Färskfoder - plats med detta och vår mat?
Jag undrar om ni köper 16 kg färskfoder så hur har ni plats med er mat? ;) jag ville nämnligen stor handla idag men kommer inte ha plats med många frysta produkter till oss själva… då jag köpte 16kg i 8 korvar nordic i torsdag :P
Alla tips välkommna! skriv hur ni löste detta.
Jag har bara en sån där halvfrys, men eftersom jag är ensam i mitt hushåll så tar inte min mat så jättestor plats.
Men när jag storhandlar, vilket är ungefär 1gång im månader. Så knökar man och finner plats där det egentligen inte finns plats. Köper man kött delar man upp det i portionspåsar så att det är lättare att kunna dela upp det och lägga där det finns lite plats.
Men vilja våld och vasselin funkar det mesta 
Men tipset är att dela upp allt som ligger i sånna där plast/frigolitkartonger (som kött bl.a.) i portionspåsar!
Hur stor frys har du då?
#1 det gjorde jag precis, slänge alla påsar och kartongar och har använd fryspåsar :D
#2 en tillsammans med kylskåpet (frys har 3 lådor)
3,Ja det är jättebra att göra så,vi köper ju 32kg varje månad ca,och har en liten frys på kylskåpet och en lite större nere,jag brukar dela av den nere till enbart deras sida så att säga
#4 just nu är 1 + 1/2 låda med hundmat… inte mycket plats för vår mat :P
vi har inte heller plats i lägenheten för en extra frys..
5,Men du vet också att det kan ligga i kylskåp i 3-4dygn utan att det blir förstört?
#6 inte riktigt vad jag läste på olika forumet, andra klarar bara 24 timmar. Det hjälper inte mycket då Niunia ska äta runt 500 gram varje dag - då försvinner bara en korv var fjärde dag. hjälper inte mycket :)
7,Ok då äter hon ju lite mindre än mina,självklart kan du ha det i kylen det har jag aldrig haft problem med,varken med nordic eller klassen.Lägg det frysta tillsammans i en plastpåse så tinar det ännu saktare.
Däremot fick jag se bilder på bravos mat efter ett dygn i kylen och det skulle jag inte ge mina
,jag har ju haft färskfoder och rå mat sen 1980-talet åt mina hundar,så jag tror jag vet vad jag talar om
.
#8 okej! jag läste på ett annat forum att varför skulle nordic klaras med inte andra :(
Hon är inte så stor vägen runt 10-12 kg
9,Precis som det finns sämre och bättre torrfoder,så ska man kolla upp även färskfoder,för det finns bättre och sämre även där
.
Om du då delar upp så du har för 4 dygn och lägger det i kylskåpet,så går det ju bra,vi tar upp 2 st och lägger i kylen för upptining varje gång,och våra delar på en halv sådan varje dag,och då blir det ju fyra dygn,och det är fortfarande fint,klassen klarar det också…..det har att göra med hur man hanterat köttet från fabriken,slarvigt hanterat så blir det härsket fortare.

#10 Det beror nog även lite på vilken temperatur man har i kylskåpet. Jag har +4 grader i mitt kylskåp och där klarade sig bravo burgarna upp till en vecka, men då tog det även ett par dagar innan de hade tinat helt då jag tog upp ett paket (8 burgare) i taget.
Men om man har högre temperatur så kanske köttet inte håller sig fräscht lika länge.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
11,Ja det kan det göra,själva har vi kylskåpet på trean
.
Köper någon av er genom en återförsäljare?
om någon gör det.. är det bara att gå in i butiken och köpa det då om återförsäljaren är en djur affär eller måste man beställa ?
#13 det finns alltid små mängder på djuraffärer men vill du kanske ha 16 kg så man får beställa innan :)
14# hur mycket är " små" mängder då? :P
15,Hittade du artikeln?.
Små mängder är nog typ 1-2 lådor beroende på vilken sort du köper.
Jag har ju en återförsäljare och ger mina Nordic,om du går in på länkarna som finns i artikeln så kan du själv kolla vad som passar dig.
Välkommen med flera frågor om du vill

Förskfoder?
Någon som vill inviga en nybörjare i detta? :-)
17 Jag har puttat upp min artikel,och fråga gärna mera om du vill sen
#16 nej för min den är smä mängden upp till 5 korvar som djuraffär har.. inte 1-2 lådor..
19,i den zooaffären jag köpte klass förut så hade dom lådvis,men det är nog i mån av plats och frys då.det bästa är ju att hitta en privat återförsäljare nära,det blir mera personligt,inte alla kör ju ut heller…
#20 jag hade en som kör ut mot 50 kr (det är typ 30-40 km mellan oss tror jag) men hon fick ett jobb och kan inte leverera nordic just nu fram till sommaren :(
21,Har du kollat hur det ser ut på klass hemsida då?,för bättre foder än det kan du inte få tag på,näst efter kommer ju nordic
#22 jag vågar inte byta :) min tik gillar inte allt :( men nordic älskar hon! så jag hittade en annan tillfälligt som tar nordic men då får jag prata med min kille och åka och hämta den 25
Jag ser bara två i Skåne men den ena har inte det längre :(
23,Tror nog hon käkar klass,men jag förstår jag fick ju byta till nordic när jag flyttade ner till Skåne också,för klassen finns inte just här.
Men för min del är det ingen fara nordic är ju som sagt på andra plats inom bra färskfoder,så jag är nöjd,jag har ju 4 mil att åka och hämta,men det gör jag bara 1 gång i månaden,så det går runt ändå
min närmaste åter försäljare var Jennys hund och katt i valbo och hon säljer hund och katt tillbehör.. det ligger ca. 4,5 mil ifrån. och åker buss förbi där från måndag till fredag varje vecka förutom när det är lov ;) så kanske ska svänga förbi där någon dag och fråga :P