Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1119 ggr
Karizma
0

Ang avel

Jag har funderat lite kring detta med avel då även alla tester så som AD/HD Hjärtat o ögonkontrollerad mm Nu till mina funderingar. Jag letar valp hittar då en jag fastnar för och både fäderdjuren uppkollade med dessa jag nämnde det är blandras jag är ute efter. Men nu till det jag funderar på Flört 

Om nu dom är uppkollade men i sin tur inte deras (allså valparnas mormoro farmor alla bakom) är uppkollade hur vet man då att det är säkert? Hur ofta tar en valp efter dessa dåliga höfter, ögon eller hjärta av sin mormor/morfar farmor/farfar? Jag tycker man ska göra dessa tester på sin hund innan man avlar o ha kravet på den man väljer som partner med till sin hund.

Det snackas så mycket om att blandrasavel är oseriös o renrasiga hundar är så himmla friska mm

Hur kommer det sig då att jag vet om minst 5 st renrasiga hundar av olika raser som är sjuka o äter medicin varje dag. En sak är ju rätt de avlar inte på okontrollerade hundar det är ju bra det men det känns ju som lotteri med trots detta.

Mischa
0

Dom flesta sjukdomar är recenssiva, det krävs altså dubbel uppsättning för att dom ska synas, men det kan fortfarande lura i bakgrunde, så visst är det ett lotteri alltid även om föräldrarna är friska.

HD nedärvs dessutom polygent, det är altså flera gener involverade, man kan få bra information där om man utgår från föräldrarnas syskon.

≧◔◡◔≦

Karizma
0

1, Aha äntligen fattar jag så om ena föderdjuret har något men inte andra så ser/får inte valpen det. Men om man avlar vidare o hittar samma sjukdom (tar ögonen) så kan allså dennas Valpar i sin tur få fel?

Själv vet jag lite om avel men vet att jag som letare/köpare kan kräva lite.

Sen är det väl lite så att vissa saker är bättre o kolla upp då det är vanligare åtkomma typ pudel får ofta ögon o hjärta (toy-mellan) inte ofta de får fel på höfterna.. medans en schäfer får mer detta o bör göra ad-hd. Stort plus om man gör hela fadderullan.  Sen tror någ ganska många att göra dessa tester kostar jätte mycket, det gör det inte men man kan ringa runt  för priser varierar.

Mischa
0

vanligtvis så ja, en hund kan ju bära på anlaget men det varken syns eller märks då hunden i sig är frisk tills man tar en kull som blir påverkad.

Ju fler hundar som är friröntgade desto bättre chanser, är det varierande resultat eller få djur röntgade är riskerna större då man går i ovisshet.

Tycker det är jättebra att du försöker sätta dig in i hur saker nedärvs, inte ens alla uppfödare kan det.

≧◔◡◔≦

Karizma
0

3, jag ska inte avla men tänkte att det kan vara bra o hitta en så frisk hund jag kan. Sen är det som lotteri för inte ends renrasiga hundar är det garanterat att de inte får fel. Och ska man då ge genom syskon så gör även dom fel tänker på att 1 i kullen nu har fel på höfter eller annat så avlar man vidare på syskonet hane lr en tik. Så för man iaf detta vidare fast inte den som är drabbad (allså den hunden som har ad avlas inte på men kullsyskon)

[Mariaaaaaa]
0

Har en fundering, eftersom vi är inne på avel.. Någon här som utfodrat sina tikar med axess under dräktighet och diande?? Vad tycker ni om detta foder? Torrfoder från axess?

Mischa
0

#5 ska du fortsätta med axess så ge tiken/valparna axess premium hellre än axess kennel/allround

≧◔◡◔≦