Yes, äntligen
Fast just märgben är egentligen väldigt hårda och riskerar att skada tänderna :3 Det är bättre med råa, något mindre, köttben (ska vara rått annars flisar det sig fel. Men är det bara rått så funkar även gris m.m.)
Grattis i alla fall! :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Härliga bilder och jag förstår att det känns skönt att han har börjat tugga på någonting
.
2,Märgben skadar inte tänder oavsett hur hårda dom är,i så fall är det något fel på tänder/tandkött,och det spelar ingen roll hur storleken är bara de håller att tugga på dem.Ger du ben av älg eller kalv så flisar sig inte benen alls.
Gris är något man ska akta sig för,dessa innehåller ett ämne som kan ge en hemsk reaktion på magen om inte annat,kommer dock inte ihåg just nu vad ämnet heter.De benen kan flisa sig illa dessutom.
:)
Råa ben flisar sig inte på något farligt sätt, varken gris eller fågel. Upphettade ben kan det däremot.
4,Jag har aldrig sagt att råa ben flisar sig,men det beror på var de råa benen kommer ifrån.gris och fågel är inte bra för tamhunden,vargen äter det bara om den inte får tag på andra ben,men deras enzymer skiljer sig från tamhundens lite också.
Jag vet att man barfar med sådana ben ingen nyhet alls,men som jag sagt tidigare, många av benen som folk barfar med skär upp tarmar på hundar,så det är absolut inget jag tipsar om,men jag håller med om att ben ska aldrig kokas.
Eftersom jag har en väninna som jobbar på Strömsholms djursjukhus sedan 20 år tillbaka så är jag välinformerad om dessa ben är bra eller inte.Och som jag skrev gris är ypperligt bra att ge om man vill ha riktigt dåliga magar på sin hund länge,alltså tipsar jag inte om det heller.
Därmed har jag inte sagt att barfa sin hund är alltigenom dåligt,det är ett bra sätt att ge sin hund föda på,men vissa saker ska man akta sig för.Jag barafar ju själv i och med färskfodret med då är det mosad mat,därför ger jag alltid ben som är bra för mina hundar.
Nu återgår vi till trådens ursprung,starta en ny tråd om du vill att diskussionen ska fortsätta.
Lena Medarbetare på BIF.
Redigerat av Spikes Medarbetare på BIF.
Men grattis i alla fall TS, det är alltid roligt när man lyckats med något som man försökt med länge :) Jag hade valt andra ben, men nu äter han ju på dem i alla fall! :)
Tackar. Ja jag är så glad över att han äntligen tuggar på ben, det behövde han verkligen och som han rullade sig på golvet och gned med nosen efteråt, han var riktigt nöjd. :)
#9 heeh, kan se detframför mig, kul :P

#6 På vilket sätt skulle märgben vara för hårda för hunden?
Ang. Fläskben, Så vet att du säkert att det finns vissa hundraser i världen som endast har dessa som basföda.
För övrigt, omk hundens tänder inte håller för ben så är det vi som ägare som haft en dålig kosthållning på våra hundar redan från start. men detta är bara en reflektion och en parantes.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Haha vad kul!
Själv har jag en liten vovve härhemma som fullständigt älskar att gnaga ben, och tur är väl det, då det är bra sysselsättning för dom :)
/ Bella
. 
Jag har med haft strul med lära våran äta ben men märgben från nöt gick hem. Har provat de mesta benen som finns o köpa, ratat alla tills hon fick råmärgben. Dok äter hon den inte ren den helt men gnagar fint.