Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1848 ggr
[oboybabe]
0

Kamphund.

_Måste få skriva av mig lite. Jag har en blandis hane på 1 år (Amerikansk bulldog/Am Staff). Folk går omvägar och frågar mig om det är en s.k kamphund. Blir lite smått ledsen och min mamma och syster tar avstånd fast även dom har hund. Mamma kommer lämna hundarna hemma (Yorkshire terrier/Chihuahua) om dom ska komma och hälsa på och ska jag till min syster får inte hunden följa med hon har 2 wachtlar för att min hund är av rasen som får enklare utfall. Det är 40 mil till min familj. Är jag i centrum går folk i halvcirklar förbi hunden och man blir så less när folk dömmer alla hundar av dessa raser. Om jag knyter hunden utanför ica gråter han efter mig eller min sambo och han ylar och skiter i allt som går förbi men då är han aggresiv menar folk på. Ush jag blir så nedstämd när folk tror att min bebis är farlig bara för han är av just dom raserna han här.
_

[oboybabe]
0

Oj såg att jag hamnade i fel kategori.

[oboybabe]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Keso

[oboybabe]
0

Keso igen

Morotter
0

Förstår att du inte tycker att det är roligt. Jag skulle iofs uppskatta om folk höll sig på sin kant ibland och inte alltid slängde sig över min labbevalp…

Kanske du ska prova att byta bort döskallen på halsbandet mot något som ger en bättre signal?

[oboybabe]
0

:)

[oboybabe]
0

Haha han har faktisk sele nu mera det är om han är på bakgården han har halsbandet. Jo antingen är dom för söta att folk blir ohyffsade och kastar sig fram eller så är dom för fördomsfulla och pekar.

Karizma
0

tycker det är lite synd att din mamma o syster tar avstånd. Själv har jag en släkting som äger amstuff o hon har märkt samma sak. Mycket synd… Men är man lite hundkännare ser man om en hund är okej med :) ser flera snälla hundraser som är agrisiva som tusan vid hundmöte mm dotterna vart påflugen av en new founland o dom är ju kända för sin snällhet annars. Så just ras spelar ingen roll :) söt hund har du iaf

[oboybabe]
0

Ja dom är ju som alla andra hundar.. Tack :)

Karizma
0

8,Sen bry dig inte om att folk tar omvägar njut att ha en fri väg att gå på Flört Själv har jag en hund som är lite mer osäker mot hundar snäll men vill inte hälsa på alla, då hon ser söt ut så stannar gärna hundägare för att hälsa. Jag får säga ne vi är inte intresserade av att häsla vissa vill hon hälsa på och då är det ok men inte ofta det inträffar. Så det finns baksida med på att folk tyckerm an har söt hund=snäll o glad mot hundar. Många har fattat att vi inte stannar för hälsa o går vidare iaf

spikes
0

Bry dig inte om vad folk säger,men jag undrar varför du binder hunden utanför ica?,där om någonstans kan den bli utsatt för skada,det skulle jag aldrig göra med någon hundras,hunden kan vara hemma om man ska handla,eller så har man någon med sig som kan vara med hunden den stunden.

Jillsan4
0

Usch blir så irriterad på folk som inte vet bättre. Alla hundar kan bita. Statestiken visar att golden biter oftast. Säger som alla andra bry dig inte om dom

Karizma
0

10, gav bra tips där o det gäller alla vovvar, folk tar allt de kommer över o tro mig slår hundar med…

[oboybabe]
0

Jo fast jag går ju inte direkt till ica för att handla och tar med mig hunden så klart utan mer om man har vart ute på en långpromis och känner något sug eller kommer på något man måste ha ..

pimmi
0

Jag kan erkänna att jag är en av dem som håller mig undan för raser av den typ du har. Detta gör jag av erfarenhet. Där jag bor är det gott om dem. Har råkat ut för 3 attacker på mina hundar varav 2 var nära döden. 

