Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1733 ggr
icansson
0

Ny vovve

Hej

Har tagit emot en ny omplacering är just nu jour hem för henne men om allt funkar bra kommer hon få stanna.

Hon är en 10 månaders rottis/schäfer korsning.

Hon har vissa svårigheter som jag kan behöva lite tips och råd med.

Trevlig hund på alla sätt o vis MEN hon är åksjuk.

Hon kissar,bajsar och spyr och skakar när hon åker bil. Vill gärna inte gå i närheten av bilen. Har provat åka smårundor till något roligt ställe med henne men de hjälper inte har även provat olika platser i bilen.

tacksam för svar!

Karizma
0

Då kan man träna henne redan utanför att sitta ner o bara ta det lugnt "koppla av". Efter det kan man träna med öppen dörr har ni kombi kan man sitta med hunden därbak med öppen bagade lika dant där lära sig koppla av. Sen kan man stänga dörren efter lite träning (kan ta tid o ge det tid med) Sist starta o bara ha igång bilen lite. Sist ta en mindre tur. Dom råden har jag funka för min kompis hund som omplaceringshund och livrädd tror inte änds den åkt bil innan :)

spikes
0

Precis som 1 beskriver så får man gå om från början,en viktig sak är ju att i första hand se till att hunden är ordentligt avrastad innan man stoppar in den i bilen.

Börja med att närma dig bilen i lugn och ro bit för bit,när hunden är lugn med det,så kan du träna att sitta med den korta stunder med bilen avstängd,när hunden är lugn med det,så kan du gå vidare med att bara starta bilen och stänga av,och sen kan man ta en liten tur.

Alltså allt detta kan ta några veckor,för uppenbarligen har något hänt med honom i bilen,fortsätter han ändå att vara såhär så finns det åksjuke tabletter man kan ge hund.

Eller så kan du köpe DAP och spraya i bilen innan ni ska åka en tur…..

AnneN
0

Finns ett par huskurer man kan testa också för oroliga/åksjuka hundar som kanske kan vara en hjälp på vägen iallafall.

Recept 1:

En hund som lätt drabbas av åksjuka eller lätt blir orolig kan du prova ge detta.

Låt en skiva ingefära ligga och dra i en kopp hett kokt vatten. När vattnet svalnat ger du hunden 1 tesked till 2 matskedar beroende på hundens storlek.

Recept 2:

Vändelrot, kamomill och järnört har också lugnande verkan. Har du en hund som lätt blir stressad då du ska träna den att åka buss, bil eller annat tillfälle som gör hunden orolig så kan du under träningsperioden blanda lite av dessa örter (torkade) i hundens mat i några veckor.

Källa: Artikeln "Huskurer för hundar!"

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mymlan
0

Min Popsie är åksjuk och jag ger henne Nozinan, nu åker jag sällan buss och tåg. Korta sträckor klarar hon av utan medicin.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

icansson
0

Tack för era svar ska börja träna lungt som 1# och 2# säger får tyvärr börja utanför bilen då hon inte går mer än tre meter närmare. men men blir lungt o sakta stegvis framåt så hon inte blir rädd och uppstressad i onödan.

Skulle detta bli mycket svårt så blit de nog lite huskur för henne:)

icansson
0

då min vovve är en omplacering som jag TROR har tidigare bott hos okunniga månniskor. Fick en chock när jag hämtade henne då hon i stort sett är bara skinn och ben .

aptiten är det absolut inget fel på men ökar maten långsamt då jag ej vet hennes giva innan och vill inte att de ska bli en "chock " för magen. Hon har mycket hängskinn (om man kan kalla de så) och de e mycket häng skinn , Valpar o unghundar kan ju ha detta men så här extremt??

beror nog mycket på att hon är undernärd men nu till min fråga. Kan de vara som hon har tappat vikt o de blivit överblivet skinn eller kan de vara sånt som hon ska växa i när hon växer och går upp i hull.Om jag tar tag i skinnet i nacken är de i stort sett 2 dm långt.

Hon hade tydlig vätsebrist när hon kom hit kan de ha ett samband?

AnneN
0

#6 det kan vara lite av varje med skinnet, både att hon gått ner i nikt, att hon har en del att växa i och jag har även upptäckt att på många hundar som ägaren slitit mycket i nackskinnet för lösare skinn just där pga det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

giffan
0

Har du någon bild på hunden?

Om inte annat skulle jag ta en bild så du har något bevis för hur den såg ut när du tog hand om den. Om det skulle bli problem framöver.

Annars håller jag med om det övriga skrivit.

Såg ett tv program om en hund som var hysteriskt åksjuk. Det största problemet med den va tydligen att de alltid lyfte in den i bilen. De byggde en ramp till hunden och tränade den så. Sen kunde den åka utan problem.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

icansson
0

Kan ordna bild under morgondagen. har tänkt som du där att ta en bild just för att man kan gå tillbaka till den om de blir problem,samtidigt som man förhoppningsvis kommer se en skillnad på hunden.

de här överblivna skinnet är värst i nacken men förövrigt på kroppen ycker jag de är normal skinn för hennes "växtperiod".

Jillsan4
0

Har du testat att leka runt bilen? Min hund hatade klosaxen men vi kastade bollar och godis runt den. Nu kan vi klíppa klorna utan problem för hon vet att hon blir belönad efteråt.

Karizma
0

10, ovanligt tips kan ju funka :)

[Rebecka]
0

Men har du skaffat vovve, så kul! Lycka till!

Jillsan4
0

11 det funkar för mig och min hund. Bollar älskar hon

lodjuret
0

Hoppas det har gått bra med vovven… ?

#7 Vad hemskt… men det kan ju vara därför också…