. Men inte regelrätt motion. Lite luddigt men förstår du vad jag menar? Glad

2 Det bästa är om du frågar uppfödaren, han/hon vet oftast vad som passar.

3 Vänta tills valpen har fått sin andra Vaccination vid 12 veckors ålder.

4 Valpen kommer behöver komma ut efter den har ätit,lekt sovit. När den är riktigt liten kan den behöva gå ut en gång på natten också. Men det är olika från valp till valp.

Lycka till! Glad

JohannaCullenEnvall
0

#3 - Tack :D

spikes
0

Du har ju redan fått jättebra svar här,kan tipsa dig om att kolla in våra artiklar där finner du mycket bra info som vi gjort och skrivit om.

Om inte uppfödaren kan tipsa dig om hundfoder,så skulle jag föreslå att du skaffar färskfoder till din hund,bättre mat finns inteFlört

AnneN
0

1. Hur ofta och hur länge ska man gå ut med valpen den första tiden?
Som de andra sagt så ska de inte motioneras första tiden men de ska ju rastas många gånger varje dag.

2. Vilken sorts foder rekommenderar ni?
Börja med att ge samma foder som valpen är van att äta hos uppfödaren, sedan då det är dags att byta till vuxenfoder så finns det en hel djungel av torrfoder, färskfoder eller om man vill veta exakt hur mycket av allt och vad hunden får i sig så kan man göra egen mat (Barf).

3. När kan man låta valpen träffa andra hundar? (Hans syster från en annan kull ägs av min bästa vän, som bor några hundra meter ifrån)
Man brukar rekomendera att inte låta hunden träffa främande hundar förän den fått sitt vaccin vid 12 veckors ålder, just pga smittrisken och Valpar kan lätt bli sjuka.

4. Hur pottränar man valpen på bästa sätt?
Rasta valpen direkt efter den ätit, sovit, eller busat och även däremellan (du bör dock inte väcka en sovande valp för att rasta den, låt den sova)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JohannaCullenEnvall
0

Tack så mycket för svaren :) #5 - Tänkte inte på att kolla artiklar ;)

spikes
0

7,Näe man kan inte tänka på alltGlad,ville bara tipsa om det finns mycket bra där som medlemmar Sajtvärd Medarbetare skrivitFlört.

Kom gärna med flera frågor om du villGlad

JohannaCullenEnvall
0

#8 - Jodå :) Det kommer säkert fler snart ;)