Colliens själ.
I det speciellt collie-aktiga ingår det över och högt ombesjungna uttrycket,Detta uppnås av en perfekt balans mellan huvudets detaljer och något oidentifierbart som kommer "inifrån".Engelsmännen talar om "Sweet Expression"-alltså ett vänligt uttryck.
En collie ska framförallt se snäll ut,utan att för den skull vara ett intetsägande mähä.I colliens uppsyn ska nämligen finnas den där unika collie glimten,ett drömmande,en smula listigt uttryck.
Colliens själ ska avspegla sig så här….Den aristokratiska,trofasta,vänliga och lojala hunden,som är en riktig familjehund,en collie jagar inte och slåss inte,den avskyr skrik och bråk.Bäst tycker den om att vara tillsammans med de sina,och den avskyr isolering och ofrihet.
Kanske är det colliens vallinstinkt som gör den så synnerligen anpassningsbar till ett harmoniskt familjeliv.Gentemot okända är collien vanligtvis svalt neutral.Man har snarast en känsla av att collien betraktar främlingen under kritiskt höjda ögonbryn,innan den bestämmer sig för en vänlig svansviftning,eller om den okände ska behandlas som luft.
En collie är nöjd med umgänget med de sina och olycklig om den förmenas mänskligt sällskap,en kännare har sagt att en collie är en stor hund utan att vara det.
Collien har inget behov av att förhäva sig och försöka vara störst,bäst och starkast.Vackrast och vänligast av dem alla-det är collien.
På bilden 2 omplacerings tikar jag haft,Maja,Sara,och Snodden i mitten,omplaceringarna fick fina hem efter att jag fått ordning på dem,dom var väldigt misskötta
.
Skrivet av..Kerstin Pilman collieligan,jag fick lov att lägga in den här.
Det är verkligen vackra hundar
Jag tycker lite extra mycket om färgen som tiken längst till vänster på din bild har, är dålig på färgnamn så kommer inte på vad den heter just nu
#4 Ja just ja så hette den
Tycker det är en härlig färg. Men de andra bilderna du la upp var också jättefina, tycker det är så fint att se små barn och hundar tillsammans som på #3 
Jätte fina bilder och trevligt att få läsa lite mer om Collie. 
Alla är vackra på sitt sätt men jag får nog hålla med Vargnatt att Sara är jätte vacker i sin teckning. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
5,Ja det är en vacker syn,har många sådana i minnet eftersom jag alltid haft hund tillsammans med mina barn
Håller med om att Collie är trevliga smarta och fina. Själv hade min bästakompis 2 collie tikar som var blue merlen och andra var snobel de var så vänliga och busade så snällt. Mamma har alltid gillat Collie därmed överfört med sitt kärleksprat om hur trevliga dom och vakra dom är överförts redan när man var liten.
Jätte fina bilder du bjuder på ser gärna lite fler :)
Sara var exeptionellt fin tecknad för att vara en blue merle,hon hade även bruna ögon,och jag tycker om dom så i färgerna,är dom för spräckliga är det inte lika fint,i mitt tycke
.
8,Javisst är dom snälla men har sina sidor dom som alla andra,det är en mycket personligt envis ras,vilket många inte tror
.
Ok här kommer flera bilder…
Snodden som spökhund…
Sätter i flera senare…måste börja med maten nu…ha de gott så länge
Hade du tikarna när du hade Snodden? Vilken underbar bild det var på honom kanon fin bild. För det är väl även han med den lilla tiken på stenen? Jätte söta bilder 
14 Jepp bägge hade uppfödaren steriliserat för bägge 2 var som sagt illa behandlade,och sjuka när dom kom till mig som omplaceringar,Sara stannade 1 år och Maja i ca ett halvår.
Maja blev mycket mindre än Sara pgr av fel foder och inget foder alls,hon var svältfödd stackarn,så på den bilden har hon ökat i vikt ganska bra,men inte helt kommit igen med pälsen,Sara hade varit hos mig längre då,så hon hade ju fått tillbaka både hull och päls när dessa bilder togs.
Det stämmer så bra det du skrev om collien och jag saknar själv ägandet av en collie, min tös gick ju bort många år sedan.
16,Ja dom blir väldigt personliga var och en av dem