Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1593 ggr
Kickilu
0

Ta en omplacering

Hej! Jag har fått en förfrågan om att ta en omplaceringshund, uppfödaren har köpt tilllbaka valpen efter 3 mån. Den är nu 10 mån. Vad bör man tänka på? För och nackdelar. Bästa sättet att introducera den nya med den hund jag redan har? Tacksam för tips. Har ej bestämt mig än men det är helt klart intressant. Uppfödaren vill ha en lång övergång så vovven hinner lära känna mig och mitt hem vilket jag tycker låter bra.

Karizma
0

Jag tycker du ska åka o hälsa på hunden först utan din hund kolla lite vad du tycker om hunden. Tycker du om den så ta en dag ni träffas neotralt gärna hundvänligt :) Är din hund bra med andra hundar så går det någ bra.

Vi har omplaceringshund det bästa vi kunde skaffa oss pga ville ha lite mer kött på benen hur det är att ha hund. Del jobb får mna räkna med vet inte hur denna hund har haft det 10mån är ju unghund o lättare att forma lite. Men kemin ska ju passa för alla så det klickar fint :)

men jag tycker du ska åka o hälsa på hunden iaf :) Man vet ju aldrig kanske är det eran hund nr 2 som väntar ;)

[Sandraaa]
0

Det bästa är att ta hundarna på en promenad och sedan bara gå in. Det brukar funka väldigt bra :)

spikes
0

0,Jag skulle åka dit och träffa hunden först helt själv några ggr,även ta reda på hur hunden haft det sedan innan,annars tycker jag uppfödaren verkar seriös,detta är inget som går på en vecka.

2,Javisst är det bra att ta en prommis och låta dem gå in sen,men man måste kunna avläsa om dom accepterat varandra först,finns fall där kemin inte funkar mellan 2 hundar,och då kan det bli ett jäkla slagsmål inomhus.

Kickilu
0

#1 Jag har träffat hunden som verkar väldigt go.

Den har inte farit illa hos de första köparna men de kom på efter tre månader att det var jobbigt för hunden behövde gå ut flera gånger om dagen. Lite nonchalanta var de dock för de hade låtit valpen leka med en större hund och den skadade då tassen. De åkte aldrig till veterinären utan det fick uppfödaren göra när hon hämtat hem den igen och såg att den halta. Hade då gått tre veckor. Den är genomgången och röntgad och det är bra igen.

Min tanke var att kanske träffas ute hemma hos mig där jag kan ha Alfons lös när de möts.

Är det att rekomendera att kastrera den nye hunden? Vad har ni för erfarenheter? Alfons är 4 år i höst. En del säger att det kan bli bråk när unghunden blir äldre.

Karizma
0

4, Då tycker jag din hund kan träffa honom o se hur dom funkar. Själv vet jag flera som har hanar som funkar bra det är ju 3 år mellan din o denna så då bör det gå bra.

3, har 2 hanar hon kan säkert ge bra tips ang hanhundar.

spikes
0

4,Jag har ju haft både 2-3 och fyra hanar samtidigt av olika ras sedan 1991 närmare bestämtGlad.

Vad man allra först ska komma ihåg är att 2 friska hanar slåss aldrig på liv och död,vilket 2 tikar kan göra.

Mina hanar under åren har haft olika bakgrund, dom som funnits hos mig sen valp och dom som kommit som omplaceringar och varit rejält misshandlade.

Att kastrera ena hanen löser inga problem,dessa löser man själv,i så fall ska det finnas en medicinsk orsak till en kastrering.

Börja aldrig med att låta dem träffas på ett ställe som någon av dem känner sig hemma på,ta koppel promenader på neutral plats för bägge,låt dem på det sättet i lugn och ro bara låta dem få acceptera varandras närvaro på det sättet.

När man ser att hundarna gör det så kan man prova släppa fram ,funkar det så släpp dem lösa,annars är det flera promenader som gäller,för då är det för tidigt ännu.

Spike och Snodden jag har nu,var allt annat än sams från början,

Så där gällde det att aldrig träffas för dom på känd mark,inomhus hade vi grind när vi samlades i ett rum,minsta lilla stim o tjo kunde utlösa att Spike vaktade husse och Snodden vaktade matte.

