Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 839 ggr
dirdib
0

Lägga under säng - rädda golvet

Pepparkaka (vår kanin men det passar här också om man har en valp som gör samma sak…) såg aldrig sin mjuk säng innan.. men av någon anledning ser han den nu och kissar och bajsar där inne - men också på sin låda.

Men nu är frågan om att rädda golvet i vardagsrummet. Vad skulle ni ha lagt under… Jag såg redan en vått fläck av kiss under sängen men det torkade jag snabbt.

matte-mi
0

Tidningspapper är ju det som suger upp bäst väl. Inne i mjuksängen kan du ju lägga plastad frotté som du sen kan tvätta i tvättmaskinen

spikes
0

Kaninen kan jag inte svara för?,men för valpens skull skulle jag inte lägga någonting,då lär du den att få göra sina behov just där,det enda du kan göra är att träna rumsrenhet och se till att den alltid får göra sina behov utomhus.

dirdib
0

#1 själva mjuksängen kan kan tvätta så det är lugn, bara golvet…

#2 kaninen ska inte heller kissa där :P han kan kissa och bajsa i sin låda men valde just nu sängen…

Karizma
0

3, kaniner väljer ju ofta sitt kisse ställe du kan inte ha typ kattlåda med bra sand i, chincilla sant (stavning :S ) men det suger ju upp bra även blässand är bra OBS köp då från jula den är finare samt renare. har den till hamstrarnas kisslåda och badlåda.

Valpen ja den bör ju vänjas att bli rumsren, kanske är det så att kanin kiss lockar att välja detta ställe o kissa på? Men få den rumsren genom gå ut oftare, vara ute längre stund.

dirdib
0

#4 du läste väl inte ordentlig, jag skrev redan i #0 "men också på sin låda."

Sen kan man inte ha kattsand eller liknande då kaniner kan äta det och dö

AnneN
0

#5 man kan ha kattströ som är gjort av papperspellets, tex Katty kattströ.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

dirdib
0

#6 jo med det har jag! men frågan är inte om vad man kan ha i lådan eller att man ska lära honom gå på lådan…

AnneN
0

För att återgå till ämnet, så då Velvet var valp så hade jag en tidning utlagd vid ytterdörren, hon var sedan innan van att kissa på tidning och hon lärde sig då att är man kissnödig så går man till dörren. Jag kunde då se när hon var på väg dit och snabbt lyfta upp henne och springa ut.

Jag skulle dock inte lagt något under bädden om valpen börjat kissa i den utan jag skulle istället flytta bädden eller ta bort den helt tills dess att hunden är rumsren.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

5, Jo jag läste inlägget men hajja inte helt då det var lite hmm rörigt skrivet o jag har lite svårt o läsa ibland.

Men iaf kaniner väljer ju sina kisse ställen, de kan ha flera favvo ställen att ha sin bajs o kisshörna på. Då kan man göra en låda under sängen för att slippa få kiss på golvet. Vill man inte ha nu låda under sängen (tror det kan lukta lite) så kan man helt enkelt sätta för så de inte kommer under sängen. Men du bör tvätta golvet noga gärna piss off eller liknande för slippa återfall där.

Det finns ju bra artikel ang hur man får sin hund/valp rumsren (har förmig att det ska finnas en iaf).

Kanin har jag bara haft 2 men dom var utekanin o levde i stor hundgård därmed hade inte detta o fundera på. Kanske kan du få mer kanin tips inne på kaninerifokus?

dirdib
0

Men det handlar inte om min säng utan hans säng (bädd).

Jag frågade på kanin.ifokus.se med men fick inget svar

Karizma
0

haha okej då fatta jag fel Skäms Sover han i bädden, för annars kan man väl ta bort den helt. Kanske har den en viss lukt som lockar att kissa där, eller så är det skvättfritt o kissa där. Hoppas du får bra tips.