Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1630 ggr
fridaas
0

varför gör hon så?

Just nu är vi nere hos pojkvännen.. och det har blivit en plåga både för henne och oss att gå ut på promenader. Hon ska bara in igen!

Ibland får man knappt ut henne ner för de två trappstegen som är till ytterdörren.. men får man väl ut henne så kryper hon ihop och gör sig så liten som möjligt, skyndar sig och sen drar hon massvis för att få komma in på en gång igen.

Hon har börjat det ibland även hemma.

Ropar man på henne så springer hon bara och gömmer sig under sängen om hon ser att man står vid ytterdörren..

Någon som har tips på vad man ska göra? Eller vet varför hon gör så här?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

spikes
0

Din hund är nog väldigt signalkänslig,hur beter ni er när hon gör så?,när ni står i dörröppningen hur står ni då?,visar ni hela eran bringa/ alltså står rakt upp och ner,eller står ni med axlarna i sidled från hunden?.Hur låter ni när hon gör så?….

Hur ser hennes sociala liv ut?,är hon med på fester och överallt annars där du är?.Beskriv lite så kanske jag kan hjälpa dig.

fridaas
0

Beror lite på, ibland sitter vi på huk och lockar på henne, ibland står rakt upp och ner.
Iofs har det börjat nu när jag blev sjuk och knappt inte kan prata, kanske att hon inte känner igen rösten så det är därför?

Hennes sociala liv, hon följer med nästan överallt vart jag än ska, bara för att hon ska vänja sig att ha folk runt omkring sig. Är vi här nere hos pojkvännen har hon även en annan hund  hon som hon leker med så gott som varje dag, samtidigt som hon får springa av sig på åkern.

Är vi hemma i Jönköping, har hon två andra hundar som hon leker med ca 1gång i veckan.
Träffar jag vänner får hon oftast följa med, hon åker både buss, tåg och bil, har haft med henne in i stan några gånger, vilket inte har varit något problem mer än när det är extremt mycket folk på en liten yta, men då tar hon nog över min sinnesstämning för jag tycker inte om att vara där det är för mkt folk..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

spikes
0

2,Sitt aldrig på huk rakt framför henne ej heller stå rakt upp och ner framför,det är för en signalkänslig hund hotande,för att komma över det så tänk alltid på att stå på sidan,använd endast röst och inte ögonkontakt,på det viset blir hon nyfiken och kommer av sig själv till slut,naturligtvis ska hon då ha beröm och godis.

Det allra bästa är att vända ryggen till henne,eller sätta sig på huk med ryggen vänd ifrån henne och pilla med något,gör dig intressant på det sättet.

Jag tittade lite på vad du har för raser i henne på din sida,och bc är normalt signalkänslig mer eller mindre,precis som alla andra vallhundar.

Fundera sedan på om det blir lite för mycket av att följa med dig överallt,det kan slå över i osäkerhet då,troligtvis därför hon gömmer sig och inte vill komma med dig ibland när du går.

Börja om från början med en kvart på stan eller liknande,låt henne slippa hälsa på folk om hon inte vill,sedan kan du utöka när du ser att hon slappnat av.

Jobba sedan mera på kontaktövningar mellan er 2,att gömma sig i skogen är en bra sådan,bra att hon får träffa andra hundar också,dom lär sig mycket av det.