Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 946 ggr
Karizma
0

Har ni tips ang valp o böcker?

Då vi kanske ska få hem en plutta så vill jag vara påläst samt ge gärna tips. Jag vet att man ska ut ofta och kommer springa som en stolle upp o ner Flört Ska ställa in mig på att gå ut på natten och det får ni gärna ge tips om hur ofta kan dom sova 2-3 tim i sträck på natten?

Foder det får jag tips om allt från uppfödaren som oxå kommer ge mig bra stöd.

Jag tar gärna tips om vuxen hund o valp jag tor ju att våran dam kommer gilla denna lilla o säkert fostra henne väl o hjälpa till med den biten Valpar vet hon mycket väl vad det är. Haft Valpar själv samt hennes fd kompisar i förra hemmet fick Valpar. Men tips o råd vad man bör tänka på inköpslista vad ska man köpa. Har redan mycket hemma klotång,borste,kam o plåsterlåda.

spikes
0

Tuggleksaker är bra att ha också,En filt eller bädd ,första bok skulle jag rekomendera hundens gyllene regler av Anders Hallgren,den är för både stora och små vappisar.

Hoppas vi får se bilder senFlört

Karizma
0

Japp men det är ett tag kvar jag själv är jätte nyfiken på se vem som är den utvalde :) Bilder det lär jag ta.  Tack för bra tips på saker o bok då ska jag läsa den :)

Åsa S
0

Valpar sover ganska mycket, mer än 2-3 timmar i sträck vi hade valp förra sommaren och han sov hela natten (i hundbur) vi gick ut med honom sent runt 23-24 och sedan en riktigt tidig morgonpromenad (kort) runt 6-7tiden.

Det gick ganska snabbt att lära honom att buren var hans frizon och lugna plats han pep lite i början och ville ut (gör hunden det ska man INTE springa dit och gulla och tycka synd, det förstärker tanken hos hunden att buren är något hemskt, låt bara hunden vara)

Numera är han 1år och sover på golvet utanför sovrummen han har buren tillgänglig men vill hellre ligga på övervåningen för där brukar idolen Casper sova när han är på besök. Ett tag hade han pippi på att knacka på sovrumsdörrarna för det var ju så kul när någon kom och öppnade. De som öppnade var dock inte på lekhumör kl. 3-4 på morgonen då han tyckte man skulle leka så det har han fått lära sig ej är OK.

spikes
0

3,Du är medveten om att man inte får stänga in hundar i burar enligt lag va?,själv skulle jag lägga en bädd bredvid min säng så jag lätt kan komma åt att trösta om dom piper,det är ju en valp som nyss skilts från sin mamma,när dom är så små så är det inget som förstärker någon tanke.

Åsa S
0

Och det finns många åsikter om burens vara och icke vara många förespråkar bur ifall man inte kan kolla valpen 24tim per dygn, finns det fara för valpen då den inte är under uppsikt då man har fler än en hund eller om det finns andra potetiella faror hemma som inte går att åtgärda kan bur vara ett bra alternativ och vi talar inte om någon pytteliten bur. +Alla Valpar mår bra av att ha en lugn frizon där de får vara ifred.

http://www.eukanuba-eu.com/DNA/sv/sv/puppies/training-and-obedience/housebreaking-using-a-crate/index.html

Det finns många lagar som JBV tar utan att tänka igenom 100% ex. får ju kaniner inte sitta ensamma i bur men har de tänkt på vad som händer om man sätter ihop 2st hanar eller en av varje kön, inget av dem brukar ju fungera speciellt bra. +Den där bonden som skulle få förbud att ha lösdrift eftersom han inte hade något hus åt dem trots att alla undersökningar visade att hans typ av drift gav mycket friskare djur.

Maja2
0

Håller med #4 här. En valp som nyss lämnat sin flock och kommit till en ny behöver känna trygghet och tillit. Att stänga in den i en bur att söka trygghet i sig själv  skulle åtminstone Jag inte rekommendera. Man skämmer knappast bort valpen genom att ge den trygghet i att vara nära.

Karizma
0

ne bur lär jag inte stänga in valpen i eller nån hund, är det så att man behöver ge trygghet ja då sover jag på golvet med den. Nu har vi en till hund och jag hoppas väl att hon kommer gilla den lite extra oxå. Men tack för tips iaf :)

spikes
0

5.Men det säger väl sig själv att man inte låser in en hund i en bur!?,lagen kom ju till av en orsak eller hur?,vet man att man har faror hemma för en hund så tar man väl bort dom,och sen finns det något som kallas grind som går alldeles utmärkt att sätta i ett dörrhål om det behövs.

Varför skulle det inte gå att sätta ihop 2 hanar? eller en av varje kön?,det handlar ju om hur man kan läsa av sin egen hund till att börja med.

Får jag fråga vad du har din/dina hundar till?,du har inte aktiverat din personliga sida så det är lite svårt att veta något om dig och dina hundar?.

En valp behöver trygghet av sin husse eller matte,att låsa in dem är djurplågeri!.

spikes
0

7,Nej och jag vet att du är en klokare matte än såFlört

Karizma
0

9, Glad Jag tror inte man skapar en fin stämning eller trygghet  med stänga in en valp, tänk själv flytta från syskon o sen mamma o vänner till bli instängt om natten. Ne, då får man allt bygga upp den trösten som matte o husse. Sen om de har lekbur hos uppfödaren så är det ändå med syskonen jag kommer inte skaffa något sånt, endast bur i bilen endast för säker bilåkning.  Man får ruta in sig lite att man lär vara lite halvseg o får offra lite sömn men jag kan vila på dagen när den sover då jag inte arbetar, vi har ju tur att min käraste arbetar natt o finns hemma om dagarna med. 

En fråga har en stor kattbur kan man ha det till hund? Den är stor har inte mätt den men våra stora katter fick plats i den. Ska köpa en hundbur, då jag ville ha en dubbel i bagagen.

spikes
0

10,Kan hunden sitta rakt och vända sig i buren kan du ju ha denFlört

Karizma
0

10, ja det kan den iaf som valp det är en stor bur, men jag ska skaffa det jag vill ha iaf anser den är för "tanig". Typist har nyligen skaffat en  bur till Charnel o då valde jag mellan dubbel o enkel, tänkte man kan ju ha kassar mm i den tomma då. men så sa min man ne så onödigt… det hade vart ganska bra nu Flört Blir blocket o kolla ^^

Karizma
0

får jag fråga Er som har ahft hund o skaffat valp. Våran tjej är snäll vaktar inte sina saker (men kommer ta bort några för att sen ta fram pö om pö). Hur har ni gjort bara tagit hem valpen o de hälsat ute i trädgården eller tar hem o sen går ut med dom för att träffas? Eller tar ni bara hem valpen o dom träffas inne?

Jag har planer på göra så här, ta hem sen träffas ute på gården/trädgården den är inte hennes det vet hon då det är 5 andra hundar till som bor i huset. Tänkte att då lär sig hon att visa kanske lite trygghet. Ska göra det lungt allså inte lattjolajban wowho kolla en valp Flört utan få nosa o kolla in varandra. Låter det bra?

spikes
0

13,Det låter jättebra,men för att vara på den allra säkraste sidan så kan ni träffas utanför trädgården,för hur det än är så är det en del av hennes revir.

Jag har alltid gått en liten bit utanför gränsen som jag vet att mina äldre sett som deras revir,och det har funkat braFlört

AnneN
0

Jag har gjort som spikes, tagit med hundarna till en neutral plats och låtit de hälsa ordentligt i lugn och ro.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

14,15 då tar vi det lite utanför har ju jätte bra ställen o vara på stora ytor i närheten. Kan ju gå dit o hälsa på valpen. Nu tror jag inte att hon är för 5öre revir tänkande hund men för att vara på säkra sidan så ska vi göra så.

Jag kom på lite ang luktar :) kan man ta med sig en chanel filt till valpen o tvärtom hem till henne? Då får hon vänja sig med valpens lukt o tvärtom?

Har ni bra tips hur man nätar in en trapp Flört Har en trapp som går upp från hall till tv-rumet trappen är spalje och den är för bred måste allså näta in den och sen göra eller köpa barngrind. tänkte om man gör en grind o har samma nät annars i ramen. kan måla och sånt så det blir vitt och ser lite snyggare ut både här och i stugan går att göra sånt.

AnneN
0

#16 Jag har sett en som hade en sådan trapp som du beskriver och de häftade upp myggnät för att inte valpen skulle kunna ramla mellan.

_**/Mvh Anne

Karizma
0

17, smart ska kolla fundera på kaninnät/hönsnät sen finns det mjukare nät med små maskor bra att ha på balkongen när man har katter, men ganska så dyr har jag för mig.

Hannsi
0

En liten inflikare bara, hörde själv senast idag av en kompis att man absolut ska ha hunden i bur i början om nätterna just för att "lära den att bli rumsren", men jag tycker ju att detta låter lite hemskt för en stackars liten valp. Jag vill ha min blivande valp i sängen om nätterna men det fungerar kanske inte i början, pissar de ner alla lakan då? Hur sover era Valpar första tiden?

AnneN
0

#19 Jag hade Velvet i sängen redan som valp, visst fick jag tvätta en hel del sängkläder, men det var det värt! Första 1-2 veckorna ställde jag väckarklockan så att jag klev upp och gick ut med valpen med 2 timmars mellanrum även på nätterna. Hon lärde sig då snabbt att väcka mig om hon blev nödig.

Ett hett tips är att sova med kläderna på och ha skor som går fort att få på sig.

_**/Mvh Anne

Karizma
0

19, då ska du säga till din kompis att man inte får ha hundar i bur gäller även valp. Nu vet inte jag maxtiden men tror det är inget bur alls inne? Jag ska inte ha bur eller lekgård. städar jag o torkar golv har jag flera rum samt en man som kan underhålla valpen. Sängen sover ju våran andra hund med i så valpen kommer med få sova där. Ska sätta kl så man går upp 2 timars mellanrum.

spikes
0

19,Som Karizma säger så ska man aldrig stänga in en valp i bur,det är dessutom förbjudet enligt lag.

Mitt tips och som jag gjort med alla mina Valpar är,ha en filt bredvid sängen,jag har alltid diskuterat som så att när valpen blivit så stor så den kan hoppa upp och ner i sängen själv så får den göra det,man minskar risk för skador om valpen ramlar ner osv osv.