En gång var det en tik som vi promenerat med i 2 år, underbar hund och ansvarsfull matte. Men om det väl klickar så blir följderna stora. Så nu får ni ha tålamod med att jag väljer att hålla mig på min kant, även om hunden är världens snällaste och aldrig har gjort något illa.

Tycker att det är min rättighet och vill ha respekt för detta beslut utan att vara en grinig kärring.

Cool

[oboybabe]
0

Jo självklart men tycker inte hela rasen ska få en törn bara för att några hundar blir sura för då är det många raser jag skulle dömma ut som ex. rotweiler som har hoppat på min hund dock ingen ansvarsfull ägare.  Min hund var kopplad men inte hans och hade inte ens kopperl med sig. Men som sagt tycker det är tråkigt att rasen blir dömd pga någon/några hundar inte beter sig för isf är det inga många raser jag skulle tycka om men alla är vi olika ;)

spikes
0

Själv gillar jag inte ordet kamphund,alla hundar kan bli kamphundar i fel händer,bättre att skriva rasens namnFlört

pimmi
0

Jag dömer inte ut någon ras, jag väljer bara att hålla mig på säkert avstånd. Eller ska jag chansa för att tänka på hundägarens känslor…..nej.

Glad

[oboybabe]
0

Nej men tycker fortf att man inte ska döma ut en hel ras bara för att vissa hundar är dumma och jag bryr mig inte vad människor gör för "mattes" skull det bryr jag mig inte om det jag bryr mig om är hunden. Tycker fortf att den blir utdömd fortare än alla andra raser som sagt skulle jag dömma ut en hel ras p.g.a 1-3 hundar av samma ras hoppat på mig eller gjort utfall skulle det inte vara många raser jag skulle tycka om.

spikes
0

18,Men samtidigt tänker jag så här att,alla som har en ras som du och som kallar sin ras för kamphund,dömer ju på ett sätt ut sin egen ras,eftersom just kamphund är ett så samlat dumt begrepp både privat och inom media,så det bästa vore att nämna dem för den rasen den här,precis som vilken ras som helst.

Freke
0

Kan bara hålla med Spikes.

Borde finnas ett bättre namna för dessa hundar.. men vad ska jag säga som har en mördarhund, enl. Uppdrag Granskning.. Konstigt dock att dessa hundar inte har mördat någon i Sverige???

Och om vi applicerar samma benämning på folk… Hur mycket fördomar dra man fram då? och gisses vad man kommer att bli dömd för rasism

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

20,Ja precis man ska ju tala om sin ras namn som vilken ras som helst,annars är man ju själv med och blåser upp diskussionen.

Jag har en himla respekt för Kelpies,för jag blev illa biten av en lös sådan i en utställningsring,men inte sjutton kallar jag den för mördar hund eller kamphund för det,det är en Kelpie och kan inte inte dömas för att matte var dum i *******.

[oboybabe]
0

Nej verkligen inte.. Jag säger inte att min ras är en kamphund men att alla andra gör det så det där var fel .. Utan min familj säger att min hund är en kamphund absolut inte jag. Jag har aldrig dömt ut någon ras eller kallat en viss ras för kamphund. Min titel på den här tråden har enbart med att alla dömmer ut honom som kamphund.

EmmaVarg
0

åh gud va söt den var Oskyldig

tkr inte du ska bry dig så mycket om vad andra "säger" .. men du kan ju alltid köpa ett halsband där de står har ja sett typ " jag är inte så farlig som jag ser ut" osv :p  några grannar har också såna hundar, och jag brukar passa en ibland som är jättesnäll men man hör att folk viskar "kolla kamphunden" efter den när man är ute på promenad.. :/

vill ha en sån hund men mamma avskyr dom o säger att det är nog med våra två andra små hundar. . . :p

haha men klart ska man köpa en när man flyttar hemifrån ^^

[oboybabe]
0

#23 Ja han e jätte fin han är min ögonsten och jag bryr mig inte mkt över vad folk säger men när det är min familj så är det ju klart att man bryr sig. Sen köper ju jag koppel m.m så han ser så snäll ut som det bara går  ;)