Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2523 ggr
Kickilu
0

Första mötet

Jag har nu träffat hunden som ska omplaceras. Skrev om mötet och hur det gick i den förra tråden "Ta en omplacering" . Vill gärna ha tips på hur man går tillväga fortsättningsvis eftersom Alfons tycker att hemmet är hans revir vilket jag förstår är naturligt.

Karizma
0

Hoppas du får bra tips då även chanels kompis är lite mitt mitt tänkande i sitt hem. Så här gör hanns matte för underlätta lite mer tar bort allt hans varenda pinal plockas bort, detta hjälper iaf lite. Vi går inte in dit innan det är undanplockat men han är lite markerande iaf.

spikes
0

Jag skrev även i den andra tråden,att hålla dottern borta eller nära dig,det är så lätt att hon får ett oskyldigt bett annars,men framförallt fortsätt med utevistelse först,och pröva om allt är lugnt att ta in dem,var bara noga med att dom accepterar varandras närvaro innan dom får gå in.

Kickilu
0

Det ska jag tänka på. Nu var inte tanken riktigt att de skulle in men jag hade ju förstås altandörren öppen eftersom det var fint väder. Det som var intressant att se var den yngre hundens kroppsspråk=väldigt tydligt. Har någon erfarehet av hur ofta/länge man kan få hålla på innan revirtänket minskar. Han har inget sånt mot mina föräldrars hund som är en hane men som är äldre än Alfons.

Karizma
0

3, antar dina föräldrar hade hunden innan du skaffa alfons? Så han fanns redan där.

Jag vet inte alls hur länge man ska vänta grannens hund är så här ännu och de har vart vänner i 3 mån+ lite till (har inte jätte kolla när de flytta in) Så det är någ olika hur dom är han har släppt in andra hundar innan men efter flytt vart han väl mer vaktig, han vaktar sina saker o sin matte.

Kickilu
0

#4 Jo så är det att mina föräldrar hade sin hund sedan tidigare. Han har aldrig haft det beteendet mot andra hundar i sitt hem så det verkar vara väldigt olika från hund till hund. Man känner sig vä lite otålig för man vill ju inte att det ska ta allt för länge för den "nya" hunden blir ju äldre och man vill ju forma den själv om du förstår vad jag menar.

Karizma
0

4, Sen är ju hundar ganska smarta grannens hund räknar inte in vårat hem som sitt fast han är här 3 dagar i veckan :) Och tror knappas han räknar att chanel ska få perm hem där heller därför är han lite så mot henne. Jag tor att har ni ett par möten till sen kan man någ göra en liten fika på altan o sen visa inne med. Gäller som Lena 2 säger man får läsa av lite kropspråk oxå :) tror inte det är så farligt detta utan han kanske kände lite att han skulle visa att han bor där o han ville markera det lite. Tror uppfödaren har bra tips oxå o ge live :)

spikes
0

Det där med att den ena är äldre är ju bra,men man ska ha i åtanke att den yngre kanske inte ger sig för den sakens skull,det kan ta olika lång tid…svårt att säga,vissa ggr kan det vara händelser som triggar igång ett gruff,bästa sättet är att alltid ha det lugnt första tiden,inte stimma runt och inte leka med dem inomhus,sen kan man börja lte försiktigt med att låta dem ha saker,men kolla upp hur det går.Det har att göra med att dom inte bott ihop sedan den ena var valp,därför är det inte säkert att den andra hanen alltid accepterar att bli tillsagd av en äldre hund(storebror),han ser den ju inte på samma sätt som om han skulle bott ihop från början.

Spike 12 år fick jag lära att inte ta Snoddens 8 år grejer hela tiden,Snodden är inte den som ger sig i första taget,så dom rök ihop för det en gång i början,men bägge lyssnade när jag sa att det räckte.

Idag leker dom med olika saker,men jag håller fortfarande ett öga på Spike för han försöker ibland att ta det Snodden har,men det räcker att jag höjer handen och säger nej åt honom,så vänder han i samma stund och hämtar en egen.

Kickilu
0

Tack för råd o tipsGlad Verkar inte helt enkelt fast det hade jag nog inte trott heller. En procedur som kan ta tid med andra ord.  Vi kommer nog att nöta på o träffas för uppfödaren vill inte lämna förrän det är lugnt. Känns bra tycker jag. Vi får se hur det går.

Kickilu
0

Kommer nog inte bli nåt med vovven jag är intresserad av. Har pratat en del med Alfons dagisföreståndare och även de jag går hundkurser för. De tror inte på teorin att träffas en gång i veckan för promenader och sedan släppas lösa på min tomt. Det är för sällan så Alfons kommer inte förstå att den andre hunden ska bo där. De tycker att man ska ha hunden en längre tid. Tyckte även det var fel av uppfödaren att ta tag i Alfons och trycka ned honom i golvet när han visade den nya yngre vovven att det är Alfons revir inne i huset. De menar att Alfons markerade och hade de fått fortsätta så skulle den yngre hunden visat underläge eftersom den har tydligt kroppsspråk o tydliga signaler. Vad tycker ni - rätt eller fel?

spikes
0

Ja alltså uppfödaren ska absolut inte trycka ner någon alls,det skulle varit du som sa till Alfons i så fall,men aldrig trycka ner.

Lite sällan är det,och det skulle ta längre tid för dem att acceptera varandra javisst är det så,Spike och Snodden träffades 1-2 ggr i månaden och det tog ett och ett halvt år för dem.

Det här med att den yngre skulle lagt sig,är i min värld enbart dravell,finns inget som säger att den yngre skulle visat underlägsenhet bara för det.Antingen accepterar dom varandra på deras villkor,eller så stämmer helt enkelt inte kemin ihop för dem.

Sen detta med att träffas på din tomt är uteslutet från början,det ska vara på neutral mark,och inte förrän man ser att dom accepterar varandra fullt ut kan man ta hem dem,tar man in dem innan dess får man göra som vi gjorde satte upp grindar och särade på dem när dom visade tendenser till gruff.

Vi hade ju på det viset ingen dörr stängd och hunden som var utanför grinden kunde vara med även om han inte kunde gå in i det rummet den andra var i.

Kickilu
0

10 Låter vettigt det du skriver. Uppfödaren är av en annan åsikt och ömkar mycket med sin hund så jag har nog insett att det är dömt att misslyckas. Det är bara att ge sig till tåls och tids nog kanske man hittar en vovve + ägare där det funkar.

spikes
0

11,Tycker jag låter vettigtFlört.

Karizma
0

11, nämen oj ja det var inte bra att hon tryckte ner din Alfons… Helt fel vart det då. Själv hade jag blivit arg på den personen som trycker ner min hund ja jädrar i havet hade blivit livat här.

Kickilu
0

13 Ja det kändes inte bra speciellt med tanke på att han varit så skeptisk o osäker av sig. Jag mår nog mer dåligt av den situationen nu i efterhand då jag tycker hon gjorde så fel.

Karizma
0

14, Gå inte o grubbla på det för då kan han kanske känna av att något är det matte funderar på. :) Hundar känner av så lätt hur man mår.