fästingar
ursch, nu har dom hemska krypen vaknat
Har redan plockat två på Malou och en på Viggo.
Vad brukar du ha mot fästingar, och hur funkar det?
vet inte vad vi ska sattsa på i år, Viggo fick jättemånga fästingar förra året och reagerade inge bra på halsbandet.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Jepp fy och tvi
, jag plockade 4 sammanlagt på mina för 2 veckor sedan,och då åkte prob deo på,men det vet jag inte om du är intresserad av eftersom du har en ljus hund,det färgar lite svart eftersom det är beserat på tjära.
Men sen finns ju hopp off som jag hade förut,det tillsätter man i maten och funkar bra tycker jag,du gör rätt i att inte ha halsband från apoteket,jag vet många hundar som fait illa av dem.
hopp off, det har jag inte hört om förut, det måste jag kolla upp 
Jag tycker det är jätteläskigt med alla gifter och allt vad det är, Malou fick droppar ett år och blev alldeles konstig, halsbandet går ju i allafall att ta av. Dobby brukar få ha örthalsband, han får inte alls mycket fästingar, men Viggo får så himla många att jag måste prova nåt annat 
Har också plockat tre äckliga kryp på Silver. 
Jag har beställt ett örthalsband på nätet som jag ska testa. I fjol hade jag fontline.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
läste nu om hopoff att det är vitlöksbaserat, är det verkligen så bra?
#3 vart har du beställt örthalsband? Kom på att dom får väl inte sälja det längre(?) och skulle behöva få tag i ett till Dobby…
# 4 grand-prix.se
#5 är det det här ? 
# 6 Yes.
4,Ja det är jättebra,skillnad å vitlöks baserat och ren vitlök,det är ju även en tillskott i maten,och mina hundar älskade det 

Hmm, någon som har erfarenhet av såna örthalsband som #6 länkar till?
Undrar vad man ska ta till för medel detta år, förra året hade jag frontline, men eftersom jag har en långhårsras som måste badas varannan vecka, känner jag att det är ganska onödigt o "dränka" honom i frontline efter varje bad ca var 14:e dag. 
/ Bella
#8 jahaa, jag trodde det var samma sak
Ska nog prova det om jag hittar det, vet du om man kan kombinera det med andra medel, typ örthalsband?
10,Ja det kan du ingen fara
Köpt nåt pulver i djuraffären som innehåller bl.a. vitlök som ska strös på maten….. Utvärdering kommer framöver ;)
"En stund i taget - här & nu"

Fick för mig att förra hunden blev dålig av halsbandet så jag köpte Frontline på apoteket i år. Där blev jag rekommenderad det av en som hade hund själv. Hon sa att dropparna var bättre än halsbandet och hon gjorde paus mellan tuberna tills hon såg första fästingen igen. Då tog hon nästa tub. Detta för att hunden skulle få vila emellan.
Då min hund har en enorm päls var jag lite undrande men det skulle inte vara några problem sa hon. Det var det. Jag tror inte mycket kom där det skulle av tubens innehåll.
När jag frågade veterinären sa han att det var dumt att vänta mellan tuberna för då var ju hunden redan biten av en fästing och då kunde ju skadan redan vara skedd. Han tyckte att halsbandet var bättre då hunden har tjock päls och måste badas då och då. Och om han badar i sjön går ju halsbandet att ta av.
För övrigt sa han att dropparna och halsbandet fungerara på samma sätt. Det går in i fettet under huden och fördelas jämt över kroppen. Frontline är dessutom dyrare och en förpackning räcker inte över hela säsongen.
Jag ångrar mitt köp och kommer att köpa ett halsband för att vara på säkra sidan. Jag vill ju inte ha en hund som blir sjuk av fästingbett.
>>>Malum domesticum<<<
Jag ska köpa scalibor och testa på hunden. Men ska låta det ligga ute några dygn innan jag sätter på det så det starkaste i början försvinner.
Men har tänkt på en sak.. Det står att scalibor inte får användas på katt. Om man har katt också, gör det något om dom kommer i kontakt med varrandra? Det händer inte så ofta men ibland. Altså om hund och katt kommer i kontakt.
#15 Dom är inte vänner, så jag tror inte det kommer hända ;) Men då vet jag att det inte är någon fara.
Jag köpte örthalsbandet på nätet och skulle testa. Silver for som en galning på mattorna och gned halsen. Efter att han hållt på så i fyra timmar åkte det bort.
Sen har han ju nästan aldrig halsband på sig heller, så det borde jag ju tänkt på innan att han inte skulle gilla ha ett sånt runt halsen dygnet runt, som dessutom luktar så starkt.
Det luktar som någon form av mentol.
La det i en plastpåse och förslöt väl, men hela skåpet luktar i alla fall.
Så det fick bli apoteket och fontline.
#18 Lägg ut det i minst 24 timmar innan du sätter på det. Så det starka hinner försvinna. Så behöver man oftat göra med alla olika sorters fästinghalsband.

