Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 2345 ggr
spikes
0

Dyrt och billigt foder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många tror att det är dyrare att ha ett bra färskfoder än ett torrfoder,vad tror ni ?,Och vad grundar ni eran tro på?.

willowpysen
0

Har man ett foder som man märker att hunden mår bra på, så gör det inget om det kostar extra. Förmodligen "tjänar man in" de pengarna igen på att ha en pigg och frisk hund. Jag skulle nog själv få dyrare levnadskostnader i form av sjukskrivning och läkarbesök mm. om jag hade snålat på min egen mat och levt på snabbnudlar vareviga dag ;)

Mvh/ Willmas matte Skrattande

"En stund i taget - här & nu"

Karizma
0

Menar du om man gämnför med torrfoder? Jag har gett Chanel billigt foder i början pga hon åt det när vi skaffa henne, men då hennes mage var hård och så sluta hon äta. Vi bytte till RC då gilla hon detta foder i 2 mån sen samma sak vägra äta mer lr mindre.

Bytte till färskfoder men tyvärr strula vårat foderköp så fick bli sista altv av färskfoder Bravo. Nu gillar hon detta foder o dåligt med återförsäljare 10 mil tur-retur för att köpa det andra men de hade inte något hemma när vi kom.

Men det är billigare o äta färskfoder iaf för våran del skulle vi köpa Klass som kostar lite till är det iaf billigare än torrfoder. Sen vill jag någ säga fördelarna med färskfoder är flera del är våran tjej piggare därmed gladare, hon är bättre i pälsen finare o inte mjällig. Jag ska iaf ringa o beställa annat foder för jag är inte helt nöjd med Bravo, men ska garantera mig att foder finns hemma då vi kommer iaf :)

spikes
0

1,Så sant.

2,Jag så menade jag lade till det i texten ocksåFlört.

Hoppas flera vill och kan svara på mina frågor i inlägg 0,för det skulle vara intressant att veta hur folk tänker angående detta,jag möts ofta av folk som tror att färskfoder är bland det dyraste man kan utfodra sin hund med.

LinnSam
0

Jag vet av erfarenhet att färskfoder är billigare i längden.

fridaas
0

Jag hade Doggy till Celine, för det var det hon åt i förra hemmet. Kollar man på hur hennes mage var, hur pälsen var och hur den är nu när hon äter färskfoder, så nej det är verkligen inte billigare med torrfoder!
Dock så missade jag ytterligare en gång att beställa Nordic till henne, så nu äter hon Bravo, vilket är lite dyrare och hon funkar inte lika bra på det. Men det får gå tills nästa Nordicleverans.

När hon åt Doggy var hon hur lös i magen som helst, bara rann ur henne vissa dagar och ibland var hon jättehård och bajsade minst 10ggr/dag. Hennes päls var även grå, matt och hon fällde så in i..

Med Nordic, blev hennes mage normal efter två dagar, hon bajsar bara 3ggr/dag, fäller inte lika mkt även om det är massvis fortfrande men har man dalmatiner så har man, men hennes päls är glansigare och vit nu.

Med Bravo, så bajsar hon 4-6ggr/dag och hon verkar inte tycka att det är lika gott som nordic, men hennes päls är fortfarande vit och glansig.

Sen har vi även testat Nuttra Nuggets, men då flippade hennes mage på en gång och hon blev röd i alla veck och kliade sig något enormt, så något i det fodret är hon allergisk emot.. troligtvis kycklingen..

Men summan av kardemumman, färskfoder är billigare!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Karizma
0

3 snacka om blind jag missa helt att det stog torrfoder men fick ju med den biten iaf i mitt inlägg :D och svaret är nej det är inte dyrare att äta färskfoder vi hamnar på samma prislapp här per mån fast sparar någ in lite då jag tror de håller sig friskare längre. :)

spikes
0

6,Haha nej du såg inte fel första gången,utan jag lade till det i texten efter att du frågadeSkrattande

vickan1976
0

Jag använder fäskfoder nu, så det kostar in ca 18 kr /veckan eftersom min hund bara äter ca 1 kg /V.

På bilden leker kon med katten :)

[oboybabe]
0

Jag anväder torrfoder till min hund allt annat har inte fungerat för hans mage. Har även kört dyrare foder där med som ex eukanuba osv. men det är doggy som gäller.

