Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: hundar-i-media
Läst 1083 ggr
Freke
0

Så har det hänt igen?!

Men denna gång mot egen matte dessutom på en utställning??

Rottweilern attackerade sin matte under bedömming

Gillar arrangörens kommentar till händelsen?!

enl. mig är det aldrig acceptabelt om hunden inte är kommenderad till att agera på figurant eller i arbete.
Men det är ju bra att SBK får veta att det är ett helt oacceptabelt beteende.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Karizma
0

Så står det vi har aldrig haft problem med honom innan kan vara någon annat så som sjukdom. Så ska han avlivas, men tänk om han nu har ont ska man bara avliva den innan man gör en ordentlig vetrinärundersökning. Sen kan man väl tänka på att det var mycket hundar undra om han var så himmla cool var säkert på spänn hela tiden så fick han ont o pang. Tragist att det inträffa det  ska det itne göra. Tur att man inte var där och såg det.

spikes
0

Ja man kan ju hoppas dom får sig en tankeställare,stackars hund säger jag..

monsi
0

Något stämmer inte sen är frågan vad.

Kolla komentarena till artikeln.

Gissa vilka raser mm som dyker upp därGråter

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Freke
0

#3 Det som inte stämmer..

Är att en enras hund som inte har stamtavla räknas som blandras.

Dvs. Att en hund som inte pallar, kvalar in eller inte är önskvärd oavsett om den är ren, en eller två-tre eller 5-7blandras men är den inte registrerad i SKK är det enligt deras tycke en blandras i alla fall.

Så om man tar ur en redan registrerad hund, blir det då en blandras??

Om denna Rottweiler nu inte avlivas? Kommer den då att bli utesluten ur SKK?? Troligen och om den blir det, då kommer den oxå att räknas som blandras i statistiken

Lite lustigt kan tyckas..

I mina ögon ännu en anledning till att SKK inte ska få hålla på som dom gör och kasta skit på blandraser.

Men om man läser SKKs Stadgor så kan dom i dag inte föra sådant oväsen om blandraser då dom själva har skrivit in följande:

Det åligger varje medlem i SKKorganisationen 1:1 att behandla och vårda hundar och andra djur väl i enlighet med såväl beprövad erfarenhet som gällande djurskyddslagstiftning och regler utfärdade med stöd av lagstiftningen. Detta innebär att någon befogad anmärkning mot djurhållningen inte ska kunna göras av myndighet eller av SKK auktoriserad kennelkonsulent.
Paragrafen inskränker sig inte längre till enbart hundar. En person som är medlem i SKK ska ta hand om sina samtliga djur på ett bra sätt. Hästar, lantbrukets övriga djur, katter, smådjur - det gäller dem alla. Vanvård av andra djurslag än hund har av bl a SKK:s Disciplinnämnd (DN) bedömts vara ett brott mot SKK:s mål och syften.

Så i och med denna paragraf och kommentarer till så kan dom i princip inte prata illa om blandraser, då det enligt dom inte är en hund utan en blandras och den är på fyra ben så då bör det vara ett djur och då ska dom värna den?? eller ..

Hmm roligt om man tar orden för vad dom är så blir det lite svårt för SKK anhängare att bort förklara sig i hund eller blandrashund frågorna

Hälsn. Freke

Karizma
0

Nu hängde jag inte med.. kommer denna hane räknas som blandras? Varför då?

monsi
0

Pga han inte kommer vara kvar som regestrerad renrsig.

Kolla folksams försäkringar angånde blandraser ovav sett om bägge färäldrarna o resten av släkten är fri röntgade mm så gäller inte deras försäkring om blandrasen har några av de enligt( f#### kommer inte på staviningenSkäms) raser i sig.

Slutsatts även om hunden är försäkrad så gäller den inte när den väll behövs om hunden får problem med ex höfterna ovav sett om hunen fått en skada o inte ärft felet.

Karizma
0

Smart sätt att göra sig av med skk-reggad argsint hund… suck.

[nataschaj]
0

Men om hunden har stamtavla så kan dem ju inte göra om den som blandras?? de går ju inte ihop alls….

Ja mena dem har säkert tat kull efter honom, då måste dem ju ta bort stamtavlor på valparna efter honom då om han e blandras????

Ja fattar inte hur man kan göra så.

finns ingen andlening att göra så bara för att den hunden gick till attack mot ägaren, de e tragiskt att de skedde, men de måste ha funnits nåt som egga upp han.. elr en smärta som bara den som fick han att vända sig om å försöka ta bort smärtan men råkade i stället flyga på matte för hon va närmast, han kan lika väl tro att de va hon som orsakde smärtan hos honom….

Freke
0

#8 eller så var det just det hon gjorde?

hon kan ha orsakat hunden smärta, vid tidigare träning och även om hunden lever i nuet så glömmer dom inte vem som gjort rätt eller orätt.

Jag anklagar inte denne ägare för att ha misshandlat hunden tidigare men jag står för min inställning att hon har MISSAT något i tillsyn av hunden för jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det visar sig att hunden har en öroninfektion eller att det satt en fästing i örat eller liknande.

Hälsn. Freke

monsi
0

#9 inte mig heller.

Undrar omde tänker ut reda det hela ordentligt eller bara avliva.

Fast rottisarna är ju grymt smärt tåliga så undrar vad som utlöste det hela.

Hjärntumör?

[nataschaj]
0

9 orsakade hon smärt hos hunden får hon sjylla sig sj, då e de inte synd om henne om fallet skulle vara så…

en hund anfaller inte nån utan orsak, så de måste finnas nåt där som utlöste de hela…

hoppas dem undersöker hunden, ja tror steen skulle se till att dem utredde hunden men kan ha tat fel..

Mischa
0

Fattar ingenting av den här debatten, hunden ska ju avlivas inte avreggas…det enda SBK kan göra är ju att stänga av hunden och ev. matte från vidare tävling, dom har ingen behörighet att avregga hunden.

Även om hunden har ont eller en infektion så är det en orsak, men det är inte acceptabelt att hugga matte blodig, för mig låter det som en hjärnblödning.

≧◔◡◔≦