Valp som skäller?
Hej
Jag har ingen valp än. Men har en liten fundering som jag hoppas kan få svar på.
Om man inte vill att valpen ska skälla i tid och otid, hur ska man göra när valpen då skäller? Jag är för positiv förstärkning, men det känns som att det är svårt att tajma ett nej när hunden skäller så att han inte kopplar det till något annat beteende? Samt att då kanske han tycker att jag "skäller" med honom? Hur har ni gjort? Vad har ni avlett med eller har ni ignorerat valpen?

Varför en sådan undran?
Skallet hos en hund är oftast förknippat med att hunden har något att säga, skall i tid och otid är mest beroende på dig som ägare att du inte ser efter ditt djur på rätt sätt då troligen mest för att du inte lyssnar på vad hunden säger till dig
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Vi har ignorerat Emil om han hållt på och skälligt. När han tystnat räknade vi etttusenett, etttusentvå, etttusentre osv. till fem. Var han tyst då fick han uppmärksamhet eller en leksak eller hälsa på personen eller var det nu var.
Nu skäller han mest för att tala om att det kommer någon, vilket är bra, och när det räcker säger vi tyst *syyyyyy* och han tystnar.
Vi kan märka att om han inte fått arbeta med huvudet (räcker inte med promenad) så blir han lätt mer skällig, men då är det som nummer 1 påpekar vi som inte sett efter honom på rätt sätt.
#1 Självklart måste man se efter grunden till att hunden skäller. Men vissa hundar som har lätt att ta till skall som tex schnauzern kan börja skälla på allt möjligt enligt vad jag har läst? Just för att dom var avlade till attt skälla. tex åh en människa-skall, en boll-skall, en hund- skall osv.
Stämmer inte detta? Att vissa hundar har lättare för att ta till skall i alla möjliga situationer? Att det är därför man mycket noggrant ska miljöträna en "skällras" valp så att den förstår att allt inte är farligt/så viktigt och måste skällas på?
Tack för svar! 
Då har jag en fråga ang skäller. Dett är våran extrahund det gäller. Han skäller en del, men nästan bara med sin matte i närheten. Så är han med oss skäller han bara vid bus ibland men med henne mycket o det kan vara allt glädje,uppspelt,ser nån ja allt möjligt o hon struntar i det säger ok jag ser den det är bra nu. Vid lek så nongalerar våran hund honom därmed får han inget svar på den sortens skall. Men hur kan det vara så olika med samma hund, visst fattar jag att han vaktar henne o säger till att han är med henne. Och det gör han inte med oss :P Man hur kan det vara så himmla olika från mycket skäll till nästan inget?
Sen tåls det nämna att han bott på landet och nu i stan där kan mycket spela roll, tror inte han skällt så mycket innan utan detta är lite lätt stressad hund kanske lugnar ner sig.
Har ni tips, tänkte så han inte blir så med oss oxå :)

Det är som med barn. De lär sig ganska kvickt vad de får och inte får med olika personer. Emil hoppar som en tok på en bekant för hon pratar med honom då och gullar osv. Medans vi ignorerar honom när han hoppar. Gissa vem han hoppar mest på? ;)
Hemma hos mina föräldrar tigger han, men aldrig hemma.
Gör ni som ni gjort med eran hund så tror jag att han inte kommer att skälla med er. Som sagt, de vet vad som lönar sig och inte och med vem. ;)
5, tack då kör jag som jag gör med honom nu säger till han gå å lägg dej pga han vil ha igång chanel. Jag tycker man vilar inne busar ute visst lite små bus men skäller gör man inte inne. Vi ska ha han lite mer nu oxå så jag ska börja belöna mer vid rätt fel ger jag pikfingret.