Hej!
Jag använder homeopatmedlet Ledum till mina hundar. Antingen kan man ge dom det förebyggande, där går meningarna i sär om hur effektivt det är, men jag tycker att mina hundar får färre fästingar.
Eller så kan du ge det om hunden fått kraftiga fästingangrepp eller om det är rött och irriterat runt bettområdet. Det förhindrar fästingburna sjukdomar effektivt.
Vi väljer Frontline på våra hundar. Tycker det har fungerat bra. Jag tar hellre biverkning på medlet än obotlig fästingsjukdom. Men det är vårt val.
Förut har vi haft Exspot på schäfern utan problem men i år blir det Frontline då det verkar bättre på alla sätt.
#18 ojdå, då kanske jag inte ska beställa det. Vad tråkigt att det blev så
Fast Dobby är ju iofs van vid örthalsband, men dom brukar lukta citron. Vet inte om det går att få tag på dom dock så jag får kanske prova det där endå.
Jag rekomenderar varken frontline eller scalibor,har sett för många hundar som tappat päls och även fått nervskador av det,det finns ju en anledning till att man ska ta av det vid bad i sjö tex

#21 Med homeopati kan man bota både Borrelia och Ehrlichios. Ville bara nämna det 
24,Det låter ju bra,men hur gör man för att hålla dem borta från hunden?…nyfiken fråga bara

Kan någon förklara för mig varför man ska droppa ex Frontline-dropparna i nacken på hunden där pälsen är som tjockast och det är svårast att komma åt. Varför kan man inte sätta dem någonstans där det inte är så mycket hår på hunden?
>>>Malum domesticum<<<
För att det ska fördelas jämt med värmen i hundens hud,värmen hos en hund sprider sig därifrån

Aha! Då vet jag. Tack för hjälpen.
>>>Malum domesticum<<<
28,Så lite så
# 24: tar hemskt gärna mer info om detta :-)

#30 Jag har just lagt ut en artikel på sheltie.ifokus om akutbehandling med homeopati.
Där står bland annat om medlet Ledum som är just mot fästingar
Läs gärna där och fråga på om du vill veta mer!
31,Ok tack för infot
,men det skulle vara kul om du kunde i alla fall skriva lite även här om vad Ledum är för något
vad tror ni om sånt här
Har ingenting mot fästingar. Ludde har aldrig haft en enda fästing på sig i hela sitt liv. Men mot min Collie jag tidigare hade så hade vi ett fästinghalsband och det fungerade ypperligt bra.
33,har ingen erfarenhet av det,men hoppas någon annan kanske har det?..
jag använder frontline, eller jag börja använda det för 5 dagar sen 
haha, :p har inte använt något innan eftersom mina hundar inte brukar få mycket fästingar men nu har det ju stått om hur mycket fästing det kommer va osv..

#32 Nu har jag skrivit en ny tråd där jag förklarar lite om Ledum, Ledum mot fästingar heter tråden. Tänkte det var enklare att hitta om jag gjorde så. Läs och fråga gärna om du vill veta mer