Hjälp med hundval
Hoppas på lite tips och funderingar från er! :)
Nu har jag flyttat upp dit jag skulle och funderar på en hund framåt sommaren/hösten.
Pga. en tragisk omlacering jag tog åt mig tidigare är jag extremt noga med att det blir rätt hund för mig, och att jag inte tar mig vatten över huvudet. Jag söker därför också endast renrasig hund.
Det jag kan erbjuda är förutom vanliga promenader och lek är: cykling, jag vill lära mig spåra och vanlig hobbyträning inom lydnad. Hunden ska vara med mig i stallet och vara med när jag kör hästen så jaktinstinkten får inte vara stor.
Hur stor/arbetsvillig hund krävs för att den ska orka vara med en timme eller två på tur 3-4 gånger i veckan? Rasen i sig ska vara glad och vilja vara med på allt, men inte behöva vara med på allt. Förstår ni? :)
Kom gärna med förslag. Det är så svårt att veta om det är ett "slött" hem jag erbjuder, eller väldigt aktivt. Så, tips gärna.
Har funderat på sheltie, men är osäker på om de orkar hänga med på så långa sträckor. Labrador, golden, terv (tyvärr är de kanske lite för aktiva) men jag tar gärna emot massor med förslag att kika på.
Jag ska försöka hitta en vuxen omplacering, värt att nämna.
Dalmatiner? Vissligen kräver lite men de följer bra med hästen tycker jag dok ska man ha en väl dresserad hund om den ska gå lös o ha hästvett för inte skrämma eller bli skadad själv :) Ras är svårt för man kan itne säga den passar dig alla hundar är olika inte bara rasen som är sådan. Hoppas du fattar vad jag menar :D som jag har terrier blandras är kolugn inte som en terrier o säker inget skällig eller något. In på olika rassidor o kolla är väl mitt råd, o varför just renrasig? Avla?ställa ut? tävla? fattar inte vitsen med just renras?
Långhårig collie,den är snabb att lära och en allorund hund.

Jag vill enbart ha renras för jag vill veta vad jag har för hund bakom mig.
Långhårig collie har jag funderat på, hur funkar de med det sociala ?
Har planer på att gå en vårdhundsutbildning.
Dom funkar hur bra som helst med rätt inlärning,har haft collie nu sedan 1991,och en på 80-talet,och flera andra raser i och för sig,men collien är den som är mest följsam och vill jobba,samtidigt som den inte klättrar på väggarna om den,får ta det lugnt ibland.
Jag har vallat,tävlat Agility,tävlat i lydnad osv en av dem var även sökhund på kantareller,Snodden som jag har nu har jobbat med multihandikappade ungdomar när han var i värsta trotset,så nog kan man ha dem till allt.
Lär man in vallningen rätt så har du dessutom enhund som vallar när det behövs,men som även kan släppa det om det behövs.
Jag puttar upp min tråd jag har härinne,där kan du läsa om Snodden och hans arbete
Schäfrar är väldigt trevliga och roliga hundar.

Cillie röstar jag också för.. Annars är en bra schäfer ett tips också.
Aldrig haft problem med våra schäfrar, de har accepterat en vilodag då och då..
6,Du menar collie va?