Förändrat beteende.
När jag eller sambon ska ta av han kopplet kan han plötsligt morra (detta är inte varje gång men ibland). Kliar man honom vid rumpan eller bakdelen så ser han skamsen ut och morrar. (detta har vi slutat med Har såklart aldrig gjort honom illa, borstar honom alltid varsamt i bakre delarna. Och borstningen är inte heller något problem, det går han med på. Det är när man rör vid honom fysiskt. Även när man ska lyfta upp honom kan han morra. Det jag gör i dessa situationer är att ignorera honom, men jag vet inte om det är rätt metod så därför skulle jag vilja ha lite vägledning.
Ska tillägga att VISSA andra personer får fortfarande göra vad dom vill med Algot. (min mamma är ett exempel) Men det är just mot min sambo och mig han visar detta beteende. Någon som har någon aning om vad som skett med honom?
Han verkar nästan skamsen över att vara i närheten av oss ibland. 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Han är ju 3 år vad jag förstår från din egen sida,det kan ju vara sista slängen av spökåldern,då brukar dom vara mera rädda om bakdelen,,men jag tycker att ni först och främst ska kontakta vet så han inte har ont någonstans,om ni inte redan gjort det.
#1 Han är bara 16 månader så det kan ju vara en släng av spökålder gentemot husse och matte då antar jag. Jag ska ringa till veterinären under dagen tänkte jag.
2,Jasså tyckte jag såg att han var född 2008 läste nog fel då,jamen då är han ju en spökis,men det kan ju vara bra att kolla upp ändå
#3 Ja han är född i december 2008
Alltså blir han 16 månader ungefär. Vi är ju bara på 2010
Jo jag ska låta en vet. kolla upp honom för säkerhetsskull. Vore konstigt om han har ont eftersom han bara visar detta beteende gentemot mig och husse. Och bara ibland 
4,Haha trött på morgonen antagligen,så blir det ju
.
Berätta gärna vad vet säger,annars har jag flera tips att komma med,hanhundsägare som jag är sedan många år tillbaka

Jag skulle göra en veterinärundersökning, så det tycker jag du gör rätt i att ringa. Kan vara tecken på obehaglig smärta han inte själv kan lokalisera.
En anledning att han bara visar det för matte och husse kan ha med osäkerhet att göra, slappnar av i eran närhet och känner då av smärtan. Eller litar så mkt på er att han vågar säga till er med ett morr.
Vart först paff 3 år redan eftersom jag läste att du tänkte skaffa hund o sen sett blider på honom sen han var 8 v :)
Jag har annars ingen anining om vad det kan vara vid detta betende :)

Tycker det låter som om fistel gångarna kan behövas tömmas?
Men kan likaväl vara något annat.
Och att den inte reagerar på din mamma kan bero på att hon inte har daglig kontakt med hunden.
Då hundar precis som barn uppför sig bättre i sällskap med utomstående mer än egna föräldrar.
Sen börjar även som andra sagt spökåldern säkert spela in då hormoner och annat börjar göra sig till tals och påminner hunden om att det är dags att växa lite mer.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus