Mindre möter större
I Juli kommer troligen svärföräldrarna hit upp med husvagn, min mans syster och svärmors hund. Fanny som hon heter har aldrig träffat våran Ludde.
Fanny är en blandis tik mellan Tollare och Golden och är cirka 40cm i mankhöjden och väger cirka 30kg. Ludde är 72 cm i manken och väger 45kg. Nu är det dock så att Fanny är lite reserverad mot stora hundar medan Ludde kan vara kaxig ibland. Vi kommer ta dem till en neutral mark dvs där Ludde aldrig varit där de kan få springa lösa och jaga varandra, ifall "koppelhälsningen" på parkeringen först går bra.
Men är det något jag bör tänka på vid just en "första-gången-träff"? Ludde är inte direkt den hunden som leker med andra hundar utan står mest och nosar på en annan hund, är han lös så står han bara stilla och tittar men jag hoppas på att Fanny kan få igång honom.
Bilden är på Fanny.
Det borde ju gå bra hon är ju en tik,jättebra att ni går iväg med dem och låter dem bekanta sig med varandra först…vad fin hon var
.
Det enda som kan ske är att tiken är för hård mot din hane,det ska man i så fall stävja direkt,annars kanske din blir rädd för tikar framåt…
#2 Jo det är klart dock är Fanny inte den som ger en näbb åt någon hund, hon har då aldrig gjort det i hela sitt liv men säga ifrån kan vara bra att hon gör då Ludde behöver veta sina gränser och inte vara i baken på en tik allt för mycket. 
Bara för att hon är mindre så upplever inte hundar henne som en mindre hund=mer kompis.
Jag tror inte det är något fel att hon kan säga ifrån hon är ju trots allt en tik. Och din hane så det går någ bra ni har bra planer så tror det går bra.
#4 Har inte sagt att Ludde skulle uppleva henne som liten men Fanny är dock reserverad mot hundar större än henne och Ludde har svårt för en del små hundar. specielt taxar.
3,Att hon säger ifrån är jättebra,men jag menar nu tikar som verkligen trycker ner och är riktigt elaka mot hanar,det verkar hon ju inte vara.
Aktiviteter kan du ju köra när dom lärt känna varandra lite mera,det kan i en del fall trigga till att dom blir oense,eftersom adrenalinet ligger högre när dom jobbar
.
Jättefin bild på henne
Hon låter som våran tjej, reserverad mot större hundar samt skälliga hundar spelar ingen roll vad det är för storlek. Säger ifrån då mer att säga till kom inte hít, men så kan vi stå-sitta lång tid med stor hund 2 m ifrån och hon gör inget bara struntar i att titta på den andre hunden. Och det är bra för då blir den andre mer nyfiken på bra sätt samtigig märker dom att hon inte utmanar :)