Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundgodis-recept
Läst 16899 ggr
Patriszija
4

Köttbullar

Jag hade tänkt göra egna köttbullar till vovvarna som vi skall ha till valpkursen på tisdag. Har läst att man inte skall ha lök i och kanske inte heller salt.

Är det något annat man inte skall ha med i? Går potatismjöl bra? :)

Karizma
1

Jag gör så här: blandfärs,ägg,och strödbörd upplöst i mjölk eftersom våran tjej tål vete så funkar det emd ströbröd. Sen kan man göra med annat gott i typ rivna morötter. jag kör mina i ugnen som biffar lite magarin så de inte fastnar för mycket så slipper man grejja med det i stekpannan. Kör på 225 grader man kan ha mer värme så går det snabbare.

Maja2
3

jag gör som när jag gör köttbullar till mig själv. Blandar 500 g köttfärs med 1 ägg. Inget mer. Steker i ugnen i rikigt smör.

spikes
0

Låter smarrigt för vovven,jag gör dom inte,men någon gång har jag följt uppfödarens recept och tagit ren nötfärs och ett ägg inget fett alls för det finns i färsen,lägger dem på bakplåtspapper och in i ugnen då fastnar ingenting,känns säkrast när jag ändå vet att det får dom som Valpar hemma hos henneFlört.

Patriszija
0

Tack för tipsen :D! Skall pröva mig fram med blandfärs o ägg och göra dom i ugnen.

Karizma
1

3, helt rätt nötfärs är bättre :) tyvärr glömmer jag alltid köpa bakplåtspapper annars är det ypperligt bra för slippa att dom fastnar därmed en klick magarin/smörjd plåt.

AnnL
0

Jag gör på nötfärs, ägg, ströbröd, lite grädde och en halv buljongtärning.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Karizma
0

6 o de där nytt recept :) grädde o buljong tar du då o löser upp buljongen innan o sen ner med den?

AnnL
0

#7 Löser upp buljongen i lite kokande vatten som sen får svalna lite innan jag tillsätter det i färsen.

Maja2
1

#7 … men buljongtärning innehåller ju väldigt mycket salt

AnnL
1

# 9 Jag tar en halv tärning till ett kilo färs så det blir inte så mycket.

Karizma
0

10 låter kanon bra tips när man gör egna köttbullar med :)

Maja2
3

#10 . Oftast onödiga tillsatser i buljongtärningar. Varför använd det? För hundens skull behövs knappast några smaktillsatser. (behövs inte för vår egen del heller :)  )

AnnL
0

# 11 Det är jätte gott i färsen när man gör egna köttbullar också. Tungan ute

# 12 Det är möjligt att det inte behövs för hundens del, men vad det gäller mig själv tycker jag det ger god smak i färsen.

spikes
0

12,Det är ingen fara att ge dem lite buljong,en omplacering jag hade var svår att få i mat,så honom kokade jag upp en och en halv liter vatten med en köttbuljong i,det funkade utmärkt,så länge man spär ut det är det ingen fara.

Maja2
3

#14, jag har aldrig påstått att det är farligt, bara onödigt.

spikes
3

15,Ok men då har du lämnat din åsikt om det, och vi våran så nu kan vi återgå till ämnet!.

Lena Medarbetare på BIF

Denna kommentar har tagits bort.
Patriszija
0

Köttbullarna blev en stor hit och var väldigt lätta att göra! Men nästa gång blir det nog korv till valpkursen då köttbullarna var samma färg som underlaget där vi tränade som dom hade svårt o hitta dom när vi skulle kasta iväg det en bit :D!

Men dom var verkligen perfekta till inkallning och sådär :)!