skäller på natten - hur hantera
Hej. Jag passar en liten vovve, eventuellt ska jag behåla henne om jag kommer in på den utbildningen jag tänkt m.m.
Men hon skäller lite, inte hårt eller så utan mer ett litet ''voff'' på natten. Jag misstänker att hon vill ha uppmärksamhet, samtidigt om jag inte gör något är jag rädd att det blir mer och mer och stör grannarna.
Nu i natt sa jag till henne att vara tyst, ledde tillbaka henne till bädden (hon tassade runt) och sa godnat igen. Det var enkelt men det gav ju uppmärksamhet.. :/ Vågar inte riktigt ignorera, det kändes att det var poå väg att trappas upp och börjar hon skälla hysteriskt får jag nog inte tyst på henne..
För övrigt funkar det bra att vara hundvakt.. x)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Kul med en till vovve,fin var hon också
Om hon inte varit hos dig länge kan det vara olika ljud hon reagerar på,om hon bara skäller lite skulle jag ignorera för då slutar dom när dom blivit vana,skäller hon flera ggr så skulle jag inte gå upp ur sängen,men säga till att hon ska gå och lägga sig.
Tillägger här också att det tar ca 1 år för en omplacering att aklimatisera sig helt och hållet i et nytt hem.
Det är väl mer att det känns som att hon skäller för att å uppmärksamhet, men också att om hon inte får respons blir det värre (stark känsla).. vill inte väcka grannarna kl 3 på natten.. :3
Hon skiter fullständigt i om jag bara säger ''tyst''.. och man måste ju vara konsekvent, därför gick jag upp. Hjälper ju inte att skrika ''tyst'', ''gå och lägg dig'' högre, men visar jag henne till bädden och säger ''ligg'' så lägger hon sig och är tyst. Några timmar iaf.
Ett tips blir att du lär henne på kommando var hon ska lägga sig,använd endast ordet ligg.
Nej naturligtvis menade jag inte att du skulle skrika,jag tror hon hör dig om du säger till henne i normal ton,kanske hon lyssnar om du låter lite uppmuntrande,men i och med att du gick upp så kommer hon förknippa det med att skäller jag så kommer matte.
Jo jag vet, problemet är att jag inte riktigt vet vad annat jag kan göra när hon inte lyssnar :3
Är ju inte arg på henne utan håller lugn ton, lite uppmuntrabde vid ''ligg''…
Men vi får se om hon gör om det eller inte..
4,Kom på en grej till,har hon en speciell plats korg eller filt att ligga på så ställ den vid sängen så att du lätt når,och kan du ha någon godis vid sängen,och ge henne den när hon lagt sig på filten och beröm i lugn och ro.
Lycka till…
Hon har fått ett täcke att ligga på vid fotändan av sängen. Hon är van att sova i sängen men har inte försökt det med mig utan går glatt och lägger sig på filten. Hon får sitta på en filt i halva soffan också, hon verkar ha förstått gränserna och ''sin'' plats redan :)
Hon vankar nog mest runt och bjäffar för att hon blivit orolig/uttråkad, jag vill bara inte att det ska bli en vana.. :/
6, våran tik skällde först pga grannar och inte van med lägenhet men det sluta hon med snabbt. Efter flytt (till hit) så börja hon skälla igen vid något man inte hörde gick lite på tå här pga grannen har hundar som hon inte gilla. Men det la sig ganska snabbt med 1 mån kanske. Dok kan hon skälla till när någon knackar på eller kommer hem så man får hjärtat i halsgropen :D
men om hon är uttråkad hur gör man då? jag tror du gjorde rätt iaf hon nöjde sig med det o la sig till rätta.
#7 Jag gick ju ut med henne innan sängdags, men vill ju sova mina 8 timmar :P Säkert tråkigare i en lägenhet med en främling än hemma hos trygga matte och husse i ett litet hus :3
Men det går nog över..är jhu första natten.
Om man inte lärt hunden kommandot "tyst" så har ju hunden ingen aning om vad man menar.
Jag tror att hon bara hör ljud, ge det ett par veckor så är hon van vid ljuden och blir tyst. Så var det med min hund i alla fall.
#9 Nej, precis… vet inte ens hur man lär in det.. :3
Övade lite på att få hennes fokus idag, och att inte glömma bort fot :) Kompisen som äger och har uppfostrat henne trivs med djur som är lite egna, så länge de är snälla och inte ställer till problem, medans jag är mer kontrollfreak.. hehe Men hon är duktig, lätt att ha att göra med och få kontakt med, känns mest som att hon inte riktigt uppfattar kommandona när jag ger dem, kanske jag har ett annat uttal eller väljer fel ord, eller kanske hon helt enkelt inte är van vid det, hon har ju bott lite mer på landet och kunnat röra sig friare :) Men det viktigaste funkar, hon är mycket lättare än jag inbillade mig. Mitt minne av henne är mest från när hon var en uppstissad unghund :P
Hoppas att allt blir som vi hoppas och att jag kan behålla henne. :) Men inget är bestämt än, just nu är det prövotid för oss allihop och jag väntar på besked från utbildningen jag sökt…

Vilken vacker hund!
Älskar ögonen.
Ser du har fått bra råd redan.
Det tar alltid tid att vänja sig på nya ställen för en hund.
Hadde en tik som skällde o vacktade toan på natten den första veckan.
Inte kul att gå upp o kissa under den tiden kan jag medela.
Hon slutade o det var bara att skita i henne o gå bestämt mot dörren utan tvekan, tvekade någon så fick de inte gå in.
Vet inte varför hon vacktade just den dörren
Det var en omplacering med en jobbig bakgrund.
Hoppas du kommer in på din utbildning.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Tack :)
I natt skällde hon inte alls, gick bara runtlite och hämtade mina skor.. :3