hundars känslor
Tror ni att hundar kan känna svartsjuka? Själv tror jag inte det, men många hävdar att deras hundar är svartsjuka.

De kanske inte känner det på samma sätt som vi människor, men de kan visa ett beteende som gör att vi tolkar det som svartsjuka.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
precis, vi människor Tolkar det som svartsjuka….
Det vi tolkar som svartsjuka är ju ofta då en av hundarna pockar på uppmärksamhet och den andra vill ha samma sak och kanske tränger undan hund nr1,men det hela handlar ju om att bägge vill ha lika mycket uppmärksamhet just då,för i andra sammanhang kan ju lika gärna hund nr1 strunta totalt i att hund nr2 pockar på uppmärksamhet eller tvärtom.
Jag ser det inte som svartjuka utom som att hundarna helt enkelt vill umgås på samma villkor.
Sen tror jag många har missat detta med att deras hund anser sig mer eller mindra äga (kanske skyddar ?) sin matte/husse som många tror är svartsjuka. Jag har en som tror det o ser ju tydliga fel på varför hunden gör som den gör men orkar inte säga det pga hon tycker det är gulligt *koko* :P
5 haha smartis :)
Tar jag Rippe eller Shaggy med mig, och Azlan blir kvar hemma, då ylar och trumpetar han tills jag kommer.
Är alla hundar hemma och jag tex. åker iväg till jobbet då säger varken han eller dom andr nåt. Då går dom o lägger sig alla 3.
Svartsjuka eller….. VILL OCKSÅ VA MÄ!
#7: Eller: "Jag tycker det är jätteläskigt att vara ensam hemma" .. Han kan ju ha svårt för att vara hemma själv, utan de andra hundarnas sällskap.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#7 Ja att bli lämnad av resten utav flocken kan INTE kännas kul !
8,Det kan bero på så mycket saker det där,men dom är ju oppurtunister så för dom är det ju självklart att dom ska få/ha samma som alla andra,min gammel collie fick för sig på äldre dagar att jag inte fick gå med Snodden själv utan att någon annan var hemma hos honom,han ylade ljudligt när jag stängde dörren.
Så han fick följa med ändå jag hade inte hjärta att göra annat när han var 12 år,han låg snällt och väntade tills jag tränat Snodden klart,så körde vi också lite lätta övningar,jätteglad var han då,allltmedan Snodd låg still men pratade oavbrutet,så där var det tur att jag lärt in mycket tecken med händerna,för jag hade inte kunnat överösta Snoddbus
#8 +#9. Han blir inte ensam hemma utan han gör så när jag tar en hund och går och då har han en hund och ofta resten och/eller delvis hela människoflocken också hemma.
Han reagerar lika om min äldsta dotter och hennes kompis går iväg…. om han ser att dom går iväg, tror han att dom är på övervåningen eller nån annanstans hemma, så går det bra. Lurade honom lite i somras när de skulle sova i lekstugan, genom att jag gick iväg med hundarna också ringde hon mig när dom var i lekstugan…. då verkade han tro att dom var kvar inne för han hade inte sett dom gå ut, så då fick vi sova den natten.
Rippe och Shaggy har ju kommit in de senaste åren av Azlans fyraåriga liv och han var lika då när jag gick iväg ibland, men inte när jag åkte till jobbet… så ensam kan han ju vara utan att "grina".

Någonting tror jag de känner men vet ej vad. Ett ex är om vi kramas hemma så kommer Alfons och skäller ganska omgående.
Ja, nog tror jag de har känslor allt. Kramar kan tolkas som överfall, av hundar, har jag hört.
Klart man måste reagera då på nåt vis om tex. matte blir överfallen!
Min första hund Pontus hoppade upp och bet sönder skjortärmen (den var kortarmad) på min man i början han och jag var tillsammans, pga en kram.
13, våran hund älskar kramar hon kommer ofta fram för få lite kramar även andra personer som hon gillar får gärna ge henne en kram. Jag tror för hennes del är lite trygghet o uppskattning att man tar sig till henne och att hon visar ömhet på detta vis.
Ja, vissa hundar gillar kramar. Är hunden lite osäker på personen kanske det tolkas som ett överfall. Somjag berättade i #13 då var ju "min gube" ny i vär flock.
Det finns ju hundar som tex. min Shaggy som alltid hälsar husse med en kram när han kommer hem från jobbet på natten….. (Azlan och Rippe fortsätter sova) dvs. det är hunden som vill ha närkontakten.
Kommer det folk som Azlan gillar vill han också kramas och som sagt var… så gör Shaggy också.
Silver älskar också kramar. Han kan hoppa upp i famnen när vi är ute i skogen eller på tomten bara för att få lite klapp o kel. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Spike gillar kramar med huvudet före,men Snodden backar gärna in hos mig och andra,det är ju så här att i hundens värld är bakdelen den "artiga" sidan,en del tror att hunden backar in för att den är osäker,men det stämmer alltså inte,det är så det ska vara,sen är dom ju olika individer,man får ju krama Snodden framifrån också,och det måste man acceptera.
Och som någon påtalade…så är en kram rakt framifrån en hotande signal onormalt egentligen i deras värld ,Spike skulle inte acceptera det från någon okänd,däremot så backar även han in oftast om det är någon okänd
17, ja det har jag märkt att baken är trevligt :D du som kan lite här en fråga. Jag har träffat flera hundar endel har jag i stort sett levt med pga var i stallet 7 dag i veckan.. Hundarna har satt sig på mina fötter (har 36) så de har satt sig så nära dom kan med baken mot en, jag satt eller ståg upp.
Varför sätter dom sig på ends fötter?
PS, jag akta inte mina fötter, alltid fick dom gos med då. ds
18,Av samma anledning som jag skrev tidigare,i stället för att backa in så sätter dom sig på fötterna lika gärna,det gör Snodden oftast när jag ägnat mig för lite åt honom,Spike kan också göra det när jag står och lagar mat tex,då får man gosa lite snabbt mellan kastrullerna
.
Så länge en hund backar in som jag beskriver,alltså visar baken först så kan man vara säker på att den accepterat en
.
19, Kul då vet jag varför dom sätter sig på änds fötter hela tiden :) Mysigt är det, Chanel gör olika här ofta framifrån med oss vuxna och sätter sig nära barnen med baken mot dom. Chanel gör olika här hemma med oss framifrån med huvet i knät på alla men även sätter sig med baken mot dottern. Hon skyddar även Ada vid hundmöten detta tränar vi på, inget katastrof men ja man märker skillnad på Chanel iaf.
Men nu har tråden hamnat långt ifrån ursprunget som var svartsjukekänslor.
21, Jag trode detta handla i helheten kännslor kärlek med 
Ja, bakdelen först = snäll hund som litar på dig, för där finns inte tänderna som vovven visar när den är aggresssiv och osäker.