Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1118 ggr
NaimaG
0

Han har "gett upp"

1 år sedan började jag med kontaktträning tillsammans med Ludde, 1 månad sedan kombinerade jag skvallerträningen på det. Idag kan han passera hundar utan problem.

Tidigare har Ludde varit totalt rabiat mot vissa hundar men idag är han hur snäll och go som helst. 2 dagar sedan lekte han glatt tillsammans med en kolsvart okastrerad pitbull hane, något jag aldrig trodde skulle gå eftersom Ludde normalt hatar svarta hundar men han motbevisade mig.

Idag skulle vi passera en berömd labrador som Ludde tidigare blivit anfallen av och som själv muckar upp sig mot Ludde. Jag trodde även detta skulle gå åt pipan men icke. Den hunden började morra och dra mot Ludde medan Luddestälde sig direkt vid min sida och gick sakta bredvid mig och titta bara på den.

Det kan inte vara samma hund jag har. Vart har Ludde tagit vägen?! Shit, så glad jag är! =D

Maja2
0

Grattis :)  Där ser man att övning ger resultat

zabelle
0

#0 Jättekul när träningen ger resultat! Grattis Skrattande

Zabelle   

spikes
0

Vad roligt att det går framåt i träningenGlad

Karizma
0

Glad Grattis  vilken lycka när man ser så stora framsteg. Själv i samma sits med våran tik som numera leker med 3 hundar 2 stora o en i samma storlek som hon.

[Trojasmatte]
0

Åh vad roligt! Grattis

Min hund har också börjat bli duktig. Förut gjorde hon utfall varenda gång vi mötte en hund. Nu händer det inte alls lika ofta, 1 av 10 gånger kanske.

Kickilu
0

#0 Va roligt för erGlad Skriv gärna o berätta hur kontaktövningarna sett ut och hur du gått tillväga. Har försökt men ej lyckats lika bra som du.

NaimaG
0

#6 Till och börja med lärde jag honom ordet Fokus så att han, varje gång jag sa det, satte sin fokus på mig. Vid hundmöten försäkrade jag mig om att hålla mig själv lugn inte ha tajt koppel eller inget koppel alls. Såg till att Ludde höll sig på min vänsta sida och utförde då kommandot fokus, till en början fick jag knäppa med fingrarna framför honom för att han skulle släppa fokusen på hunden och sätta det på mig samtidigt som jag sa fokus. Efter ett tag behövde jag bara säja fokus och idag behöver jag inte äns säga någonting.

Jag kombinerade ju även skvallerträningen och lärde honom att när han såg en hund skulle han komma och ställa sig vid min vänstra sida.

ElinLiitah
0

Okej, det ska jag testa med min vovve, Hon var jätte rädd och osäker på andra hundar i början men nu har det gått bättre :) Hon är tex kär i en rottweiler hanne och de leker jätte fint ihop :)

Kickilu
0
#7 Tack jag ska pröva det. Kanske har gett upp för tidigt.