foder problem
Min 5 månadersvalp Elwiz, ofta kallad matvraket, äter nu sitt foder med en enorm tvekan.
Bytte från royal canin mini junior till jamez wellbeloved puppy lamm & ris, pga att han bajsade så mycket av royal canin.
Men han verkar inte tycka om James Wellbeloved fodret. Han tittar på matskålen sedan på mig och backar, jag säger varsågod flera gånger och då smakar lite, tittar konstigt på mig och går därifrån eller äter upp väldigt långsamt.
Så finns det något annat foder som ni kan rekommendera?
Vill inte ha ett foder med för mycket spannmål.
Har funderat på färskfoder men det verkar krångligt att resa med, få tag i och jag har ingen stor frys.
Jag hade rekomenderat färskfoder, har inte träffat någon som inte äter det tror jag.
Jag har inte heller en stor frys, utan bara en sån där halvfrys, men med vilja våld och vasselin går det mesta!
Vi har rest lite med färskfoder, har inte varit några som helst problem. Tar man fram det ur frysen när man åker så håller det sig fruset ett tag och det håller 3-4dagar i kylen utan problem, iaf gör Nordic det.
Vart bor du någonstans? det är ju bara att kolla upp vart närmsta återförsäljare ligger någonstans och är man många hundägare som bor på ett och samma ställe i närheten av en djurbutik kan man säkert få dem att ta hem, det funkar i jönköping iaf..
Annars om du vill fortsätta med torrfoder så låt maten stå framme i 30min, äter han inte, ta bort den och låt honom vänta.. till slut kommer han äta..
#1 Jag är lite intresserad av färskfoder, får nog ta o läsa på lite mer om det. Känns lite osäkert att börja med det dock då han fortfarande är valp o man hört att Valpar kan växa ojämnt osv.
Fast han växer nog inte så mycket mer nu (liten blandras).
Bor i luleå(ibland i göteborg), såg att Klass hade återförsäljare här i stan.
Vill ju att han skall kunna äta med god aptit som han gjorde förrut, man ser verkligen att han inte tycker om maten. Vill ju inte byta tillbaka till ett foder han tycker om men som magen lider av. Så det hade varit bra o ha lite andra torrfoder alternativ också :).
2,Om du väljer ett bra färskfoder så är det ingen fara att ge en valp det,klass är det allra bästa,det är alla mina hundar uppfödda på och ingen av dem har blivit felväxta
,du får snarare en mycket bättre uppbyggnad på din valp av färskfoder.det finns en artikel om färskfoder som jag gjort härinne "för och nackdelar med färskfoder,där kan du få info,annars är det bara att fråga.
.
Sen är det inget krångel att ta med mat till sin hund,har man en bra kylväska så håller det sig i minst 4 dygn där.
Kan bara hålla med # 1 o 2. Hade gått över till färskfoder.
Har en kräsen man som knappt åt något första året, men sen jag gick över till färskfoder äter han ordentligt en gång om dagen. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#3 Jag har läst artikeln några gånger och jag tycker att den är jätte bra! Är bara lite osäker på det där med märgben oså. Skall man se till att hunden har tillgång till det varje dag?
Och vart kan man hitta bra märgben, finns väl på djuraffärer går dom bra?
Sen är min hund rätt liten och de märgbenen jag sett är rätt stora, fast det kanske inte är några problem?
Han får smala skruvade tuggben idag som jag köper i storförpackning, som han älskar att tugga på. Kan jag fortsätta ge sånna också?
Kan ju alltid pröva att ge Klass, åker till luleå igen i maj så då kan ja testa att köpa hem lite gran och se vad han tycker. :)
Han är verkligen en allätare och brukar älska allt, en inte just JW.
En fråga till, haha, godis osv går det bra att ge samma mängd o sort? Han får vanligt levergodis till träning och ibland lite hundkex-liknande godisar osv.

Vi bytte till färskofoder när Emil var 8 månader. Med det vi vet och ser på honom idag skulle vi ha bytt för långe länge sen. ;)
Vår lilla kille bekymras inte av storleken på benen. Ju större ju bättre verkar det snarare som. (Han väger 3,5 kilo idag snart 11 månader.)
#6 Vad bra, min kille är dubbelt så stor, tror han väger runt 6,5 kg nu och fyller 6 månader om 1 vecka.
Har även fått tips om Robur och Standardt torrfoder. Skall kolla lite på dom också.
5,Om du håller dig till råa ben som inte flisar sig typ älg eller kalv,så kan en sådan liten hund som du har tugga på ett i flera dagar,lägg in benet i en plastpåse i kylen när hunden tröttnat för dagen,många av återförsäljarna har även märgben så fråga dom.
Godiset du har ska du ju anpassa till hur mycket hunden äter,godis ska ju aldrig vara mättande därför ska man ge så lite som möjligt av sånt,även om man ger annat foder.
Jag ger mina hundar Standardt hundfoder
Tack för alla svar!
Skall läsa på mer om färskfoder och allt runtikring, sålänge tänkte jag testa standardt :)!

pro pac är att rekommendera