Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1435 ggr
Morotter
0

Kräks

Precis nu kräktes min 3½ månaders labbe upp sin mat som han åt för 2 timmar sedan. Den såg ut precis som när han åt den… Det här har hänt en gång tidigare, för ca en vecka sedan.

Vad beror det på och vad ska jag göra om det händer igen?

Tofu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ätit för fort och glupskt?Maten för kall eller varm?Om det är torrfoder, tänk på att blöta upp den först.Att maten inte har ändrat form, kan tyda på matsmältningsbesvär.Ge mindre mängder och läs på förpackningen-innehållet.Det finns foder för hundar som har besvär av mat.Den är ju ännu "unge".Prova att blanda lite..lite naturell yoghurth i maten.Hunden bör vila på lugn plats då den ätit, inte hoppa och skutta eller tugga på ben-sånt.Kan ha slapp magmun och lätt för att få upp allt igen?Cool

Karizma
0

Kan vara så att han slänger i sig maten snabbt? Blötlägger du fodret eller ger du det torrt? Är det torrfoder?

spikes
0

Ge den absolut inte yogurt!,syran i den kan få den att spy.

Jag frågar som2 är det torrfoder du ger?,uppblött eller torrt?.

Du har ju en labbe valp och dom brukar vara glupska,om du ger maten i omgångar så lär den sig att inte vräka i sig maten till slut,det är ingen fara om det händer så sällan,och maten har i stort sett bara varit nere och vänt upp igen,så brukar det bli om dom käkar för fort.Och då brukar dom äta upp det dom har spytt upp också.

En annan anledning kan vara att den behöver avmaskas,det finns maskprov att köpa på Apoteket,för man ska inte avmaska om man inte är säker på att det är mask.

Morotter
0

Han får uppblött torrfoder fyra gånger om dagen. Så det är inte så mycket han får åt gången. De gånger han kräkts har det ju varit 2 timmar efter det att han ätit så det känns som en sen reaktion på att ha ätit för snabbt? Sedan så tycker jag inte att han kastar i sig maten, men visst går det ganska fort för honom att äta upp.

Nu idag när han fick upp maten blev han skrämd precis innan. Kanske var det det som fick honom att kräkas?

spikes
0

4,Men då skulle jag föreslå att du kollar om han har mask.,och har han inte det så kontakta vet.

Det är svårt att avgöra om det var för att han blev skrämd,jag tycker inte det låter troligt.

Morotter
0

Ok då fixar jag ett maskprov. Men är det ovanligt att Valpar kräks två gånger under så pass lång tid?

spikes
0

6,Du menar lång tid mellan gångerna han spyr?,i så fall så är det inte ovanligt,men man bör ta reda på varförFlört

Karizma
0

6, kanske valpen ätit något ute, typ ogräs,gräs? Våran tik kräks när hon hjälper matte med rensa ogräs. Kan vara så enkelt med, eller mask. Är han pigg o arlert så tror jag inte det är fara med honom men hör du med vetrinären. Ser att du har häst han har inte följt med till stallet hittat hästbajs eller rester efter hovarna det kräks våran hund av oxå (hovar allså)

Morotter
0

Jo han är med i stallet och då slinker det ner lite skit Flört Han har dock inte varit i stallet de gångerna då han kräkts. Däremot så äter han även lite kaninpluttar i trädgården och det kanske var det som fått honom att kräkas då.