Sen var det träning som gällde,1 vecka tog det,sedan kunde jag ta bägge och dom gick sida vid sida i koppel utan att gruffa,så det är små steg från början.

Att en äldre hane säger till en yngre på rätt sätt när den är i slyngel perioden är bara bra,det låter mer än vad det är,men man har mycket tillbaka av att ha en äldre hane,som kan visa de yngre hur språket från hundar ska tydas,då behöver man inte träna in det.

AnnL härinne har ju mött min Snodden några ggr,och lille Silver är i en slyngelperiod just nu,men han fattar galoppen genast om Snodden kommer,man vinner massor på det.

En hane som är jättego mot människan kan förvandlas till ett monster vid hundmöten,så det gäller att skynda långsamt.

Hoppas du fick lite tips som du kan använda….Glad

Kickilu
0

# 6 Tack det var många bra tips tycker jag. Tror inte det blir problem. Alfons går ju på dagis och promenerar dagligen med ett gäng hundar av olika kön. Visst finns det dem han inte gillar men det kan lika väl vara en tik. Eftersom denna är så ung och dessutom bor ihop med fler hundar av båda könen idag och har inte varit med om några obehag med andra hundar så är han vänligt inställd.

Ska börja med att träffas så får vi se hur det utveckals. Det är ju en del praktiska saker som måste lösas som större bil t ex. Alfons tar ju inte så stor plats men det gör ju den andre vovven eftersom han är större.

spikes
0

7,Det går säkert braFlört,men håll ögonen öppna det är stor skillnad att träffa en ny hane än dom han träffat innanGlad

Kickilu
0

8 Ja det förstår jag och speciellt eftersom han haft lite otur med andra hundar så vill jag vara extra försiktig.

spikes
0

9,Ja det gör du klokt iFlört

Kickilu
0

På söndag ska vi ut och promenera med vovvarna så får vi se hur det hela utvecklas. Ska bli så spännande Glad

spikes
0

11,Skoj berätta hur det går för erGlad

Kickilu
0
#12 Ja men det ska jag göra. Detta är en första kontakt sedan är det mycket som ska stämma för oss båda två om det ska bli någon affär. Men helt klart är det så spännande.
Karizma
0

13, Åh vad kul :) hoppas det klickar fint. o skriv hur det gick med :)

Kickilu
0

Nu har vi träffat den tilltänkta vovven i tre timmar under gårdagen. Uppfödaren kom med honom o hans mamma. Vi började att gå en promenad med alla hundarna och det gick jättebra. De nosade lite på varandra och Alfons var så glad. När vi kom tillbaka så släppte vi Álfons med vovven på min tomt så de fick hälsa. Mamman satt då i bilen. Det var frid och fröjd ända tills de sprang in och min dotter klappade den andre hunden. Då flög Alfons på honom men det gick bra. Vi fokserade på att vara ute sedan. Den nye blev lite tillbakadragen så efter en stund hämtade uppfödaren hans mamma så han skulle få lite bättre mod. De tre sprang runt och hade rätt roligt ihop så det känns bra. Vi ska träffas med jämna mellanrum nu så Alfons o han får en bra möjlighet att lära känna varandra. Hon släpper ej hunden förrän allt är lugnt med Alfons. Han vakar ju lite över sitt revir så här i början vilket jag förstår är helt naturligt.

Jag känner i varje fall att denna vovve går rakt in i mitt hjärta och är på sikt en bra kompis till Alfons.

Fortsättning följer…..

spikes
0

15,Låter helt normalt för mig,bra att mamma kunde vara med och bringa reda i virrvarret också…och framförallt så märks det är en seriös uppfödareFlört.

Tips försök håll din dotter lite borta till en början,det är ju för Alfons en i familjen,och hon kan ju om det vill sig illa få ett bett,fast det inte är meningenFlört

Karizma
0

15, Det där känner jag igen att de skyddar lite extra barnen, så gör våran hund med även för sin kompis han ska minnan veta att Ada är hennes lillmatte inte hans, igen gruff har hänt men hon markerar lite. Låter som är jätte bra uppfödare som vet hur viktigt det är med omplacera hunden när allt verkar bra :)