Avel
Slänger ut en liten diskutionsfråga som jag har funderat över och även diskuterat med andra, skulle vilja se vad ni här inne tycker. . .
Schäfrars höfter är ju väldigtt diskuterat och jag undrar vad ni anser om att avla på B-höfter och varför ni tycker så?
(Gäller inte personligen, jag ska inte avla =)
Personligen så anser jag att ingen hund med någon form av fel på höfter knän ska avlas vidare på oavsett ras,jag skulle heller aldrig köpa en sådan hund om det fanns fel på det i stamtavlan,jag är stenhård vad det gäller mina hundars stamtavlor och annat
Om jag skulle köpa renrasig hund skulle jag ta till hjälp av kunning person av just denna ras. Just för få en bra hund stammässigt avla på höftfel ne det hade jag inte köpt valp efter eller avlat. Jag är lite petig samtidigt är jag mån om min hund. Sliter det inte på tiken att ha B höfter att vara dräktig o sen föda dom? Varför avla på b-höfter på en ras som har redan problem med sina höfter? För många varför för min del :P

Det som kom upp när jag hade denna diskutionen med en schäfer ägare var att B är normala höfter, när jag tittar på vad det står för så står det faktiskt B =normala höfter. Där blev jag lite stum !
va är b höfter normalt? nee det är väl inte helt felfritt

Så här står det:
Förklaring HD
A= normala höftleder grad A
B= Normala höftleder grad B
C = lindrig dysplasi
m.m
aha, jag hade någ iaf inte avlat på den dels för att det finns bättre höfter :) men men.. jag vet inte så mycket om just höfter o sånt våran tik är iaf fel fri enligt papper som vi fick med henne. Inte lusläst men ua, sen har hon skrivit annat med itne tänkt avla på henne tåls att säga.
Oavsett vad andra tycker så ska INGEN hund oavsett ras/blandras med höftledsfel hur litet det än är användas i avel *Skall Inte användas i avel*. De skall inte användas i avel om de har andra fel, min schäfer jag hade i 11 år hade lindriga pålagringar på bägge armbågarna. För förtydliga så fick hon aldrig några Valpar, hade hon varit fri så hade hon ändå inga Valpar fått, hon var för vek för vara schäfer,
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
7, Jag håller med där men tror många som avlar o anser detta är normalt=avel ok. Men anser att finns det bättre höfter så ska man inte avla o B är ju sämmre än A.