Karizma
0

8, söt bild "monsterkatten äter upp hunden"

willowpysen
0

Vet inte ens vad jag lägger i månadskostnad på Willmas mat, jag kör BARF och ibland köper jag klass färskfoder, fast det var ett litet tag sen nu. Hon är så blank och fin i pälsen, tänderna rena och fina och bra i magen, små fina fasta korvar som är lätta att plocka upp Cool. När hon kom till oss var hon näst intill mager och har nu gått upp ca. 3-4kg och är hur fin som helst, nu är hon lagom i hullet och behöver varken bli större eller mindre Glad.

"En stund i taget - här & nu"

spikes
0

9,Har du prövat färskfoder?, och i så falla vilken sort?

[oboybabe]
0

Jag har inte haft honom mer än en månad så det är förra ägaren som har gett mig foderhistoriken. Vi är hans fjärde hem (han är 1 år) Hans andra hem gav honom färskfoder och hade tydligen inte funkat bra. Han är väldigt väldigt känslig med maten vilket jag också har märkt. Men sorter har jag ingen aning om vad han har fått.

AnnL
0

Vet inte hur mycket billigare färskfoder är jämfört med torrfoder. Men helt klart är färskfoder billigare.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Veero
0

Våran hund tröttnar snabbt och föredrar torrfoder av kattmat :/ Han äter alltid upp kattens när han åker hem till mamma, men vi har bytt foder flera gånger och han tröttnar så snabbt och vi har inte riktigt hitta fodret han vill ha Obestämd

Går det bra att ge en 1åring valpfoder? För det verkar han gilla som mest..

Jag tycker torrfoder är enklare och fräshare. Skulle vi ge burkmat skulle han grisa ner sig för han har så mycket päls i ansiktet, han äter burkmat av kattens varje helg iaf ;)

Men min nya tik äter allt :) Hon får torrfoder, 2 olika som vi blandra, och varje morgon får hon 2 små korvar :)

spikes
0

13 kanske vore ide att kolla allergi hos vet,klarar dom inte ett bra färskfoder så är det förmodligen det eller nått annat.

15,Du menar väl inte på allvar att du blandar 2 olika sorters foder??.valpfoder ska du absolut inte ge till en 1 åring,det är alldeles för mycket kalorier i.Kattmat skiljer sig avsevärt från hunden naturliga intag av näring.

Vi pratar inte om burkmat från affärn här,utan rå mat från fabriker med återförsäljare runt om i landet,det är samma mat som en varg äter i naturen,skillnaden är att den är krossad.

Burkmat finns det absolut ingen näring i alls,och korv skulle jag inte ge pgr av fettet.

Ärligt så kommer ni inte få ordning på hans matätande förren ni bestämt er för det ena eller det andra.

En hund gör som vargen äter det den får,och är den dålig att äta så tar hungern över till slut,den kan gå utan mat i 3 dygn utan att det innebär en risk,vatten är viktigast att den får.

Själv ser jag inget fräscht i torrfoder,färskfoder däremot ser fräscht ut,skulle du själv vilja ha torkad mat till middag?.

Sedan var ursprungsfrågan en helt annan om du läser inlägg 0,du är välkommen att starta en egen tråd om vad man ska ge sin hund.

Janice
0

Vår hund äter matrester (minus kolhydrater) blandat med doggy.

spikes
0

I denna tråden frågar jag efter varför folk tror att det blir dyrare med färskfoder och inget annat! läs inlägg 0…

Starta en egen tråd om vad era hundar äter….

Lena Medarbetare på BIF.

MoaW
0

Menar ni att fodret kostar mindre eller att det kostar mindre för hundens hälsa? (sorry om jag låter förvirrad)

Jag har faktiskt tänkt räkna på det mer noggrant, eftersom jag vill byta foder till Viggo. Eftersom jag inte har någon inkomst alls så är det min mamma som betalar allt för båda mina hundar och jag känner inte att jag kan tvinga henne att börja köpa ett dyrare foder. Men om jag kan bevisa att det inte blir dyrare i längden så ska vi byta, så jag håller på och mäter hur länge en påse torrfoder räcker Tungan ute

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

spikes
0

Det beror ju på vad man använder för torrfoder och hur många kg säcken är på,men färskfoder är billigare än ett dyrt torrfoder,och eftersom färskfoder innehåller det en hund behöver och inte torrfoder,så blir ju automatisk vet besöken färre och du får en friskare hund,där kan man ju se att det blir billigare i det långa loppet…