Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1154 ggr
spikes
0

Går flera raser ihop?

Går det att ha flera olika raser med olika temprament i sin ägo,skriv gärna och berätta vad ni har för erfarenheter,och fråga på om ni behöverGlad.

Maja2
0

Jag tycker att det här är jätteintressant :)  Hur får man flocken att fungera ihop om man har två olika raser, med olika behov och temperament?

Karizma
0

Intressant det tor jag att det ska funka. Ska bli kul o läsa svar, Chanel går bra i hop med sin raka motsats o han lär henne lite mer oxå o tvärtom.

spikes
0

Det gäller att acceptera hundarnas olikheter och sammanföra dem på ett bra sätt vid de första mötena.

En del hundar accepterar endast varandras närvaro,dom leker inte med varandra och har till synes inget gemensamt för människans öga,men dom lär sig att läsa av varandra och umgås på ett mycket ytligt plan.

En del vill ju gärna brottas och busa på det viset,får man då hem en hund som vill och en som inte vill,så gör dom snart klart för varandra var gränsen går,och som tex Snodden och Spike lever sida vid sida och leker på 2 olika sätt antingen själva eller med matte och husse men aldrig med varandra,men accepterar varandras olikheter utan gruff,det är dock en process om man sammanför dem när dom kommit upp i ålder.

Angående träning så kör jag samma överlag,men man får ju anpassa den till varje individ,Spike som är snabb och fullständigt exploderar vid en inkallning tex får jag ju bromsa,medan Snodden som glatt kommer i full fart men som alltid saktar ner innan han kommer till min vänstra sida,behöver jag ju inte bromsa alls.

Har man 2 olika hundar så är det bäst att träna dem var för sig,för oftast så tar den ena åt sig av vad man säger till den andra,men det gäller ju överlag om man har flera hundar.

Flera frågor?….

Karizma
0

3, Bra skrivet.

Hoppas på fler svar av 2/fler hundsägare :)

Mistle
0

Det tror jag absolut!

Som nästan tidigare sagt, hundarna (och ägarna) måste acceptera de olika hundarnas egenskaper.
Det tycker jag också är på en väldigt individnivå. För även om en hund är en ras, så är den en egen individ. Och hundar anpassar också sig otroligt bra!

Och om man tar sitt eget umgänge med hundarna, så har man ju ändå skaffat de raserna utefter sina egna behov och intressen.

Maja2
0

Jag tänkte lite på det här med olika raser och flocken. Om man tittar på gatuhundar i utlandet tex. De går ju ihop i flockar, men alla är inte välkomna i flocken, alla hör inte till samma flock.

Vad är det som gör att vissa hundar inte är välkomna tror ni ? Hur sker den naturliga flockbindningen ut?

Om man skaffar flera blandraser, så vet man ju många gånger inte vilka behov just de hundarna har , vad som slår igenom starkast.

Karizma
0

6 just det med vad som slår igenom har väl inte mycket med hur de funkar med anann hund? mer vad det kanske vad de gillar att göra/träna. Hundar går lite på kemin och ranglåg hund som inte tillför en flock så mycket hamnar någ säkert utanför medans en hund som har lite o tillföra flocken mer välkommen med :)

Maja2
0

#7 jag menade precis vad de gillar att göra/träna, när jag pratar om vad som slår igenom, ex bordercollieblandning, hur mycket vallinstinkt? Amstaffblandning, hur mycket kamp?

spikes
0

6,Jag ser aldrig flera hundar som en flock,dom lever i familjer,och det är som med oss människor,hos oss funkar inte kemin med alla,så är det för hundar med.

7,Finns inget som heter ranglåg,lever en hund i en familj så har dom olika sysslor och gör det dom är bra på,alla finns med i familjen på lika villkor,förutom om kemin inte funkar för då får den hunden/vargen skaffa egen familj.

Eija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina två hundar verkar ligga på samma nivå när det gäller att leka…Frisco hade jag från han var valp, och han har alltid varit väldigt energisk o fartfylld…därför så skaffa jag en till hund som skulle passa honom…och det gör Milo, som jag tog som 2 åring, han var en omplacering…

Dom har verkligen energi dessa två, kan nästa tycka att Milo är ett strå vassare och bjuder till lek hela tiden, men Frisco bestämmer när han vill o inte vill…men det är full rulle jämt här ute på gården…

Som jag har skrivit förut så är ju Frisco en blandras, och Milo en Cairnterrier

Puppy

QLBA
0

det tycker jag absolut det gör, flocken/familjen blir bara mer intressant, mne det är alltid du som matte/husse som får ha ett öga på dem så ingen blir utstött för sin olikhet. . . Då får man plocka in dem i flocken/familjen igen och visa att det fungerar. . .

Min omplaceringshane har blivit utstött av tjejerna en gång men det var inte ok från mig så då fick jag visa tydligt att det är en flock på 3 jag vill ha och inte en flock på 2 tjejer och en ensam hane.

Alla tre har olika personligheter och temerament, sätt att busa på m.m men det tycker jag är charmen och de fungerar super bra ihop. . .

Kan det inte vara svårare att ha flera hundar av samma ras i en flock? är det inte lätt att man drar alla över samma kant då? Mina har 3 olika utseenden och därav visste jag när jag började träna dem att det här kommer förmodligen bli tre olika träningssätt?

Nått jag funderat över, har aldrig haft 2 av samma ras.

Karizma
0

9, vet att man inte säger ranglåg lr ranghög men vissa hundar är väldigt osäkra och inte tar plats, de visar inte vad de kan tillföra riktigt utan dessa måste man lyfta fram lite :)

spikes
0

12,Förstod detFlört,ville bara förtydliga och förklara,javisst måste man hjälpa dem med deras självförtroende och självkänsla då,precis som vi skulle göra i en familjGlad

LinnSam
0

Klart det går!
inga problem alls.

Pappa har ofta haft olika raser tillsammans, och just nu har han schäfer, dobermanns, labrador och blodhund i huset.

Eftersom jag växt upp med det så ser jag inte varför det skulle vara något problem.

Naiz
0

(Jag har inte läst hela tråden)

Det går absolut att ha olika raser samtidigt. Jag har tagit hand om div hundar, och rasen har egentligen inte spelat någon roll.

Alla har sina egenskaper, men i slutändan fungerar dom på ett snarlika sätt.

Det enda problemet jag har stött på är om det är en väldig storleksskillnad på hundarna och den större av dom kanske inte riktigt är medveten om sin storlek. Då har jag haft lite extra koll när dom leker så det inte händer nån olycka.